Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Social and economic aspects of employment - kurs w j. obcym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.BWII.D2.4.KJON
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Social and economic aspects of employment - kurs w j. obcym
Jednostka: Instytut Nauk Prawnych
Grupy: Katalog przedmiotów dla studiów krótkoterminowych (Erasmus+ lub inne umowy o współpracy)
Plan zajęć II BW II semestr letni 2024/25
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiazkowe

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 40/ 1,6 ECTS

Udział w zajęciach: 15h

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego*: 30h


B. Praca własna studenta: 35 h/1,4 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 20 h

Przygotowanie do zaliczenia: 15h


Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze społecznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami procesu świadczenia pracy

oraz przemianami zachodzącymi w stosunkach zatrudnienia.

Pełny opis:

Opis:

Celem zajęć jest ukazanie studentom społecznych i ekonomicznych uwarunkowań procesu świadczenia pracy. Podczas wykładu omówione zostaną kwestie stanowiące największe wyzwania dla współczesnych stosunków zatrudnienia, tj. problematyka dotycząca: równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, sztucznej inteligencji w procesie pracy, gig economy, mobbingu, równego traktowania, pracy dzieci oraz whistleblowingu.

Zakres tematów:

1. Równowaga między życiem zawodowym i prywatnym

2. Sztuczna inteligencja w procesie pracy

3. Gig economy

4. Równe traktowanie w zatrudnieniu

5. Mobbing

6. Praca dzieci

7. Sygnaliści - między interesem publicznym a interesem podmiotu zatrudniającego

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

A1. wykorzystywana podczas zajęć

• H. Leymann, The Content and Development of Mobbing at Work, European Journal of Work and Organizational Psychology 1996, 5 (2)

• D. Sindhu Battina, The Future of Artificial Intelligence at Work: A Review on Effects of Decision Automation and Augmentation on Workers Targeted by Algorithms and Third-party Observers, Novateur Publications International Journal of Innovations in Engineering Research and Technology, Volume 5 (2018)

• P. Nowik, New Challenges for Trade Unions in the Face of Algorithmic Management in the Work Environment, Studia z Zakresu Prawa Pracy i Polityki Społecznej 2022,2

• J. R. Mesmer-Magnus, Ch. Viswesvaran, Whistleblowing in Organizations: An Examination of Correlates of Whistleblowing Intentions, Actions, and Retaliation, Journal of Business Ethics 2005, 62

• M. Davis, Some paradoxes of Whistleblowing, Business and Professional Ethics Journal, 15, (1)

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

• M. Barański, Initial Remarks on Artificial Intelligence and Axiological Foundations of Labour Law, Studia z Zakresu Prawa Pracy i Polityki Społecznej 2022, 29

• Y.N. Harari, 21 Lessons for the 21st Century (part one, point two), Vintage 2019

B. Literatura uzupełniająca

• T. Warren, Work–life balance and gig work: ‘Where are we now’ and ‘where to next’ with the work–life balance agenda? Journal of Industrial Relations, 2021 (63)

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. W_ KwJON1 społeczne i ekonomiczne uwarunkowania procesu świadczenia pracy (K_W02)

2. W_ KwJON2 wpływ na funkcjonowanie społeczeństwa i ryzyko związane z nowymi zjawiskami w procesie świadczenia pracy (K_W07)

Umiejętności: student potrafi

3. U_ KwJON1 rozwiązywać zagadnienia problemowe dotyczące społecznych i ekonomicznych uwarunkowań procesu świadczenia pracy (K_U07)

4. U_ KwJON2 posługiwać się językiem angielskim na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii specjalistycznej (K_U08)

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

5. K_ KwJON1 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści dotyczących społecznych i ekonomicznych aspektów zatrudnienia (K_K01)

6. K_ KwJON2 świadomego uczestniczenia we współczesnych stosunkach zatrudnienia (K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:

A. Formy zajęć

wykład

B. Tryb realizacji

w sali dydaktycznej

C. Liczba godzin

15h

D. Sposób zaliczenia

zaliczenie z oceną

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Praca zaliczeniowa (efekty 1, 2, 3, 4, 5, 6)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie pracy zaliczeniowej (80%) i obecności podczas zajęć (20%)

Ocena końcowa z przedmiotu:

• Ocena bardzo dobry (bdb) – 5,0 – osiągnięcie

zakładanych efektów uczenia się

obejmujących wszystkie istotne aspekty (≥

91% stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena dobry plus (db plus) – 4,5 – osiągnięcie

zakładanych efektów uczenia się

obejmujących wszystkie istotne aspekty z

pewnymi błędami lub nieścisłościami (≤81-

90% stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena dobry (db) – 4,0 – osiągnięcie

zakładanych efektów uczenia się z

pominięciem niektórych mniej istotnych

aspektów (≤71-80% stopnia opanowania

wiedzy);

• Ocena dostateczny plus (dst plus) – 3,5 –

osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z

pominięciem niektórych istotnych aspektów

lub z istotnymi nieścisłościami (≤61-70%

stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena dostateczny (dst) – 3,0 – osiągnięcie

zakładanych efektów uczenia się z

pominięciem niektórych ważnych aspektów

lub z poważnymi nieścisłościami (≤51-60%

stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena niedostateczny (ndst) – 2,0 – brak

osiągnięcia zakładanych efektów k uczenia się

(≤50% stopnia opanowania wiedzy).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sabina Pochopień-Belka
Prowadzący grup: Sabina Pochopień-Belka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sabina Pochopień-Belka
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)