Union civil protection system - przedmiot specjalistyczny w języku obcym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.BWII.D2.1.PSJO3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Union civil protection system - przedmiot specjalistyczny w języku obcym |
Jednostka: | Instytut Nauk Prawnych |
Grupy: |
Plan zajęć I BW II semestr zimowy 2024/25 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 35h/ 1,4 ECTS Udział w zajęciach: 30h Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego*: 5h B. Praca własna studenta: 15h/ 0,6 ECTS Przygotowanie do zajęć: 10h Przygotowanie do zaliczenia: 5h |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia jest przedstawienie studentom zagadnień związanych z funkcjonowaniem systemu ochrony ludności w Unii Europejskiej. Zasadniczym trzonem tego systemu jest Unijny Mechanizm Ochrony Ludności (UMOL), który odpowiada za koordynację reagowania na klęski i katastrofy, mające miejsce tak na terenie UE jak i poza jej terytorium. Polska jako członek UE jest aktywnym uczestnikiem UMOL. Unia Europejska stoi w obliczu coraz intensywniejszych klęsk żywiołowych oraz nowych i bardziej złożonych zagrożeń. Liczne sytuacje kryzysowe na przestrzeni ostatnich lat pokazały dużą skuteczną UMOL. Jednak wydarzenia te pokazały, że UE musi w dalszym ciągu zwiększać swój potencjał reagowania oraz budować bardziej zintegrowane podejście do zarządzania kryzysowego na poziomie unijnym, krajowym i lokalnym. Szczególnie istotne jest dążenie do zapewnienia większej odporności na skutki zmiany klimatu oraz zagrożenia, które przybierają transgraniczny, transnarodowy oraz wielosektorowy charakter. |
Pełny opis: |
Opis: Przedmiotem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności, jego potencjału operacyjnego, analiza rozwoju zdolności reagowania Unii Europejskiej w ramach UMOL, określenie aktualnych i przyszłych wyzwań dla jego funkcjonowania oraz potencjalnych inicjatyw zmierzających do dalszego zwiększenia efektywności ochrony ludności w UE i poza nią. Zakres przedmiotowy obejmuje także przedstawienie dotychczas przeprowadzonych misji ochrony ludności w latach 2001-2024 w ramach UMOL. Zakres tematów: 1. Ramy prawne Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 2. Geneza UMOL 3. Cele i zadania UMOL 4. Struktura UMOL 5. Finansowanie UMOL 6. Potencjał operacyjny UMOL 7. Reformy UMOL 8. Misje ochrony ludności w latach 2001-2024 w ramach UMOL 9. Polska jako członek UMOL |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć A1. wykorzystywana podczas zajęć 1. S. Górski, Współczesna ochrona ludności. Aspekty prawne i organizacyjne, Szkoła Główna Służby Pożarniczej, Warszawa 2016. 2. A. Gajda, Działania Unii Europejskiej w zakresie ochrony ludności przed klęskami żywiołowymi i katastrofami spowodowanymi przez człowieka, [w:] J. Barcik, M. Półtorak (red.), Unia Europejska w przededniu Brexitu, Warszawa 2018. 3. Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. C 326, 26.10.2012). 4. Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (Dz.U. L 347 z 20.12.2013). 5. Feltynowski Mariusz, Union Civil Protection Mechanism an an International Policy Tool Supporting Ukraine, Polish Political Science Yearbook, vol. 52 (2023). A2. studiowana samodzielnie przez studenta 1. Villani Susanna, The EU Civil Protection Mechanism: instrument of response in the event of a disaster, Revista Universitaria Europea Nº 26. Enero-junio, 2017, Università di Bologna (Italia) 2016. 2. Zwęgliński Tomasz, Polish Approach to Sharing Resources Deployable for the EU Civil Protection Mechanism, Internal Security 13(1) September 2021. 3. Sprawozdanie prezydencji belgijskiej na temat głównych osiągnięć na szczeblu UE w dziedzinie ochrony ludności, Bruksela 14 czerwca 2024. 4. Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego: Wzmocnienie Unijnego Mechanizmu Ochrony ludności w celu poprawy zdolności UE do reagowania na zdarzenia ekstremalne, w tym na zdarzenia mające miejsce poza jej terytorium, (Dz. U. UE C 290/30 z 29.7. 22). B. Literatura uzupełniająca 1. Morsut Claudia, Towards a standardization of EU disaster risk management?, [w:] Odd Einar Olsen, Kirsten Voigt Juhl, Preben H. Lindøe, Ole Andreas Engen, Standardization and Risk Governance: A Multi-Disciplinary Approach, Routledge 2019. 2. Halleux Vivienne, Union Civil Protection Mechanism 2021-2027, EPRS: European Parliamentary Research Service, 2021. 3. Forzieri Giovanni et al., Multi-hazard assessment In Europe under climate change, Clim Change 2016. 4. Fink-Hooijer Florika, The UE’s competence in the field of civil protection (article 196, paragraph 1, a-c TFEU), [w:] I. Govaere, S. Poli, EU management of global emergencies, Brill, Leiden 2014. 5. W. Gormley, The Union Civil Protection Mechanism under European and International Law, 2015. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. W_ AZwSK1 w sposób pogłębiony wpływ i ryzyko zagrożeń na funkcjonowanie społeczeństwa, organów publicznych i instytucji, ich wzajemne relacje i współzależności. (k_W07). Umiejętności: student potrafi 2. U_ AZwSK1 umiejętnie samodzielnie zdobywać, wykorzystywać oraz pogłębiać wiedzy z zakresu analizy zagrożeń sektorowych dla bezpieczeństwa państwa oraz powiązanych z nim dziedzin, w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów (k_U02); 3. U_AZwSK2 prowadzić debatę na tematy dotyczące prawnych aspektów zapobiegania zagrożeniom, utrzymywania lub przywracania bezpieczeństwa wewnętrznego (k_U09) Kompetencje społeczne: student jest gotów do 4. K_ AZwSK1 wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, podejmując czynności specjalisty w obszarze analizy i monitorowania zagrożeń dla bezpieczeństwa (k_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Prezentacja multimedialna Dyskusja Studium przypadku (case study) Praca grupowa Metoda wykładu problemowego Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1,2); Zadania cząstkowe (efekty 3,4). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie aktywności (30%), pracy zaliczeniowej (50%), obecności na zajęciach (20%). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Paluch | |
Prowadzący grup: | Alicja Paluch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.