Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Contemporary culture - intergenerational journey

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-02-02-000074
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Contemporary culture - intergenerational journey
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
Kursy zmienne ogólnouczelniane prowadzone w języku obcym nowożytnym
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Literatura uzupełniająca:

Samuel Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa 1997

red. A. Kłoskowska, Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, ,Wrocław 1991.

D.Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998



Skrócony opis:

Przygotowanie studenta do świadomego i czynnego udziału w kulturze;

kształtowanie pożądanych społecznie postaw i zachowań, cechujących przyszłe elity zawodowe i intelektualne; rozbudzenie wrażliwości etycznej i estetycznej; poznanie różnic i cech wspólnych kultury młodych i osób starszych, ich rozwoju na przestrzeni lat, aktywizacja do uczestnictwa w kulturze współczesnej.

Pełny opis:

1. U źródeł kultury – definicje i dziedziny kultury (podział na kulturę materialną, duchową, społeczną, języka, polityczną, fizyczną)

2. Pokolenie i wspólnota pokoleniowa w kulturze

3. Polska kultura młodzieżowa

4. Kultura młodzieżowa i grupy subkulturowe

5. Polska kultura osób starszych

6. Rola dialogu międzypokoleniowego w kształtowaniu elementów kultury społecznej

7. Kultura osobista i kultura języka – różnice i cechy wspólne pokoleń

8. Postrzeganie ciała w kulturze współczesnej przez różne generacje pokoleń

9. Międzypokoleniowe różnice w rozumieniu kultury współczesnej: film, sztuka, kino, Internet

1. At the sources of culture - definitions and fields of culture (division into material, spiritual, social, language, political, physical culture)

2. Generation and generational community in culture

3. Polish youth culture

4. Youth culture and subcultural groups

5. Polish culture of the elderly

6. The role of intergenerational dialogue in shaping elements of social culture

7. Personal culture and language culture - differences and common features of generations

8. The perception of the body in contemporary culture by different generations of generations

9. Intergenerational differences in the understanding of contemporary culture: film, art, cinema, Internet

Literatura:

Zygmunt Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000

Anthony Giddens, Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszwa 2001

Nowicka E., Świat człowieka –świat kultury, Warszawa 2006.

red. Andrzej Mencwel Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2003.

Andrzej Radomski, Humanistyka w świecie Informacjonalizmu, Wyd.E-naukowiec, 2015.

Jan Adamowski, Współczesne funkcje kultury tradycyjnej, [w:] Antologia tekstów polskiego kulturoznawstwa, pod red. Piotra J. Fereńskiego, Anny Gomóły i Krzysztofa Moraczewskiego, Gdańsk 2017.

Lisowska Beata, Cinema and Anthropology. Film as a Source of Knowledge, [w:] Art, ethics, rovocation, eds. I. Penier, A. Suwalska-Kołecka, Peter Lang 2016.

Will Curtis, Alice Pettigrew, Learning in Contemporary Culture, UK, 2009.

Gary Browning, Abigail Halcli, Frank Webster, Understanding Contemporary Society, Theories of the Present, 1999.

Sean MacBlain, Jill Dunn, Ian Luke, Contemporary Childhood, 2017

Michael A. Moodian, Contemporary Leadership and Intercultural Competence Exploring the Cross-Cultural Dynamics Within Organizations, 2008

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Student zna miejsce i znaczenie nauk o kulturze, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju P6S_WG

Student zna podstawowe problemy współczesnej kulturyi cywilizacji w ramach ich badania i zastosowania do rozwiązywania zjawisk społecznych P6S_WK

Student zna zasady funkcjonowania instytucji kulturalnych (m.in. w zakresie edukacyjnym, kulturalnym, medialnym P6S_WK

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi posługiwać się posiadaną wiedzą z zakresu nauk o kulturze –stawiać i radzić sobie ze złożonymi, nieszablonowymi zagadnieniami kulturowymi we współczesności i działalności instytucji kultury, oraz realizować zadania wykorzystując przy tym:-właściwie dobrane źródła oraz treści w nich zawarte w celu dokonania oceny, krytycznej analizy i wnioskowania,-stosowne metody i narzędzia, w tym także zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT) P6S_UW

Student potrafi planować i organizować pracę –indywidualną oraz w zespole P6S_UO

Student posiada umiejętności by samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie P6S_UU

KOMPETENCJE

Student ma kompetencje do krytycznej oceny posiadanej wiedzy kulturoznawczej i rozwiązywania problemów wynikających z realizacji zadań zawodowych P6S_KK

Student ma kompetencje do przestrzegania zasad etyki zawodowej i rozwijania własnych sprawności kulturowych w drodze ustawicznego kształcenia i uczestnictwa w kulturze P6S_KR

Metody i kryteria oceniania:

Metody prowadzenia zajęć: Wykład, dyskusja, studium przypadku, prezentacja

Metody i kryteria oceniania: udział w dyskusji, wcześniejsze przygotowanie materiałów do dyskusji

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www6 (2024-03-22)