Kariera akademicka prawnika - moduł umiejętności prawniczych
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 9.PR.D5.9.MUP.KAP |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Kariera akademicka prawnika - moduł umiejętności prawniczych |
| Jednostka: | Instytut Nauk Prawnych |
| Grupy: |
Plan zajęć V roku Prawa stacjonarnego semestr zimowy |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
| Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
| Skrócony opis: |
1. Przedstawienie podstawowych zagadnień dotyczących funkcjonowania systemu nauki i szkolnictwa wyższego, kształcenia w szkole doktorskiej, przeprowadzania postępowań awansowych i zatrudniania nauczycieli akademickich 2. Przekazanie wiedzy na temat specyfiki procesu kształcenia w szkole doktorskiej, projektowania, prowadzenia i ewaluacji szkół doktorskich, przesłanek i zasad nadania stopni naukowych i tytułu naukowego, ścieżek rozwoju nauczyciela akademickiego w roli badacza i dydaktyka. 3. Nabycie umiejętności krytycznej pracy z tekstem prawnym, literaturą przedmiotu i orzecznictwem. |
| Pełny opis: |
Przepisy ogólne - zakres przedmiotowy ustawy, wyjaśnienie podstawowych pojęć, podmioty, które wchodzą w skład systemu szkolnictwa wyższego i nauki; Ewidencjonowanie, organizacja, funkcjonowanie uczelni, jej zadania, organy i ich uprawnienia oraz obowiązki, kwestie odnoszące się do jej struktury; Pracownicy uczelni – definicja tego pojęcia, wymagania, które należy spełnić, aby zostać nauczycie-lem akademickim, jego prawa i obowiązki, kwestie dotyczące wynagrodzenia; Stopnie i tytuły w systemie szkolnictwa wyższego i nauki, tj.: doktor, doktor habilitowany, profesor; Zasady prowadzenia szkół doktorskich – regulamin szkoły doktorskiej, program kształcenia, indy-widualny plan badawczy; Obowiązki i prawa doktorantów, w tym stypendia doktoranckie, ocena śródokresowa, samorząd doktorantów; Ewaluacja szkół doktorskich i ewaluacja jakości działalności naukowej. |
| Literatura: |
Wykorzystywana podczas zajęć: Ł. Kierznowski, Szkoły doktorskie. Komentarz do art. 198-216 oraz 259-264 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Warszawa Difin 2018. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, red. J. Woźnicki, Warszawa Woltes Kluwer 2019. Balicki, M. Pyter, B. Zięba, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, Warszawa C.H. Beck 2020. Akademickie prawo zatrudnienia. Komentarz, red. K.W. Baran, Warszawa Woltes Kluwer 2020. Ł. Kierznowski, Stopnie naukowe i stopnie w zakresie sztuki. Komentarz, Warszawa Difin 2021. H. Izdebski, J.M. Zieliński, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, wyd. 3, Warszawa Woltes Kluwer 2023, LEX/el Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, red. A. Jakubowski, Warszawa C.H. Beck 2023. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce dla studenta i doktoranta – komentarz praktyczny. Komentarz. Linia orzecznicza, red. W. Kiełbasiński, B. Pietrzyk-Tobiasz, M.W. Kuliński, Warszawa C.H. Beck 2024. Studiowana samodzielnie przez studenta: M. Dokowicz, Kształcenie doktorantów w świetle ustawy o Prawie o szkolnictwie wyższym i nauce, LEX/el. 2023. D. Dajnowicz-Piesiecka, Ł. Kierznowski, Awanse naukowe młodych naukowców (perspektywy i wyzwania), „Państwo i Prawo” 2022, nr 5, s. 118-133. M. Szydło, Pojęcie nauki i osiągnięć naukowych w postępowaniach awansowych w nauce (uwagi z perspektywy nauk prawnych), „Państwo i Prawo” 2022, nr 5, s. 52-67. P. Rączka, T. Jędrzejewski, Rodzaje i nazwy uczelni w polskim systemie szkolnictwa wyższego i nauki, „Studia Iuridica Toruniensia 2022, t. 31, s. 335-349. Rozprawa doktorska w naukach społecznych. Poradnik doktoranta i promotora pracy doktorskiej, red. Ł. Sułkowski, R. Lenart-Gansiniec, Łódź 2021. Z. Kmieciak, J. Wegner, Odpowiednie stosowanie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego w sprawach nadawania stopni naukowych i tytułu profesora, „Państwo i Prawo” 2021, nr 3, s. 3-21. M. Pyter, Doktoraty i doktoranci. Zagadnienia prawne, Lublin 2020. Ślebzak K., Przesłanki nadawania stopnia doktora, doktora habilitowanego oraz tytułu profesora a model awansów naukowych w świetle ustawy Prawo szkolnictwie wyższym i nauce, „Nauka” 2020, nr 2, s. 61-85. A. Dubowik, Nowa regulacja stosunku pracy nauczycieli akademickich – zagadnienia sporne, „Białostockie Studia Prawnicze” 2020, t. 25, nr 1, s. 71-87. |
| Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych. K_W06 Student zna wybrane w toku studiów dziedziny prawa jak np. prawo finansowe, podatkowe, ochrony środowiska, ochrony własności intelektualnej, prawo gospodarcze, prawo handlowe. K_W08 Student objaśnia reguły tworzenia i stosowania prawa. K_W09 Student zna podstawy funkcjonowania państwa prawa w różnych obszarach. Umiejętności: K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia. K_U04 Student samodzielnie posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, studiami praktycznego przypadku. K_U05 Student rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej. Kompetencje społeczne: K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych. K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych. K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną. Forma zaliczenia wykładu: test jednokrotnego wyboru. Pozytywna ocena z testu złożonego z różnych zadań dotyczących treści wykładowych (51% punktów uzyskanych przez studenta z testu jest niezbędne do uzyskania przez studenta oceny pozytywnej z przedmiotu). Student jest oceniany według skali: 5,0 – bardzo dobra: student uzyskał z testu powyżej 85% możliwych punktów do zdobycia; 4,0 – dobra: student uzyskał z testu pomiędzy 66% a 84 % możliwych punktów do zdobycia; 3,0 – zadawalająca: student uzyskał z testu pomiędzy 51% a 65% możliwych punktów do zdobycia; 2,0 – niezadawalająca, student nie spełnia kryteriów oceny dostatecznej. Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, analiza tekstów, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną, wykorzystanie e-learningu Uczęszczanie na zajęcia, aktywność na zajęciach i posiadanie wiedzy objętej tematyką zajęć. Test końcowy jednokrotnego wyboru obejmujący znajomość materii wykładu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Dariusz Walencik | |
| Prowadzący grup: | Dariusz Walencik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Dariusz Walencik | |
| Prowadzący grup: | (brak danych) | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Dariusz Walencik | |
| Prowadzący grup: | Dariusz Walencik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
| Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Dariusz Walencik | |
| Prowadzący grup: | (brak danych) | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
