Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

"Legendy" i "mity" Krymu - wybrane aspekty komunikacji w środowisku wielokulturowym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-H-01-07-000002
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: "Legendy" i "mity" Krymu - wybrane aspekty komunikacji w środowisku wielokulturowym
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

Realizowany zdalnie

Literatura uzupełniająca:

1. Gadomski A., 2015, Поляки в Криму у 20-30 роки ХХ століття, [w:] Wojna i konflikty zbrojne, pod red H. Sojki-Masztalerz, Marcina Poprawy, nr 8/2015, Wrocław, s. 57-66.

2. Gadomski A., 2019, Католический костел в крымском диалоге культур, [w:] Muslim East in Slavic Literatures and Cultures, edited by G. Czerwiński, A. Konopacki, A. Buras-Marciniak, E. Maksimowicz, Białystok, s. 269-284.

3. Kalaga W., 2004, Dylematy wielokulturowości, Kraków.

4. Michalik E., Chałupczak H., 2006, Mniejszości narodowe i etniczne w procesach transformacji oraz integracji, Lublin.

5. Mucha P., 1999, Kultura dominująca jako kultura obca, Warszawa

6. Габриелян О.А., Ефимов С.А., Зарубин В.Г., 1998, Крымские репатрианты: депортация, возвращение и обустройство, Симферополь.


Nakład pracy studenta:

Liczba godzin zajęć dydaktycznych przypadających na kurs – 15

• Forma zajęć – wykład

• Nakład pracy studenta /

liczba godzin pracy własnej studenta ( ECTS – 2 pkt)

 Godziny kontaktowe: 15 h

 Przygotowanie się do zajęć,

czytanie literatury przedmiotu: 25 h

 Przygotowanie się do zaliczeń

(w tym końcowego): 15 h

 Konsultacje: 5 h

 Suma godzin dla ECTS: 60 h


Skrócony opis:

Przedmiot zapoznaje studentów z najważniejszymi kwestiami komunikacji interkulturowej w aspekcie historycznym, językowym, społecznym i politycznym na przykładzie sytuacji pólwyspu krymskigo.

• Liczba godzin zajęć dydaktycznych przypadających na kurs – 15

• Forma zajęć – wykład

• Nakład pracy studenta /

liczba godzin pracy własnej studenta ( ECTS – 2 pkt)

 Godziny kontaktowe: 15 h

 Przygotowanie się do zajęć,

czytanie literatury przedmiotu: 25 h

 Przygotowanie się do zaliczeń

(w tym końcowego): 15 h

 Konsultacje: 5 h

 Suma godzin dla ECTS: 60 h

Pełny opis:

Obecnie Krym jest jednym z bardziej problematycznych terenów na mapie świata. Wynika to z jego historii, położenia geopolitycznego, wieloetniczności, wielokulturowości, wielowyznaniowości, wielojęzyczności. Wymienione czynniki wpływaja nie tylko na komunikację na półwyspie krymskim między jego mieszkańcami, ale i na komunikację z przedstawicielami innych terytoriów świata.

Celem kursu jest przedstawienie problemów komunikacji w społeczeństwach wielokulturowych oraz wskazania możliwości ich rozwiązywania.

Podczas wykładów zostaną wprowadzone podstawowe pojęcia komunikacji interkulturowej, związane z wyżej wymienionymi zjawiskami; omówione zostaną procesy komunikacji interkulturowej.

Literatura:

1. Siewierski J., 2010, Idea wielokulturowości, Warszawa.

2. Катунина Е.В., Катунин Ю.А., 2001, Этнический состав населения Крыма в средине 20-х годов ХХ века, [В:] Культура народов Причерноморья, nr 26, c.274-280.

3. Непомнящий А.А., 2001, История и этнография народов Крыма: Библиография и архивы, конец XVIII – начало ХХ века, Симферополь.

4. Яблоновська Н.В., 2006, Етнічна преса Криму: історія та сучасність, Сімферополь.

Efekty uczenia się:

Po przeprowadzeniu kursu student:

w zakresie wiedzy:

– rozpoznaje główne problemy komunikacji interkulturowej,

– rozumie wagę procesu poznawania innych kultur w kontekście komunikowania się z innymi i zasady komunikacji refleksyjnej.

w zakresie umiejętności:

– potrafi dokonywać analizy procesów komunikowania się z innymi w kontekście kształtowania się tożsamości jednostki.

Metody i kryteria oceniania:

aktywność – 80%, prezentacja materiaw na jeden z wybranych przez studenta tematów –20%.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www6 (2024-03-22)