Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Systemy służby cywilnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.BWII.D2.4.SSC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Systemy służby cywilnej
Jednostka: Instytut Nauk Prawnych
Grupy: Plan zajęć II BW II semestr letni 2024/25
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 25h/ 1 ECTS

Udział w zajęciach: 20h

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego*: 5h


B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 15h

Przygotowanie do zaliczenia: 10h


Skrócony opis:

Celem kształcenia jest przedstawienie roli i zadań służby cywilnej w systemie bezpieczeństwa państwa (pracownicy służby cywilnej, urzędnicy mianowani oraz wyższe stanowiska w służbie cywilnej).

Pełny opis:

Opis:

Studenci poznają rys historyczny służby cywilnej w II RP oraz obecne ramy instytucjonalno-prawne korpusu służby cywilnej. Dowiedzą się jakie wymagania należy spełnić, aby zostać urzędnikiem służby cywilnej. Poznają proces rekrutacji oraz nawiązania stosunku pracy. Zostaną zapoznani zarówno z prawami, jak i obowiązkami urzędnika służby cywilnej, a także członka korpusu. Przedstawiona zostanie również odpowiedzialność dyscyplinarna. Scharakteryzowana zostanie współpraca służby cywilnej z innymi organami i instytucjami.

Zakres tematów:

1. Pojęcie korpusu służby cywilnej. Służba cywilna w II RP.

2. Ustawa o służbie cywilnej.

3. Organizacja służby cywilnej.

4. Nabór do służby cywilnej (procedura, wymogi prawne), nawiązanie stosunku pracy.

5. Prawa i obowiązki urzędnika służby cywilnej oraz członka korpusu.

6. Problem podejmowania dodatkowego zatrudnienia w korpusie służby cywilnej.

7. Odpowiedzialność dyscyplinarna.

8. Współpraca z innymi organami i instytucjami.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

A1. wykorzystywana podczas zajęć

1. J. Szmit, Konstytucyjny wzorzec reżimu zatrudnienia członków korpusu służby cywilnej, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2024.

2. Krochmal A., W służbie państwu i obywatelom: 100-lecie służby cywilnej w Polsce, Warszawa 2022.

3.K. W. Baran (red.), Ustawa o służbie cywilnej: komentarz, Warszawa 2021.

4. Z. Cieślak, W. Drobny, Polski korpus służby cywilnej i jego zmiany, Warszawa 2019.

Źródła prawa:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483).

2. USTAWA z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U.2024.409 t.j.)

3. Ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2023.1195).

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

1. Sprawozdanie Szefa Służby Cywilnej o stanie służby cywilnej i o realizacji zadań tej służby w 2024 r., Kancelaria PRM, 2025.

2. Raport NIK, ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W SŁUŻBIE CYWILNEJ W URZĘDACH W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM, Warszawa 2024.

3. D. Moroń, Wynagradzanie członków korpusu służby cywilnej, "Studia Iuridica", 92/2022.

B. Literatura uzupełniająca

1. K. Mroczka, Służba cywilna w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, Przegląd Prawa Konstytucyjnego, Nr 3 (61)/2021.

2. B. Przywora, L. Bielecki, O potrzebie modernizacji polskiej służby cywilnej – w poszukiwaniu modelu po 20 latach reform, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio G – Ius, 2/64/2017.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. W_ SSC1 Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o normach regulujących zagadnienia związane z funkcjonowaniem służby cywilnej w strukturze bezpieczeństwa wewnętrznego (K_W05)

Umiejętności: student potrafi

2. U_ SSC1 Potrafi komunikować się przy pomocy języka prawniczego z otoczeniem społecznym (K_U06)

3. U_ SSC2 Posiada w pełni samodzielną umiejętność prezentacji własnych tez, poglądów, sugestii, wątpliwości dotyczących służby cywilnej poprzez udział w konferencjach naukowych poświęconych tej tematyce (K_U07).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

4. K_ SSC1 Odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w szczególności urzędnika służby cywilnej jako specjalisty z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego, po uprzednim spotkaniu studyjnym lub warsztacie z urzędnikiem służby cywilnej (K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:

A. Formy zajęć

Konwersatorium

B. Tryb realizacji

w sali dydaktycznej

C. Liczba godzin

20h

D. Sposób zaliczenia

zaliczenie z oceną

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny

Analiza tekstów

Projekty studenckie

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):

Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3,4)

Zadania cząstkowe (efekty 1,2,3).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych: obecność na zajęciach (10%), aktywność (10%) i pracy zaliczeniowej (80%).

Ocena końcowa z przedmiotu:

• Ocena bardzo dobry (bdb) – 5,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty (≥ 91% stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena dobry plus (db plus) – 4,5 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami (≤81-90% stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena dobry (db) – 4,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów (≤71-80% stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena dostateczny plus (dst plus) – 3,5 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami (≤61-70% stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena dostateczny (dst) – 3,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami (≤51-60% stopnia opanowania wiedzy);

• Ocena niedostateczny (ndst) – 2,0 – brak osiągnięcia zakładanych efektów k uczenia się (≤50% stopnia opanowania wiedzy).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Paluch
Prowadzący grup: Alicja Paluch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Paluch
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-4 (2025-05-14)