Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Alternatywne formy kształcenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-02-01-000053
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Alternatywne formy kształcenia
Jednostka: Instytut Historii
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest ukazanie istniejących form alternatywnego kształcenia dzieci i młodzieży na świecie i w Polsce.

Pełny opis:

• Współczesne teorie i nurty wychowania

• Charakterystyka systemów edukacyjnych wybranych państw

• Pedagogika alternatywna

• Szkoły eksperymentalne na świecie

• Szkoły eksperymentalne w Polsce

• Edukacja alternatywna

• Wychowanie demokratyczne

• Dydaktyczne tropy zrównoważonego rozwoju w edukacji

• Warunki do uczenia się przez działanie

• Jak zmieniać szkołę?

• Edukacja pod prąd

• Wybitni przedstawiciele edukacji alternatywnej na świecie

• Wybitni przedstawiciele edukacji alternatywnej w Polsce

• Podstawy neurodydaktyki

• Wyzwania i zagrożenia współczesnych systemów edukacyjnych

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

• Gribble D., Edukacja w wolności, Kraków 2005.

• Holt J., Zamiast edukacji. Warunki d uczenia się przez działanie, Kraków 2007.

• Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997.

• Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Warszawa 2001.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

• Śliwerski B., Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej, Kraków 2009.

• Śliwerski B., Pedagogika alternatywna. Dylematy teorii, Kraków 2000.

• Sowiński A., Szkice do teorii wychowania kreatywnego, Kraków 2013.

• Brzezińska R., Uwarunkowania pracy nauczyciela w szkołach niepublicznych wyznaniowych i świeckich, To-ruń 2008.

• Eichelberger W., Jak wychowywać szczęśliwe dzieci?, Warszawa 2000.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3 (2024-03-22)