Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Australian literature: writing on the fringes

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-01-04-000007
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Australian literature: writing on the fringes
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
Kursy zmienne ogólnouczelniane prowadzone w języku obcym nowożytnym
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest omówienie literatury australijskiej od początku jej istnienia aż po współczesność. Kurs przybliża problematykę zdefiniowania literatury australijskiej i klasyfikacji dzieł literackich w poczet literatury narodowej. Zajęcia mają na celu uświadomić studentom, które czynniki społeczno-polityczne miały największy wpływ na kształtowanie się literatury australijskiej i przedstawić sylwetki najważniejszych twórców literatury oraz omówić największe dzieła literackie.

Pełny opis:

Treści programowe

• początki literatury australijskiej;

• literatura kolonialna do 1880 (Charles Harpur, Henry Kingsley, Henry Kendall, Marcus Clarke, Adam Lindsey Gor-don);

• literatura przełomu wieków XIX i XX (1880 -1914); w poszukiwaniu kanonu literackiego: Biuletyn, literatura i tożsa-mość narodowa (Henry Lawson, A.B. 'Banjo' Paterson, Joseph Furphy, Barbara Baynton, Miles Franklin);

• Pierwsza Wojna Światowa i okres międzywojenny: legenda o "duchu alzackim" (Anzac legend); Reginald Charles (Rex) Ingamells i Jindyworoback; Kenneth Slessor, Xavier Herbert i Brian Penton; realizm socjalistyczny (Katherine Susannah Prichard and Vance Palmer);

• literatura od 1940 do 1965; modernizm; Patrick White; Martin Boyd; Christina Stead; A. D. Hope; Judith Wright; Da-vid Campbell; Douglas Stewart;

• literatura od 1965 do 2000 (Wietnam i kontrkultura; postmodernizm i postkolonializm); Hal Porter; Peter Carey; Tho-mas Keneally; Thea Astley; Randolph Stow; David Malouf; Shirley Hazzard; Kate Grenville; Helen Garner; Elizabeth Jolley; Drusilla Modjeska; Brian Castro, Robert Drewe, David Foster, Tim Winton, Les Murray;

• literatura po 2000 (postkolonializm, feminizm, literatura aborygeńska).

Literatura:

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

1. Ken Goodwin, „A History of Australian Literature”, Wydawnictwo Macmillan Education.

2. Bruce Bennett, Jennifer Strauss, „The Oxford Literary History of Australia”, Wydawnictwo Oxford.

3. Peter Pierce, „The Cambridge History of Australian Literature”, Wydawnictwo Cambridge.

4. William H. Wilde, Joy Hooton, Barry Andrews, „The Oxford Companion to Australian Literature”, Wydawnictwo Oxford.

5. Graeme Davison, John Hirst, Stuart Macintyre, „The Oxford Companion to Australian History”, Wydawnictwo Oxford.

6. Ryszard Wolny, „Patrick White: Australia's Poet of Mythic Landscapes of the Soul”, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filolo-gicznej we Wrocławiu.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Po zakończeniu kursu student umie:

1. scharakteryzować literaturę australijską

2. wymienić i scharakteryzować czynniki kształtujące literaturę australijską

3. wskazać i wymienić największych twórców literatury australijskiej

4. wymienić i opisać najważniejsze dzieła literatury australijskiej

Umiejętności

Po zakończeniu kursu student potrafi:

1. zaprezentować zdobytą wiedzę o literaturze australijskiej

2. przedstawić sylwetki największych twórców literatury australijskiej i omówić ich dzieła

3. wykorzystać wiedzę o literaturze australijskiej do podnoszenia kompetencji językowych

4. zastosować zdobytą wiedzę literaturoznawczą w różnych dziedzinach nauki i życia społecznego

Kompetencje społeczne (postawy)

Po zakończeniu kursu student powinien:

1. być świadomy różnic w zakresie literatur anglojęzycznych

2. być otwarty na zgłębianie wiedzy o krajach angielskiego obszaru językowego

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowe kryteria

• aktywność: 30%

• prace domowe: 10%

• esej/referat: 60%

• test końcowy: 0%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3 (2024-03-22)