Contemporary culture - intergenerational journey
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-02-02-000074 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Contemporary culture - intergenerational journey |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Kursy zmienne ogólnouczelniane prowadzone w języku obcym nowożytnym Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Literatura uzupełniająca: | Samuel Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa 1997 red. A. Kłoskowska, Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, ,Wrocław 1991. D.Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998 |
Skrócony opis: |
Przygotowanie studenta do świadomego i czynnego udziału w kulturze; kształtowanie pożądanych społecznie postaw i zachowań, cechujących przyszłe elity zawodowe i intelektualne; rozbudzenie wrażliwości etycznej i estetycznej; poznanie różnic i cech wspólnych kultury młodych i osób starszych, ich rozwoju na przestrzeni lat, aktywizacja do uczestnictwa w kulturze współczesnej. |
Pełny opis: |
1. U źródeł kultury – definicje i dziedziny kultury (podział na kulturę materialną, duchową, społeczną, języka, polityczną, fizyczną) 2. Pokolenie i wspólnota pokoleniowa w kulturze 3. Polska kultura młodzieżowa 4. Kultura młodzieżowa i grupy subkulturowe 5. Polska kultura osób starszych 6. Rola dialogu międzypokoleniowego w kształtowaniu elementów kultury społecznej 7. Kultura osobista i kultura języka – różnice i cechy wspólne pokoleń 8. Postrzeganie ciała w kulturze współczesnej przez różne generacje pokoleń 9. Międzypokoleniowe różnice w rozumieniu kultury współczesnej: film, sztuka, kino, Internet 1. At the sources of culture - definitions and fields of culture (division into material, spiritual, social, language, political, physical culture) 2. Generation and generational community in culture 3. Polish youth culture 4. Youth culture and subcultural groups 5. Polish culture of the elderly 6. The role of intergenerational dialogue in shaping elements of social culture 7. Personal culture and language culture - differences and common features of generations 8. The perception of the body in contemporary culture by different generations of generations 9. Intergenerational differences in the understanding of contemporary culture: film, art, cinema, Internet |
Literatura: |
Zygmunt Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000 Anthony Giddens, Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszwa 2001 Nowicka E., Świat człowieka –świat kultury, Warszawa 2006. red. Andrzej Mencwel Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2003. Andrzej Radomski, Humanistyka w świecie Informacjonalizmu, Wyd.E-naukowiec, 2015. Jan Adamowski, Współczesne funkcje kultury tradycyjnej, [w:] Antologia tekstów polskiego kulturoznawstwa, pod red. Piotra J. Fereńskiego, Anny Gomóły i Krzysztofa Moraczewskiego, Gdańsk 2017. Lisowska Beata, Cinema and Anthropology. Film as a Source of Knowledge, [w:] Art, ethics, rovocation, eds. I. Penier, A. Suwalska-Kołecka, Peter Lang 2016. Will Curtis, Alice Pettigrew, Learning in Contemporary Culture, UK, 2009. Gary Browning, Abigail Halcli, Frank Webster, Understanding Contemporary Society, Theories of the Present, 1999. Sean MacBlain, Jill Dunn, Ian Luke, Contemporary Childhood, 2017 Michael A. Moodian, Contemporary Leadership and Intercultural Competence Exploring the Cross-Cultural Dynamics Within Organizations, 2008 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Student zna miejsce i znaczenie nauk o kulturze, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju P6S_WG Student zna podstawowe problemy współczesnej kulturyi cywilizacji w ramach ich badania i zastosowania do rozwiązywania zjawisk społecznych P6S_WK Student zna zasady funkcjonowania instytucji kulturalnych (m.in. w zakresie edukacyjnym, kulturalnym, medialnym P6S_WK UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi posługiwać się posiadaną wiedzą z zakresu nauk o kulturze –stawiać i radzić sobie ze złożonymi, nieszablonowymi zagadnieniami kulturowymi we współczesności i działalności instytucji kultury, oraz realizować zadania wykorzystując przy tym:-właściwie dobrane źródła oraz treści w nich zawarte w celu dokonania oceny, krytycznej analizy i wnioskowania,-stosowne metody i narzędzia, w tym także zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT) P6S_UW Student potrafi planować i organizować pracę –indywidualną oraz w zespole P6S_UO Student posiada umiejętności by samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie P6S_UU KOMPETENCJE Student ma kompetencje do krytycznej oceny posiadanej wiedzy kulturoznawczej i rozwiązywania problemów wynikających z realizacji zadań zawodowych P6S_KK Student ma kompetencje do przestrzegania zasad etyki zawodowej i rozwijania własnych sprawności kulturowych w drodze ustawicznego kształcenia i uczestnictwa w kulturze P6S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody prowadzenia zajęć: Wykład, dyskusja, studium przypadku, prezentacja Metody i kryteria oceniania: udział w dyskusji, wcześniejsze przygotowanie materiałów do dyskusji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.