Prawo rodzinne i opiekuńcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.PR.Z5.6.PRiO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawo rodzinne i opiekuńcze |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
1. Przedstawienie studentom zagadnień teoretycznych oraz praktycznych związanych z interpretacją problemów związanych z prewencją kryminalną. 2. Uzyskanie przez studentów umiejętności dodawania wartości do wiedzy zgromadzonej w ramach rozwiązywania problemów prawa karnego oraz wymiaru sprawiedliwości. 3. Zaznajomienie studentów z aktualnym dorobkiem światowej nauki w zakresie praktycznych aspektów stosowania prewencji kryminalnej. |
Pełny opis: |
1) Geneza i charakterystyka zjawiska prewencji kryminalnej. 1) 2) Koncepcje działań związanych z prewencją kryminalną. 2) 45 3) Metody zapobiegania przestępczości. 3) 51 4) Programy i działania w ramach prewencji kryminalnej. 4) 51 5) Praktyczne aspekty działań związanych z prewencją kryminalną. 5) 6) Analiza informacji i bazy danych związanych z prewencją kryminalną. 6) 57 |
Literatura: |
Bielska T., Psychologiczne aspekty działań prewencyjnych (wybrane zagadnienia), Szczytno 2004. Cielecki T., Prewencja kryminalna. Studium z profilaktyki kryminologicznej, Opole 2004. Cielecki T., Realizacja przez policję strategii prewencyjnej w zwalczaniu przestępczości i innych patologii, Słupsk 1999. Czapliński W., Obszar wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości. Współpraca w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, Warszawa 2005. Czapska J., Kury H. (red.), Mit represyjności albo o znaczeniu prewencji kryminalnej, tł. T. Michalak, Kraków 2002. Fiebig J., Pływaczewski W., Tyburska A., Prewencja kryminalna. Cz. 1, Policyjne strategie działań zapobiegawczych, Szczytno 2004. Fiebig J., Tyburska A. (red.), Prewencja kryminalna po reformie administracyjnej, Szczytno 2000.Głowacki R., Łojek K., Zagadnienia prawne policyjnych działań zapobiegawczych. Wybrane aspekty, Szczytno 2005. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych. K_W02 Student zna w pogłębionych stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk. K_W08 Student objaśnia reguły tworzenia i stosowania prawa. K_W09 Student zna podstawy funkcjonowania państwa prawa w różnych obszarach. Umiejętności: K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia. K_U02 Student posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania i wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów. K_U03 Student praktycznie wykorzystuje wiedzę w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej i dziedzin pokrewnych. K_U07 Student ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów i ich subsumpcji K_U08 Student stosuje przepisy prawa z uwzględnieniem politycznego, społecznego, ekonomicznego, historycznego, filozoficznego i psychologicznego kontekstu prawa. K_U10 Student potrafi samodzielnie uczyć się w sposób ukierunkowany. Kompetencje społeczne: K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych. K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną Forma zaliczenia zajęć praktycznych: praca semestralna Metody dydaktyczne: rozwiązywanie kazusów, analiza tekstów, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną Konwersatorium: • Uzyskanie zaliczenia na ocenę w formie opracowania pracy semestralnej • Uzyskanie co najmniej 9 pkt. Liczba zdobytych punktów przeliczana jest wg następującej skali: 9-10 pkt. - dst; 11-12 pkt. - dst+; 13-14 pkt. - db; 15-16 pkt. - db+; 17-18 pkt. – bdb |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Gołowkin-Hudała, Aleksandra Wilk | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gołowkin-Hudała, Aleksandra Wilk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Gołowkin-Hudała, Aleksandra Wilk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.