Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Autorytet i etyka nauczyciela przedmiotów humanistycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-02-01-000068
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Autorytet i etyka nauczyciela przedmiotów humanistycznych
Jednostka: Instytut Historii
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest rozbudzenie u studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela świadomości znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej.

Pełny opis:

W czasie zajęć realizowane będą następujące zagadnienia:

• Role zawodowe nauczyciela

• Wzór osobowy, postawa i kunszt nauczycielski

• Umiejętności terapeutyczne nauczyciela

• Profesjonalny rozwój nauczyciela

• Skuteczna komunikacja w szkole (blokady komunikacji)

• Autorytet nauczyciela

• Program wewnętrzny nauczyciela

• Moralne wybory nauczycieli

• Specyficzne ułomności charakteru nauczyciela

• Mądrość nauczyciela

• Zasady etyki pedagogicznej

• Kodeks Etyczny Nauczyciela

Literatura:

• Kracewicz S., Rozważania nad etyką zawodu nauczyciela, Warszawa 1987.

• Pilch T., Rozważania wokół etyki zawodu nauczyciela [w:] Świat wartości i wychowanie, red. W. Szewczuk, Warszawa 1996.

• Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa 1995.

• King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk 2003.

• Meirieu P., Moralne wybory nauczycieli. Etyka i pedagogika, Warszawa 2003.

• Pielachowski J., Nauczyciel i jego warsztat pracy, Poznań 1996.

Efekty uczenia się:

Wiedza

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych niezbędnych do wykonywania zawodu nauczyciela;

Umiejętności

• potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w działaniach edukacyjnych, dostrzega i analizuje dylematy etyczne w zawodzie nauczyciela; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych

Kompetencje społeczne (postawy)

• dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą nauczyciela, poszukuje optymalnych rozwiązań,

• postępuje zgodnie z zasadami etyki

• odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy nauczycielskiej, projektuje i wykonuje odpowiednie działania pedagogiczne

Metody i kryteria oceniania:

• ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie obecności i aktywności studentów na zajęciach oraz wykonania pracy zaliczeniowej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)