Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie bezpieczeństwa wewnętrznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.BW.D3.3.SBW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Strategie bezpieczeństwa wewnętrznego
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Plan zajęć II bezpieczeństwo wewnętrzne semestr zimowy 2024/25
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 50h/ 2 ECTS

Udział w zajęciach: 30h

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego*: 20h


B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 15h

Przygotowanie do zaliczenia: 10h


Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie procesu budowy strategii bezpieczeństwa wewnętrznego, analiza przykładowych strategii oraz czynników wpływających na koncepcje budowanych strategii. W ramach zajęć

Student uzyska podstawową wiedzę niezbędną do praktycznego opracowania procesu budowy strategii.

Pełny opis:

Opis:

Istotą kształcenia jest przedstawienie zagadnień dotyczących: pochodzenia i definicji terminu „strategia” i „polistrategia”, rodzajów strategii, hierarchii dokumentów strategicznych, analizy strategicznej, planowania i zarządzania strategicznego, charakterystycznych elementów i cech strategii, procesu budowy strategii, czynników mających zasadniczy wpływ w procesie budowy strategii bezpieczeństwa, modelu strategii państwowej, metod wykorzystywanych podczas opracowywania strategii, kultury strategicznej, koncepcji czteroskładnikowego cyklu strategicznego, roli strategii w budowaniu siły i potęgi państwa.

W ramach zajęć przeprowadzona zostanie analizy poszczególnych strategii bezpieczeństwa i ich porównanie.

Zakres tematów:

Treści wspólne dla ćwiczeń i wykładów:

1. Bezpieczeństwo narodowe a bezpieczeństwo wewnętrzne

2. Hierarchia dokumentów strategicznych

3. Racja stanu – polityka – strategia

4. Strategia i polistrategia – pojęcie, istota i geneza

5. Kultura strategiczna

6. Koncepcja i cechy strategii

7. Proces budowy strategii

8. Analiza, planowanie, zarządzanie strategiczne

9. Strategia a budowanie siły, potęgi państwa

10. Zagrożenia i bezpieczeństwa sektorowe w strategiach bezpieczeństwa narodowego 2007, 2014, 2020

11. Odporność państwa i obrona powszechna w strategiach bezpieczeństwa narodowego z 2007, 2014, 2020

12. Teoria a praktyka:

a) przykłady rzeczywistych strategii;

b) analiza treści wybranych strategii pod kątem ich zgodności z zasadami funkcjonującymi w zakresie procedury budowy strategii;

c) wskazanie na najczęściej popełniane błędy podczas budowy strategii bezpieczeństwa wewnętrznego.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

A1. wykorzystywana podczas zajęć

1. W. Pokruszyński, Polityka a strategia bezpieczeństwa, Wyd. WSGE, Józefów 2011.

2. J. Kuźniar, Polityka i siła. Studia strategiczne – zarys problematyki, Warszawa 2006.

3. J. Gryz (red.), Strategia Bezpieczeństwa Narodowego Polski, Warszawa 2013.

4. P. Daniluk, H. Wyligała, Analiza zagrożeń sektorowych dla bezpieczeństwa, Warszawa 2021.

5. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP 2020

6. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP 2014

7. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP 2007

8. Ustawa o działaniach organów władzy państwowej na wypadek zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

1. S. Koziej, Braki Strategii Bezpieczeństwa Narodowego 2020: bez koncepcji operacyjnej i priorytetów preparacyjnych, Pułaski Policy Paper Nr 4, 2020. 26 maja 2020 r.

2. S. Koziej, A. Brzozowski, Strategie bezpieczeństwa narodowego RP 1990–2014. Refleksja na ćwierćwiecze, red. R. Kupiecki, Strategia bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej. Pierwsze 25 lat, WCEO, Warszawa 2015

B. Literatura uzupełniająca

1. K. Obłój, Strategia organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.

2. G. Pawelska-Skrzypek, D. Bieńkowska i inni, Planowanie i zarządzanie strategiczne, Wydawnictwo Samorządowe FRDL, Warszawa 1997.

3. A. Witek-Crabb, Warsztat Stratega. Zbiór narzędzi dla trenerów i wykładowców zarządzania strategicznego, Wolters Kluwer SA, Warszawa 2013.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. W_SBW1 Terminologię dotyczącą strategii i polistrategii oraz związanych z budową strategii (k_W01).

Umiejętności: student potrafi

2. U_SBW1 Brać udział w dyskusji na temat słabych i mocnych punktów strategii bezpieczeństwa narodowego Polski ( K_U05).

3. U_SBW2 Opracować projekt strategii bezpieczeństwa (K_U09);

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

4. K_SBW1 Krytycznej oceny i konieczności stałego aktualizowania wiedzy na temat pojawiających się zagrożeń i ich wpływie na opracowywane koncepcje strategii bezpieczeństwa (K_K01).

Metody i kryteria oceniania:

Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:

A. Formy zajęć

wykład / ćwiczenia

B. Tryb realizacji

w Sali dydaktycznej

C. Liczba godzin

15h / 15h

D. Sposób zaliczenia

zaliczenie z oceną

Metody dydaktyczne:

metoda projektu,

wykład tradycyjny,

wykład z prezentacją multimedialną,

dyskusja,

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Praca zaliczeniowa (efekty 1,2);

Zadania cząstkowe (efekty 3,4).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej z ćwiczeń na podstawie ocen: prace zaliczeniowe (80%), obecność za zajęciach (20%)

Ocena końcowa z wykładu: test jednokrotnego wyboru

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Daniel, Alicja Paluch
Prowadzący grup: Andrzej Łydka, Alicja Paluch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Łydka, Alicja Paluch
Prowadzący grup: Andrzej Łydka, Alicja Paluch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)