ABC rocka: A jak arcydzieła
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-O-01-07-000004 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | ABC rocka: A jak arcydzieła |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Dorobek A., 2001, Rock: problemy, sylwetki, konteksty. Szkice z estetyki i socjologii rocka, Bydgoszcz. Marcinkiewicz R. (red.), 2010, Unisono na pomieszane języki, t. 1: O rocku, jego twórcach i dziełach (w 70-lecie Czesława Niemena), Sosnowiec. Marcinkiewicz R. (red.), 2011, Unisono w wielogłosie, t. 2: W kręgu nazw i wartości, Sosnowiec. Marcinkiewicz R. (red.), 2012, Unisono w wielogłosie, t. 3: Rock a korespondencja sztuk, Sosnowiec. Marcinkiewicz R. (red.), 2013, Unisono w wielogłosie, t. 4: Rock a media, Sosnowiec. Marcinkiewicz R. (red.), 2014, Unisono w wielogłosie, t. 5: W stronę typologii i terminologii rocka, Sosnowiec. Marcinkiewicz R. (red.), 2019, Unisono w wielogłosie, t. 6: Rock na pograniczach, Opole. Ventura D., 2012, Understanding popular music, London. |
Nakład pracy studenta: | Liczba godzin zajęć dydaktycznych przypadających na kurs: 15. Nakład pracy studenta/liczba godzin pracy własnej studenta (konsultacje, przygotowanie pracy zaliczeniowej): 35. |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć rock zostanie przedstawiony jako ważny składnik kultury II poł. XX w. oraz dwóch pierwszych dekad XXI w. Istotnym elementem spotkań ma być odejście od stereotypowego spojrzenia na kulturę rocka (w myśl którego rock badany jest głownie w kontekście mówienia o subkulturach i traktowany jako muzyka adresowana jedynie do młodzieży itp.). Konsekwencją tego założenia powinno być ukazanie rocka jako zjawiska heterogenicznego, zwłaszcza w kontekście jego multikodowych arcydzieł. |
Pełny opis: |
Treści programowe: [1] Zjawiska rockowe a terminologia. [2] Kiedy nośnik staje się przekazem. [3] Słynne single. [4] Maksisingle a epki. [5–6] Klasyczne albumy. [7–9] Concept albumy. [10] Rock opera? [11–12] Okładki płytowe. Picture disc. [13] Cząstki okalające dzieło fonograficzne. [14] Nazwy wykonawców (artifonimy). [15] Perełki wśród tytułów. |
Literatura: |
Macan E., 2001, Progresywny urock, przeł. M. Majchrzak, Toruń. Piotrowski G., 2016, Muzyka popularna. Nasłuchy i namysły, Warszawa. Shuker R., 2002, Popular music. The key concepts, London — New York. Siwak W., 1993, Estetyka rocka, Warszawa. Walicki F., 2012, Epitafium na śmierć rock’n’rolla, Sopot. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po zakończeniu kursu student powinien: — uświadamiać sobie heterogeniczność polskiego rocka, który nawet w pracach badawczych opisywany jest przez pryzmat stereotypów (WK); — znać podstawowe cechy terminologii rockowej (WG). Umiejętności Po zakończeniu kursu student powinien umieć: — rozpoznawać najważniejszych przedstawicieli polskiego rocka (UW). Kompetencje społeczne (postawy) Po zakończeniu kursu student powinien: — zdawać sobie sprawę z wkładu rocka w dorobek kulturowy (KK). |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia: Zaliczenie z oceną. B. Formy zaliczenia: Praca zaliczeniowa, aktywność. C. Podstawowe kryteria: Praca zaliczeniowa (do wyboru różne warianty, odpowiadające preferencjom studenta) — 60%; aktywność / udział w dyskusji — 40%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Marcinkiewicz | |
Prowadzący grup: | Radosław Marcinkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.