Świat kreskówek I animacji Disneya w kontekście kulturowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-H-01-07-000024 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Świat kreskówek I animacji Disneya w kontekście kulturowym |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | Realizowany zdalnie |
Literatura uzupełniająca: | Sztuka Animacji. Od ołówka do piksela. Historia filmu animowanego, red. R. Ball i in., przeł. E. Romanowska, A. Kołodyński, Warszawa 2006. |
Skrócony opis: |
W czasie kursu student poznaje istotne fakty z historii amerykańskiego filmu animowanego oraz znaczących twórców animacji (Emile Cohl, James Stewart Blackton, Winsor McCoy, Walt Disney). Celem zajęć jest zaprezentowanie specyfiki najbardziej popularnych kanałów emitujących kreskówki, m.in.: Cartoon Network, Disney Channel na podstawie wybranych animacji. Znajomość cech charakterystycznych oraz zabiegów stosowanych w filmach animowanych oraz kreskówkach służy poznaniu ich cech charakterystycznych, funkcji w kulturze, weryfikacji negatywnych sądów i opinii względem tych produkcji, a także odpowiedzeniu na pytanie, czy są to propozycje przeznaczone tylko dla dzieci? ECTS 2 Godziny kontaktowe: - 15 h (zajęcia) - 10 h (konsultacje) Praca własna studenta: - 20 h (lektura i analiza tekstów, przygotowanie prezentacji) |
Pełny opis: |
TREŚCI - fakty z historii amerykańskiego filmu animowanego (twórcy, rozwój) -kreskówka jako odrębny gatunek filmowy – charakterystyka -funkcje filmów animowanych oraz kreskówek w kulturze -transgresywność kreskówek -kwestie etniczne i rasowe w filmach animowanych oraz kreskówkach -przedstawienie ciała oraz ról płciowych w kreskówkach REALIZOWANE TEMATY: 1. Wprowadzenie do specyfiki filmu animowanego. 2. Film animowany jako gatunek - próba definicji. Paweł Sitkiewicz, Małe Wielkie Kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009. [Tu: Cz. I Zrozumieć animację, s. 9-20.] 3.Ciało w kreskówkach. Anna Czarna, Antyestetyzm świata przedstawionego w kreskówkach Cartoon Network, ,,Zeszyty Prasoznawcze" 2004, nr 3-4. 4.Arleta Witek, Kreowanie poczucia kobiecości przez filmy animowane Walta DIsneya, ,,Progress. Journal of Young Researchers" 2018, nr 5. (dostęp online) 5. Marta Pawłowska ,,Baklawa i sułtański krem - wizja obcych kultur z wybranych filmów animowanych Walta Disneya (dostęp online) 6. Anna Wojciechowska, Funkcje nawiązań międzyobrazowych w komunikatach wizualnych - na przykładzie animacji Disneya, Pixara i DreamWorks (dostęp online). |
Literatura: |
Czarna Anna, Antyestetyzm świata przedstawionego w kreskówkach Cartoon Network. Próba zastosowania analizy zawartości do badań masowej kultury artystycznej, ,,Zeszyty prasoznawcze” 2004, nr 3-4. Mąka-Malatyńska Katarzyna, Od Fantazji do Gumballa – estetyka filmu animowanego, ,,Polonistyka. Innowacje” 2016, nr 3. Sitkiewicz Paweł, Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009. Tymińska Marta, Kreskówkowe transgresje – o animowanych serialach Cartoon Network i ich recepcji, [w:] Seriale w kontekście kulturowym. Sfery życia – z życia sfer, red. D. Bruszewska-Przytuła, M. Chchmieńska, P. Przytuła, Olsztyn 2016. Witek Arlena, Kreowanie poczucia kobiecości przez filmy animowane Walta Disneya, ,,Progress” 2019, nr 5. Wojciechowska Anna, O tym jak Kaczor Donald pomógł wygrać wojnę: wpływ animacji Disneya na przebieg II wojny światowej, [w:] Badania i Rozwój Młodych Naukowców w Polsce, Nauki Humanistyczne i społeczne, red. J. Nyćkowiak, J. Leśny, cz. I, 2018. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: -Student zna podstawowe wyznaczniki wybranych gatunków filmowych: film animowany, kreskówka, potrafi zaprezentować ich definicję oraz ważniejsze fakty z procesu ich kształtowania się oraz rozwoju. WG -Student zna wybranych twórców animacji oraz ich rolę w historii gatunku. WK UMIEJĘTNOŚCI: -Student potrafi przeprowadzić kulturoznawczą analizę wybranych kreskówek bądź filmów animowanych. UW |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Sposób zaliczenia: - zaliczenie z oceną Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: Wykonanie prezentacji multimedialnej dotyczącej problematyki przedmiotu. Podstawowe kryteria: 1. aktywne uczestnictwo w zajęciach - 60% 2. przygotowanie prezentacji zaliczeniowej - 40% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Sawicka | |
Prowadzący grup: | Urszula Sawicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Sawicka | |
Prowadzący grup: | Urszula Sawicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Sawicka | |
Prowadzący grup: | Urszula Sawicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Sawicka | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.