Polskie służby ratownicze - historia i współczesność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.BWII.D2.4.PKH.PSR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polskie służby ratownicze - historia i współczesność |
Jednostka: | Instytut Nauk Prawnych |
Grupy: |
Plan zajęć II BW II semestr letni 2024/25 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiazkowe |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 50h/ 2 ECTS Udział w zajęciach: 20h Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego*: 30h B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS Przygotowanie do zajęć: 15h Przygotowanie do zaliczenia: 10h |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z klasyfikacją i historią powstania poszczególnych rodzajów służb ratowniczych, a także ich pozycją prawno-ustrojową i obszarem działania. |
Pełny opis: |
Opis: Studenci zostaną zapoznani z historią powstania ratownictwa: górskiego; wodnego; walki z pożarami i innymi klęskami; medycznego; chemicznego i ekologicznego; wysokościowego; górniczego oraz humanitarnego. Omówione zostaną obszary działania tych służb, ich pozycja w Polskim systemie prawnym oraz historia powstania. Studenci dowiedzą się jak w praktyce przebiega akcja ratunkowa. Studenci poznają także rolę organizacji pozarządowych w polskim systemie ratownictwa. Zakres tematów: 1. Klasyfikacja polskich służb ratowniczych, 2. Historia powstania służb ratowniczych, 3. Prawna i ustrojowa pozycja służb ratowniczych, 4. Obszar działania służb ratowniczych, 5. Przebieg akcji ratowniczych. Wskazane treści programowe dotyczą poszczególnych systemów ratownictwa m.in.: • górskiego (GOPR, TOPR), • wodnego (WOPR, SAR), • walki z pożarami i innymi klęskami (PSP, OSP), • medycznego (SOR, LPR), • chemicznego i ekologicznego (SGRChem-Eko), • wysokościowego (np. PSP), • górniczego, • humanitarnego (PCK). |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć A1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Fusek W., Porębski J., GOPR: na każde wezwanie, Warszawa 2022. 2. Telak J., Ratownictwo wodne oraz inne aspekty bezpieczeństwa na obszarach wodnych : dylematy i wyzwania, Legionowo 2017. 3. Tabaczek-Bejster I., Konieczny G., Działalność wodnego ochotniczego pogotowia ratunkowego : 1989-2012, Rzeszów 2020. 4. Napierała M., Skaliy A., Stan, perspektywy i rozwój ratownictwa, kultury fizycznej i sportu w XXI wieku, Bydgoszcz 2015. 5. Abramek Z., Powstanie i działalność Polskiego Czerwonego Krzyża (1912-1951), Warszawa 2001. 6. Wojnarowski A., Obolewicz-Pietrusiak A., Podstawy ratownictwa chemicznego, Warszawa 2001. 7. Derkowski T., Kowalski M., Gałązkowski R., Medycyna przedszpitalna w lotniczym pogotowiu ratunkowym, Warszawa 2021. 8. Trzos A., Ratownictwo medyczne wobec współczesnych zagrożeń, Katowice 2019. 9. Biniak-Pieróg M., Zamiar Z., Organizacja systemów ratownictwa, Wrocław 2013. A2. studiowana samodzielnie przez studenta 1. Karpiuk M., Czuryk M., System ratownictwa w Polsce, Warszawa 2016. 2. Skoczylas J., Prawo ratownicze, Warszawa 2011. 3. Konieczny J. (red.), Ratownictwo w Polsce. Lata 1990 – 2010, Poznań-Inowrocław 2010. 4. S.J. Rysz, Ostrzeganie alarmowanie powiadamianie ratunkowe, Warszawa 2022. B. Literatura uzupełniająca 1. Jagiełło M., Wołanie w górach : wypadki i akcje ratunkowe w Tatrach, Warszawa 2019. 2. Stochmal M., Państwowa Straż Pożarna w systemie bezpieczeństwa państwa. Studium socjologiczne, Wrocław 2015. 3. Szymczak M., Pożary – kompendium wiedzy, Katowice 2021. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. W_ PHiW1 Ma pogłębioną znajomość zagadnień związanych ze zjawiskiem stanów nadzwyczajnych jak np. stan klęski żywiołowej oraz prowadzenia akcji ratowniczej przez odpowiednie służby (OSP, PSP, SGRChem-Eko, PCK) (K_W04) Umiejętności: student potrafi 2. U_ PHiW1 W pełni samodzielnie prezentować własne tezy, poglądy, sugestie i wątpliwości dotyczące funkcjonowania polskich służb ratowniczych, poprzedzone wizytami studyjnymi lub warsztatami z ratownikami WOPR, PSP/OSP (K_U07) 3. U_ PHiW2 Prowadzić debatę na tematy dotyczące prawnych aspektów zapobiegania zagrożeniom przez polskie służby ratownicze (GOPR, TOPR, WOPR, SAR, PSP, OSP, SOR, LPR, SGRChem-Eko, PCK). (K_U09) Kompetencje społeczne: student jest gotów do 4. K_ PHiW1 Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w granicach określonych prawem i służących przeciwdziałaniu przestępczości, a także pomocy ofiarom przestępstw np. podpalenia domu/mieszkania, czy uszkodzenia ciała lub narażenia życia i zdrowia przez służby ratownicze takie jak PSP/OSP, bądź SOR, LPR (K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin: A. Formy zajęć Wykład B. Tryb realizacji w sali dydaktycznej C. Liczba godzin 20h D. Sposób zaliczenia zaliczenie z oceną Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny Analiza tekstów Symulacje działań Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3,4); Zadania cząstkowe (efekty 2,3). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych: obecność na zajęciach (10%) i pracy zaliczeniowej (90%). Ocena końcowa z przedmiotu: • Ocena bardzo dobry (bdb) – 5,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty (≥ 91% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dobry plus (db plus) – 4,5 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami (≤81-90% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dobry (db) – 4,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów (≤71-80% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dostateczny plus (dst plus) – 3,5 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami (≤61-70% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dostateczny (dst) – 3,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami (≤51-60% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena niedostateczny (ndst) – 2,0 – brak osiągnięcia zakładanych efektów k uczenia się (≤50% stopnia opanowania wiedzy). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Łydka | |
Prowadzący grup: | Andrzej Łydka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Łydka | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.