Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Obrona cywilna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.BWII.D2.4.OC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Obrona cywilna
Jednostka: Instytut Nauk Prawnych
Grupy: Plan zajęć II BW II semestr letni 2024/25
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 50h/ 2 ECTS

Udział w zajęciach: 30h

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego*: 20h


B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 15h

Przygotowanie do zaliczenia: 10h


Skrócony opis:

Celem głównym przedmiotu jest przedstawienie problematyki dotyczącej przeznaczenia, zadań i struktury organizacyjnej obrony cywilnej oraz bezpieczeństwa i ochrony ludności jako istotnego elementu systemu wewnętrznego państwa. Kolejnym celem jest zapoznanie studentów systemami OC w wybranych państwach europejskich oraz znaczenia OC w czasie pokoju i wojny.

Pełny opis:

Opis:

Przedmiotem zajęć jest tematyka genezy i międzynarodowych podstaw funkcjonowania obrony cywilnej, miejsca OC w systemie bezpieczeństwa państwa, roli OC w czasie pokoju i konfliktu zbrojnego, zadań organów państwa odpowiedzialnych za ochronę ludności w Polsce, perspektywy tworzenia systemu ochrony ludności i OC w Polsce oraz dotychczasowego jej funkcjonowania, jak również organizacji OC w wybranych państwach.

Zakres tematów:

1. Obrona cywilna i ochrona ludności – pojęcie, istota i geneza.

2. Obrona cywilna w świetle MPH.

3. Ochrona ludności w Polsce.

4. Miejsce obrony cywilnej w systemie bezpieczeństwa narodowego RP

5. Obrona cywilna w Polsce do 2022 roku

6. Ostrzeganie, alarmowanie, powiadamianie ratunkowe

7. Organizacja systemu obrony cywilnej w wybranych państwach

8. System ochrony i obrony cywilnej w Polsce – stan obecny i perspektywy

Literatura:

A1. wykorzystywana podczas zajęć

1. J. Stochan, Ochrona ludności i obrona cywilna w systemie bezpieczeństwa narodowego, Difin 2020

2. J. Pilżys, Obrona cywilna w Polsce. Współczesność i perspektywy, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2019.

3. R. Kalinowski, Obrona cywilna w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, Siedlce 2017.

4. F. R. Krynojewski, Obrona cywilna Rzeczpospolitej Polskiej. Wczoraj-Dziś-Jutro, Rytm, Warszawa 2023.

5. G. Pietrek, M. Pietrek, Obrona cywilna jako element systemu bezpieczeństwa narodowego, Wyd. CeDeWu, 2020.

6. W. Jobda , Obrona cywilna w systemie obronnym państwa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, Dęblin 2013.

7. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP 2020

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

1.Ustawa z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej

2. Rozporządzenia do ustawy oraz projekty rozporządzeń do ustawy publikowane w Rządowym Centrum Legislacji.

B. Literatura uzupełniająca

1. R. Kalinowski, Obrona cywilna w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, Siedlce 2011.

2. W. Kitler, Obrona cywilna (niemilitarna) w obronie narodowej III RP, Ergos, Warszawa 2002.

3. J. Marczak, Powszechna ochrona i obrona narodowa, [w:] Podstawy bezpieczeństwa narodowego Polski w erze globalizacji, red. R. Jakubczak, J. Marczak, K. Gąsiorek, W. Jakubczak, AON, Warszawa 2008.

4. J. Gierszewski, Pozamilitarne ogniwa ochronne państwa i ich miejsce w systemie obronnym, [w:] Bezpieczeństwo w administracji i biznesie we współczesnym świecie, cz. 1, red. M. Chrabkowski, C. Tatarczuk, J. Tomaszewski, WSAiB, Gdynia 2011.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. W_OC1 normy regulujące zagadnienia związane z funkcjonowaniem struktur obrony cywilnej (k_W05).

2. W_OC2 budowę i zasady funkcjonowania aparatu państwa w obszarze ochrony ludności (k_W06)

Umiejętności: student potrafi

3. U_OC1 współdziałać z innymi osobami w ramach służby w obronie cywilnej oraz podejmować wiodącą rolę w zespołach OC (k_U04);

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

4. K_OC1 wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, podejmując czynności specjalisty w obszarze obrony cywilnej (k_K02).

Metody i kryteria oceniania:

Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:

A. Formy zajęć

wykład / konwersatorium

B. Tryb realizacji

w Sali dydaktycznej

C. Liczba godzin

15h / 15h

D. Sposób zaliczenia

zaliczenie z oceną

Metody dydaktyczne:

metoda projektu,

wykład tradycyjny,

wykład z prezentacją multimedialną,

dyskusja,

wizyta studyjna,

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Praca zaliczeniowa (efekty 1,2);

Zadania cząstkowe (efekty 3,4).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej konwersatorium: praca zaliczeniowa (80%), obecność na zajęciach (20%)

Forma zaliczenia wykładu: test jednokrotnego wyboru.

Ocena końcowa z przedmiotu:

• Ocena bardzo dobry (bdb) – 5,0 – osiągnięcie

zakładanych efektów uczenia się

obejmujących wszystkie istotne aspekty (≥

91% stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena dobry plus (db plus) – 4,5 – osiągnięcie

zakładanych efektów uczenia się

obejmujących wszystkie istotne aspekty z

pewnymi błędami lub nieścisłościami (≤81-

90% stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena dobry (db) – 4,0 – osiągnięcie

zakładanych efektów uczenia się z

pominięciem niektórych mniej istotnych

aspektów (≤71-80% stopnia opanowania

wiedzy);

• Ocena dostateczny plus (dst plus) – 3,5 –

osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z

pominięciem niektórych istotnych aspektów

lub z istotnymi nieścisłościami (≤61-70%

stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena dostateczny (dst) – 3,0 – osiągnięcie

zakładanych efektów uczenia się z

pominięciem niektórych ważnych aspektów

lub z poważnymi nieścisłościami (≤51-60%

stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena niedostateczny (ndst) – 2,0 – brak

osiągnięcia zakładanych efektów k uczenia się

(≤50% stopnia opanowania wiedzy).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Łydka, Alicja Paluch
Prowadzący grup: Andrzej Łydka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Łydka, Alicja Paluch
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-4 (2025-05-14)