Historia zawodów prawniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.PR.D5.4.HZP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia zawodów prawniczych |
Jednostka: | Instytut Nauk Prawnych |
Grupy: |
Plan zajęć II rok Prawa stacjonarnego semestr letni 2024/25 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
1. Przedstawienie studentom zagadnień teoretycznych związanych z problematyką ewolucji zawodów prawniczych 2. Zaznajomienie studentów z aktualnym dorobkiem polskiej i światowej nauki odnoszącej się do przedmiotowych zagadnień 3. Uzyskanie przez studentów umiejętności interpretacji problemów związanych z przeobrażeniami zawodów prawniczych, rolą prawników w kulturze i przyszłością profesji prawniczych |
Pełny opis: |
Treści programowe dla wykładu: 1. Rekonstrukcja pojęcia zawodu zaufania publicznego 2. Rozwój profesji prawniczych w Polsce i na świecie 3. Społeczne, historyczne i geopolityczne uwarunkowania ewolucji zawodów prawniczych 4. Wiedza i kompetencje prawnika w ujęciu historycznym 5. Prestiż prawa 6. Prawnicze zawody przyszłości 7. Sylwetki wybitnych polskich prawników |
Literatura: |
Literatura: Fijałkowska Lena, Prapoczątki zawodów prawniczych. Sędziowie, „doradcy prawni” i „notariusze” na starożytnym Bliskim Wschodzie, w: O historii adwokatury w Polsce i na świecie. W siedemdziesiątą rocznicę powstania Izby Adwokackiej w Łodzi, D. Wiśniewska, M. Rakowski (red.), Łódź 2020, s. 45-58. Jońca Maciej, Unikatowy sarkofag młodego mediolańskiego adwokata z czasów rzymskich, „Zeszyty Prawnicze” 22.1 / 2022, s. 7-24. Laskowski Michał, Ustawowe pojęcie „nieskazitelność charakteru”, „Prokuratura i Prawo” 6 (2008), s. 50-65. Molik Witold, Polscy studenci na uniwersytetach niemieckich od końca XVIII do początku XX wieku, Poznań 2016. Ptak Marian J., Nauka i nauczanie prawa na Śląsku do początku XIX wieku – zarys problematyki, w: Nauka i nauczanie prawa w dziejach, red. T. Kruszewski, Kolonia Limited 2011, s. 27-48. Sitek Bronisław, Rynek pracy prawników w Polsce po deregulacji zawodów prawniczych (adwokata i radcy prawnego), „Studia Prawnoustrojowe” 32 (2016), s. 167-179. Stadniczeńko Stanisław Leszek, Formacja prawnika wyzwaniem czasów, „Opolskie Studia Administracyjno-Prawne” 15/2 (2017), s. 267-286. Uścińska Gertruda, Kijewski Konrad, Zawody prawnicze w obowiązujących regulacjach prawnych, "Polityka Społeczna" 3 (2014), s. 48-55. Zabłocki Jan, Tajemnica w prawie rzymskim, w: Jawność i jej ograniczenia, red. G. Szpor, VI. Struktura tajemnic, red. A. Gryszczyńska, Warszawa 2016, s. 117-126. Zajadło Jerzy, Czy Cyceron był prawnikiem, „Palestra” 11 (2018), s. 32-38. Zoll Fryderyk, Czy profesor nauk prawnych może być jednocześnie praktykującym prawnikiem (przyczynki do założeń reformy nauczania prawa), w: Studia z filozofii prawa, Tom 2, J. Stelmach (red.), Kraków 2001, s. 253-258. Literatura pomocnicza: Borkowska-Bagieńska Ewa, Lesiński Bogdan, Historia prawa sądowego, Poznań 2004. Olszewski Henryk, Historia doktryn politycznych i prawnych, Poznań 2000. Podgórecki Adam, Prestiż prawa, Warszawa 1966. Sagan Stanisław (red.), Organy i korporacje ochrony prawa; Warszawa 2001. Zirk-Sadowski Marek, Sposoby uczestniczenia prawników w kulturze, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, 1994, z. 4. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W03 Student w pogłębionym stopniu zna cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu kontynuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania. K_W05 Student zna różne rodzaje wykładni, posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla prawnika, w zakresie ekonomii, politologii, filozofii i socjologii. K_W07 Student zna etykę zawodu prawnika ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku przestrzegania zasad zachowania tajemnicy zawodowej. Umiejętności: K_U06 Student posiada umiejętność formułowania spójnych, logicznych, merytorycznych wypowiedzi w mowie i piśmie dotyczących zagadnień z dziedziny administracji publicznej z wykorzystaniem rozbudowanej wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin naukowych. K_U08 Student stosuje przepisy prawa z uwzględnieniem politycznego, społecznego, ekonomicznego, historycznego, filozoficznego i psychologicznego kontekstu prawa. K_U09 Student formułuje postulaty rozwiązań prawnych de lege lata i de lege ferenda. K_U10 Student potrafi samodzielnie uczyć się w sposób ukierunkowany. Kompetencje społeczne: K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych. K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną, Forma zaliczenia wykładu: mieszana, Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusje Prezentacja referatu na wybrany, z listy proponowanych referatów, temat; sposób prezentacji dokonywany jest samodzielnie przez studenta Aktywność w dyskusji nad prezentowanymi referatami |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK-MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Duszka-Jakimko, Piotr Sadowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Sadowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Duszka-Jakimko, Piotr Sadowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.