Choroby cywilizacyjne a terapie Kneippa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-05-00-000064 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Choroby cywilizacyjne a terapie Kneippa |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest prezentacja zagrożeń wynikających z tzw. chorób cywilizacyjnych oraz poszukiwanie skutecznych metod w ich przezwyciężaniu. Interesującą propozycję w tym zakresie stanowią naturalne metody Kneippa. Opierają się na pięciu zasadniczych filarach: 1. Terapie wodne 2. Terapie ruchowe 3. Terapie żywieniowe 4. Terapie ziołowe 5. Terapie porządkujące |
Pełny opis: |
Treści programowe: I. Definicja i klasyfikacja chorób cywilizacyjnych II. Zagrożenia płynące z chorób cywilizacyjnych III. Sebastian Kneipp – twórca integralnej terapii IV. Metody integralnej terapii kneippowskiej V. Wartość kneippowskich metod w terapii chorób cywilizacyjnych VI. Terapeutyczne zastosowanie kneippowskich metod |
Literatura: |
Wybrana literatura BACHMANN R.M., SCHLEINKOFER G.M., Natürlich gesund mit Kneipp, Stuttgart 2003. FEHRENBACH M., Księdza Kneippa leczenie wodą od A do Z, tł. H.E. PAWŁOWSKA, Warszawa 2000. GLAESER Z., Śląskie Sebastianeum. Walory Kamienia Śląskiego jako centrum hydroterapii według księdza Sebastiana Kneippa, Kamień Śląski 2014. KNEIPP S., Kodycyl do mojego testamentu dla zdrowych i chorych, tł. J.A. ŁUKASZKIEWICZ, Kempten 1898. KNEIPP S., Domowa apteczka, tł. M. KARWAT, Janki k. Warszawy b.r.w. KNEIPP S., Mój testament dla zdrowych i chorych, tł. J.A. ŁUKASZKIEWICZ, Warszawa 1984. KNEIPP S., Moje leczenie wodą, tł. J.A. ŁUKASZKIEWICZ, Łódź 2001. KNEIPP S., Tak żyć potrzeba, tł. J.A. ŁUKASZKIEWICZ, Łask 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę specjalistyczną z zakresu historyczno-filozoficznych i społecznych założeń holistycznej antropologii; 2. Student ma podstawową znajomość zasad interpretacji otaczającej go rzeczywistości; 3. Student ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; 4. Student ma podstawową wiedzę nt. chorób cywilizacyjnych; 5. Student zapoznaje się z zagrożeniami wynikającymi z chorób cywilizacyjnych; 6. Student zapoznaje się z mechanizmami stosowania integralnych metod Kneippa w terapii skutków chorób cywilizacyjnych Umiejętności 1. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów filozoficznych, teologicznych i społecznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji; 2. Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań. Kompetencje społeczne (postawy) 1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; 2. Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza antropologiczne, etyczne i społeczne; 3. Student interesuje się współczesnymi osiągnięciami w zakresie integralnych metod terapeutycznych; 4. Student zdobywa podstawowe umiejętności co do rozpoznawania zagrożeń o charakterze cywilizacyjnym; 5. Student nabywa podstawowych umiejętności co do stosowania integralnych kneippowskich metod terapeutycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia do uzgodnienia ze studentami Podstawowe kryteria 1. Udział w zajęciach – 50 % 2. Aktywność na zajęciach – 25 % 3. Znajomość analizowanych lektur – 25% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.