Alternatywne formy kształcenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-02-01-000053 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Alternatywne formy kształcenia |
Jednostka: | Instytut Historii |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest ukazanie istniejących form alternatywnego kształcenia dzieci i młodzieży na świecie i w Polsce. |
Pełny opis: |
• Współczesne teorie i nurty wychowania • Charakterystyka systemów edukacyjnych wybranych państw • Pedagogika alternatywna • Szkoły eksperymentalne na świecie • Szkoły eksperymentalne w Polsce • Edukacja alternatywna • Wychowanie demokratyczne • Dydaktyczne tropy zrównoważonego rozwoju w edukacji • Warunki do uczenia się przez działanie • Jak zmieniać szkołę? • Edukacja pod prąd • Wybitni przedstawiciele edukacji alternatywnej na świecie • Wybitni przedstawiciele edukacji alternatywnej w Polsce • Podstawy neurodydaktyki • Wyzwania i zagrożenia współczesnych systemów edukacyjnych |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: A.1. wykorzystywana podczas zajęć • Gribble D., Edukacja w wolności, Kraków 2005. • Holt J., Zamiast edukacji. Warunki d uczenia się przez działanie, Kraków 2007. • Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. • Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Warszawa 2001. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta • Śliwerski B., Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej, Kraków 2009. • Śliwerski B., Pedagogika alternatywna. Dylematy teorii, Kraków 2000. • Sowiński A., Szkice do teorii wychowania kreatywnego, Kraków 2013. • Brzezińska R., Uwarunkowania pracy nauczyciela w szkołach niepublicznych wyznaniowych i świeckich, To-ruń 2008. • Eichelberger W., Jak wychowywać szczęśliwe dzieci?, Warszawa 2000. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.