ABC rocka: P jak Polska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-O-01-07-000002 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | ABC rocka: P jak Polska |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Dorobek A., 2001, Rock: problemy, sylwetki, konteksty. Szkice z estetyki i socjologii rocka, Bydgoszcz. Marcinkiewicz R. (red.), 2010, Unisono na pomieszane języki, t. 1: O rocku, jego twórcach i dziełach (w 70-lecie Czesława Niemena), Sosnowiec. Marcinkiewicz R. (red.), 2011, Unisono w wielogłosie, t. 2: W kręgu nazw i wartości, Sosnowiec. Marcinkiewicz R. (red.), 2012, Unisono w wielogłosie, t. 3: Rock a korespondencja sztuk, Sosnowiec. Marcinkiewicz R. (red.), 2013, Unisono w wielogłosie, t. 4: Rock a media, Sosnowiec. Marcinkiewicz R. (red.), 2014, Unisono w wielogłosie, t. 5: W stronę typologii i terminologii rocka, Sosnowiec. Marcinkiewicz R. (red.), 2019, Unisono w wielogłosie, t. 6: Rock na pograniczach, Opole. Piotrowski G., 2016, Muzyka popularna. Nasłuchy i namysły, Warszawa. Waschko R., 1970, Przewodnik Iskier: muzyka jazzowa i rozrywkowa, Warszawa. |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć rock zostanie przedstawiony jako ważny składnik kultury polskiej w II poł. XX w. oraz dwóch pierwszych dekadach XXI w. Istotnym elementem spotkań ma być odejście od stereotypowego spojrzenia na kulturę rocka (w myśl którego rock badany jest głownie w kontekście mówienia o subkulturach i traktowany jako muzyka adresowana jedynie do młodzieży itp.). Konsekwencją tego założenia powinno być ukazanie rocka w Polsce jako zjawiska heterogenicznego oraz nieograniczającego się jedynie do dorobku wykonawców z lat 80. i ewentualnie 90. minionego stulecia. |
Pełny opis: |
Treści programowe: [1] O problemach z terminologią. [2] Polski rock w słownikach i encyklopediach. [3] Polski rock a fonografia. [4] „Polska młodzież śpiewa polskie piosenki”. [5] W stronę rocka progresywnego. [6] Polski rock w korespondencji sztuk. [7] Concept album w polskim rocku. [8] Polityka w rocku, rock w polityce. [9] Bliżej świata (lata 90. XX w.). [10] Polski rock w nowym stuleciu. [11] Czasopiśmiennictwo rockowe w Polsce. [12] Polski rock a pozostałe środki masowego przekazu. [13] Polski rock a onomastyka: artifonimy. [14] Polski rock a onomastyka: ideonimy. [15] Najnowsze tendencje w polskim rocku. |
Literatura: |
Gnoiński L., Skaradziński J., 2001, Encyklopedia polskiego rocka, Poznań. Królikowski W., 1997, Polski rock. Przewodnik płytowy: A–K, Warszawa. Królikowski W., 1998, Polski rock. Przewodnik płytowy: L–Ż. Suplement A–K, Warszawa. Michalski D., 2009, Czesław Niemen. Czy go jeszcze pamiętasz?, Warszawa. Radoszewski R., 2004, Czesław Niemen. Kiedy się dziwić przestanę… Monografia artystyczna, Warszawa. Siwak W., 1993, Estetyka rocka, Warszawa. Skliński T., 2006, Niemen. Dyskografia. Fakty i twórczość, Warszawa. Walicki F., 2012, Epitafium na śmierć rock’n’rolla, Sopot. Wilczyński M., 2008, Polski rock progresywny. Przewodnik, Sosnowiec. Wolański R., 2003, Pop, rock, jazz, folk. Leksykon polskiej muzyki rozrywkowej, t. 1–3, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po zakończeniu kursu student powinien: — uświadamiać sobie heterogeniczność polskiego rocka, który nawet w pracach badawczych opisywany jest przez pryzmat stereotypów (WK); — znać podstawowe cechy terminologii rockowej (WG). Umiejętności Po zakończeniu kursu student powinien umieć: — rozpoznawać najważniejszych przedstawicieli polskiego rocka (UW). Kompetencje społeczne (postawy) Po zakończeniu kursu student powinien: — zdawać sobie sprawę z wkładu rocka w dorobek kulturowy (KK). |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia: Zaliczenie z oceną. B. Formy zaliczenia: Praca zaliczeniowa, aktywność. C. Podstawowe kryteria: Praca zaliczeniowa (do wyboru różne warianty, odpowiadające preferencjom studenta) — 60%; aktywność / udział w dyskusji — 40%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Marcinkiewicz | |
Prowadzący grup: | Radosław Marcinkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Marcinkiewicz | |
Prowadzący grup: | Radosław Marcinkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.