Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

ABC rocka: Q jak Queen

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-H-01-07-000017
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: ABC rocka: Q jak Queen
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Dorobek A., 2001, Rock: problemy, sylwetki, konteksty. Szkice z estetyki i socjologii rocka, Bydgoszcz.

Marcinkiewicz R. (red.), 2010, Unisono na pomieszane języki, t. 1: O rocku, jego twórcach i dziełach (w 70-lecie Czesława Niemena), Sosnowiec.

Marcinkiewicz R. (red.), 2011, Unisono w wielogłosie, t. 2: W kręgu nazw i wartości, Sosnowiec.

Marcinkiewicz R. (red.), 2012, Unisono w wielogłosie, t. 3: Rock a korespondencja sztuk, Sosnowiec.

Marcinkiewicz R. (red.), 2013, Unisono w wielogłosie, t. 4: Rock a media, Sosnowiec.

Marcinkiewicz R. (red.), 2014, Unisono w wielogłosie, t. 5: W stronę typologii i terminologii rocka, Sosnowiec.

Marcinkiewicz R. (red.), 2019, Unisono w wielogłosie, t. 6: Rock na pograniczach, Opole.

Ventura D., 2012, Understanding popular music, London.

Nakład pracy studenta:

Liczba godzin zajęć dydaktycznych przypadających na kurs: 15.

Nakład pracy studenta/liczba godzin pracy własnej studenta (konsultacje, przygotowanie pracy zaliczeniowej): 35.

Skrócony opis:

Dorobek grupy Queen oraz pozazespołowe dokonania jej poszczególnych członków doskonale odzwierciedlają niejednorodny charakter zjawisk zaliczanych do szeroko rozumianego rocka. Proteuszową naturę zespołu ilustrują nie tylko kolejne etapy jego kariery, ale też poszczególne, niezwykle heterogeniczne albumy, także solowe. Przybliżenie specyfiki działalności muzyków grupy Queen ma posłużyć uzmysłowieniu studentom, jak trudno uchwytnym zjawiskiem jest rock, a także jego daleka od spełniania cech systemowości terminologia. Zajęcia stanowią ponadto okazję do refleksji nad nośnikami dźwięku i standardami fonograficznymi oraz ich wpływem na muzykę rockową.

Pełny opis:

Treści programowe:

[1] Od Smile do Queen i… Morgan.

2] Okładki płytowe i wizerunek sceniczny.

3] Nazewnictwo.

[4–5] Dyskografia: single i epki. Teledyski.

[6–9] Dyskografia: albumy studyjne.

[10] Dyskografia: albumy koncertowe.

[11] Poza Queen: Freddie Mercury.

[12] Poza Queen: Brian May.

[13] Poza Queen: John Deacon i Roger Taylor.

[14] Dziedzictwo Queen, kontynuacje, nawiązania...

[15] „Q” to nie tylko Queen. O innych wykonawcach, których nazwa zaczyna się na tę literę (m.in. Quatermass, Quiet Sun, Quidam, Qube).

Literatura:

Hince P., 2012, Queen. Nieznana historia, Kraków.

Jackson L., 2007, Brian May. The definitive biography, London.

Jackson L., 2012, Freddie Mercury. Biografia, Poznań.

Jones L.-A., 2012, Freddie Mercury. Biografia legendy, Wrocław.

Macan E., 2001, Progresywny urock, przeł. M. Majchrzak, Toruń.

Piotrowski G., 2016, Muzyka popularna. Nasłuchy i namysły, Warszawa.

Purvis G., 2009, Queen. Dzieła zebrane, Poznań.

Romano W., 2014, Prog rock FAQ. All that’s left to know about rock’s most progressive music, b.m.

Siwak W., 1993, Estetyka rocka, Warszawa.

Shuker R., 2002, Popular music. The key concepts, London — New York.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Po zakończeniu kursu student powinien:

— uświadamiać sobie heterogeniczność zjawisk rockowych i multikodowy charakter rocka, którego ilustracją jest dorobek grupy Queen (WK);

— znać podstawowe cechy terminologii rockowej (WG).

Umiejętności

Po zakończeniu kursu student powinien umieć:

— definiować podstawowe terminy związane z rockiem (UW).

Kompetencje społeczne (postawy)

Po zakończeniu kursu student powinien:

— zdawać sobie sprawę z wkładu rocka w dorobek kulturowy (KK).

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia:

Zaliczenie z oceną.

B. Formy zaliczenia:

Praca zaliczeniowa, aktywność.

C. Podstawowe kryteria:

Praca zaliczeniowa (do wyboru różne warianty, odpowiadające preferencjom studenta) — 60%; aktywność / udział w dyskusji — 40%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Marcinkiewicz
Prowadzący grup: Radosław Marcinkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4 (2024-03-22)