Autorytet i etyka nauczyciela przedmiotów humanistycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-02-01-000068 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Autorytet i etyka nauczyciela przedmiotów humanistycznych |
Jednostka: | Instytut Historii |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest rozbudzenie u studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela świadomości znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej. |
Pełny opis: |
W czasie zajęć realizowane będą następujące zagadnienia: • Role zawodowe nauczyciela • Wzór osobowy, postawa i kunszt nauczycielski • Umiejętności terapeutyczne nauczyciela • Profesjonalny rozwój nauczyciela • Skuteczna komunikacja w szkole (blokady komunikacji) • Autorytet nauczyciela • Program wewnętrzny nauczyciela • Moralne wybory nauczycieli • Specyficzne ułomności charakteru nauczyciela • Mądrość nauczyciela • Zasady etyki pedagogicznej • Kodeks Etyczny Nauczyciela |
Literatura: |
• Kracewicz S., Rozważania nad etyką zawodu nauczyciela, Warszawa 1987. • Pilch T., Rozważania wokół etyki zawodu nauczyciela [w:] Świat wartości i wychowanie, red. W. Szewczuk, Warszawa 1996. • Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa 1995. • King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk 2003. • Meirieu P., Moralne wybory nauczycieli. Etyka i pedagogika, Warszawa 2003. • Pielachowski J., Nauczyciel i jego warsztat pracy, Poznań 1996. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza • ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych niezbędnych do wykonywania zawodu nauczyciela; Umiejętności • potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w działaniach edukacyjnych, dostrzega i analizuje dylematy etyczne w zawodzie nauczyciela; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych Kompetencje społeczne (postawy) • dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą nauczyciela, poszukuje optymalnych rozwiązań, • postępuje zgodnie z zasadami etyki • odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy nauczycielskiej, projektuje i wykonuje odpowiednie działania pedagogiczne |
Metody i kryteria oceniania: |
• ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie obecności i aktywności studentów na zajęciach oraz wykonania pracy zaliczeniowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.