Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo budowlane - moduł specjalizacji prawniczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.PR.D5.5.MSP.PBud
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo budowlane - moduł specjalizacji prawniczej
Jednostka: Instytut Nauk Prawnych
Grupy: Plan zajęć III rok Prawa stacjonarnego semestr zimowy 2024/25
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

1.Przedstawienie podstawowych pojęć i instytucji prawa budowlanego.

2.Charakterystyka procesu inwestycyjnego i jego konotacje innymi dziedzinami prawa.

3. Rola organów administracji architektoniczno – budowlanej i nadzoru budowlanego

Pełny opis:

- istota, charakterystyka i źródła prawa budowlanego (Ustawa - Prawo budowlane, normy

techniczno - budowlane, przepisy wykonawcze),

- podstawowe pojęcia prawa budowlanego,

- prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,

- zasada wolności budowlanej,

- uczestnicy procesu budowlanego – ich uprawnienia i obowiązki,

- stadia procesu budowlanego,

- pozwolenie budowlane a zgłoszenie,

- samowola budowlana i jej legalizacja,

- rola organów administracji architektoniczno – budowlanej i nadzoru budowlanego,

- miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego a budowa obiektu budowlanego,

- decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu a budowa obiektu budowlanego,

- pozwolenie na użytkowanie,

- prawo budowlane w czasie epidemii koronawirusa Sars – Cov 2.

Literatura:

Sypniewski Dominik (red.), Prawo budowlane. Komentarz, Wolters Kluwer 2022

Plucińska-Filipowicz Alicja (red.), Wierzbowski Marek (red.), Prawo budowlane. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2022

Z. Niewiadomski, Prawo budowlane. Komentarz, Warszawa 2020: Wy-dawnictwo Wolters Kluwer.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych.

K_W04 Student zna zasady rozumowania prawniczego i logiki prawniczej.

K_W08 Student objaśnia reguły tworzenia i stosowania prawa.

K_W09 Student zna podstawy funkcjonowania państwa prawa w różnych obszarach.

Umiejętności:

K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.

K_U04 Student samodzielnie posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, studiami praktycznego przypadku.

K_U05 Student rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej.

K_U07 Student ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów i ich subsumpcji

K_U10 Student potrafi samodzielnie uczyć się w sposób ukierunkowany.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.

K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.

K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną

Forma zaliczenia zajęć praktycznych: test wielokrotnego wyboru

Metody dydaktyczne: rozwiązywanie kazusów, analiza

tekstów, wykład konwersatoryjny, dyskusje,

1) Na ocenę 5.0 – bardzo dobra znajomość zagadnień prezentowanych na zajęciach (na 20 pkt – 18-20 pkt)/obecność/aktywne logowanie się/udział w dyskusjach.

2) Na ocenę 4.5 – jw. (na 20 pkt – 17-16 pkt)

3) Na ocenę 4.0 – jw. (na 20 pkt – 15-14 pkt)

4) Na ocenę 3.5 – jw. (na 20 pkt – 13-12 pkt)

5) Na ocenę 3.0 – jw. (na 20 pkt – 12-11 pkt)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Woźniak
Prowadzący grup: Marta Woźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Woźniak
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-2 (2025-04-29)