Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polish as a foreign language

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-01-00-000001-E
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polish as a foreign language
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Katalog przedmiotów dla studiów krótkoterminowych (Erasmus+ lub inne umowy o współpracy)
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Zajęcia są przeznaczone dla studentów obcokrajowców. Są kursem dla początkujących (poziom A1). Studenci poznają pewien zasób słownictwa, struktur gramatycznych oraz wiedzy o Polsce, aby mogli wyrażać w języku polskim podstawowe potrzeby komunikacyjne, zyskać pewien wgląd z strukturę języka polskiego, oswoić się z jego brzmieniem, pisownią etc., a w rezultacie - nabrać odwagi i ochoty do jego dalszego nabywania.

Pełny opis:

Na zajęciach studenci uczą się:

• rozumienia ze słuchu prostych wypowiedzi (dialogów, krótkich monologów), prostych pytań, wskazówek i instrukcji,

• rozumienia ogólnej treści prostych tekstów pisanych,

• uczestniczenia w prostych sytuacjach komunikacyjnych, wyrażania podstawowych intencji, krótkiej informacji na swój temat, o otoczeniu, innych ludziach itp.,

• wymowy głosek polskich,

• pisania poznanych wyrazów i zdań, podawania własnych danych osobowych.

Tematyka zajęć (a tym samym słownictwo i struktury gramatyczne) obejmuje takie obszary, jak:

• człowiek (dane personalne; wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, emocje),

• żywienie (artykuły spożywcze, posiłki itp.),

• życie codzienne (rutyna dnia codziennego, pory dnia, przedmioty codziennego użytku),

• miejsca (bank, poczta, dworzec, biblioteka, hotel), wskazywanie drogi

• zakupu i usługi, opis przedmiotów

Zagadnienia gramatyczne:

• rzeczowniki (rodzaj gramatyczny, liczba pojedyncza i mnoga),

• przymiotniki (rodzaj gramatyczny, liczba pojedyncza i mnoga),

• zaimki osobowe (ja, ty itd.), wskazujące (ten, tamten), dzierżawcze (mój, twój itd.), pytajne (kto, co, który, czyj, jaki itd.),

• odmiana rzeczowników, przymiotników i zaimków: mianownik, biernik, narzędnik);

• liczebniki główne;

• czasownik (koniugacje, czas teraźniejszy),

• zdania oznajmujące, pytające, przeczenia,

• wypowiedzi w stylu formalnym i nieformalnym

Literatura:

Ewa Piotrowska-Rola, Marzena Porębska, Polski jest cool. Podręcznik studenta do nauki języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym, wyd.: Studio Temat,

Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz, Hurra!!! Po polsku 1. Propozycja programowa na

poziomie A1. Podręcznik studenta, Kraków: Prolog, 2010.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student:

• będzie znał słownictwo oraz struktury gramatyczne wystarczające do wyrażenia pewnego zasobu podstawowych potrzeb komunikacyjnych (witanie, pożegnanie, zamawianie jedzenia, zakupy, udzielanie krótkich informacji o sobie, otoczeniu, innych ludziach);

• będzie umiał czytać (wymawiać) polskie wyrazy (imiona, nazwiska, nazwy miejscowe itp.),

• będzie rozumiał globalną intencję komunikacyjną prostych komunikatów (szyldy, napisy, reklamy, mapy, instrukcje itp.),

• będzie umiał poprawnie zapisać pewien zasób słów, wyrażeń i zwrotów,

• będzie rozumiał fleksyjny charakter języka polskiego (przypadki, końcówki i alternacje tematyczne, rodzaje gramatyczne), miał wstępną orientację co do budowy składniowej polskich zdań (oznajmujących, pytajnych i przeczących),

• będzie miał pewną wiedzę o Polsce (z zakresu kultury , geografii,, zwyczajów, realia życia codziennego itp.),

• będzie dumny z siebie, że z sukcesem poznaje kolejny język,

• będzie przekonany, że język polski nie jest „taki straszny” i będzie miał ochotę na dalszą naukę.

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

ECTS points in relation to student’s duties

30 lesson hours

15 hours for preparing for classes

15 hours for a project

15 hours for consultations

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Burzka-Janik
Prowadzący grup: Małgorzata Burzka-Janik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Bogocz
Prowadzący grup: Aleksandra Bogocz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4 (2024-03-22)