Anatomia liter: krótka historia krojów pisma
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-O-01-08-000002 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Anatomia liter: krótka historia krojów pisma |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | Gill, Eric. Esej o typografii. Tł. Magdalena Komorowska. Kraków: d2d.pl, 2016. Thomas, Douglas. Wystrzegaj się Futury. Tł. Dorota Malina. Kraków: Karakter, 2019. Weber, Hendrik. Kursywa. Wyróżnienie w typografii. Tł. Paweł Piszczatowski. Kraków: d2d.pl, 2017. |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zaznajomienie studentów i studentki z terminologią i pojęciami z zakresu kaligrafii, liternictwa i typografii oraz historią krojów pisma z odniesieniami do ich współczesnych realizacji. Na zajęciach wspólnie będziemy przyglądać się najważniejszym współczesnym realizacjom klasycznych krojów (np. Times, Helvetica) i uczyć się rozpoznawania charakterystycznych cech poszczególnych liter. |
Pełny opis: |
i. Podstawowe pojęcia i terminy związane z kaligrafią i liternictwem: linia pisma, wydłużenia górne i dolne, anatomia liter (wierzchołek, brzuszek, łuk, poprzeczka, noga, ramię, łokieć, wstęga trzon, pętelka, uszko), glif, majuskuła, kontrast, oś nachylenia, rytm, zwieńczenie, szeryf, apertura itp. ii. Klasyfikacje krojów: klasyfikacja Voxa i autorskie propozycje współczesnych typografów iii. Historia krojów pisma przed erą druku: pismo klinowe, hieroglify egipskie, pismo chińskie i japońskie, pismo starożytnej Grecji i Rzymu, kultura pisarska średniowiecza i renesansu iv. Pisma dziełowe i tytułowe, rodziny krojów (elementy składowe) v. Historia krojów pisma w dobie druku: a. pisma wczesnorenesansowe (antykwy humanistyczne) i ich współczesne realizacje (Jenson Regular, Venetian 301) b. pisma renesansowe (antykwy aldyńskie) i ich współeczesne realizacje (Bembo, Caslon, Garamond) c. pisma barokowe (przejściowe) i ich współczesne realizacje (Fournier, Baskerville) d. pisma klasycystyczne i ich współczesne realizacje (Bell, Bodoni) e. egipcjanki i ich współczesne realizacje (Rockwell, Joanna) f. pisma bezszeryfowe g. pisma neohumanistyczne i modernizmu lirycznego h. pisma ekspresjonistyczne i. pisma postmodernistyczne j. pisma geometryczne k. kroje maszynowe vi. Współcześni twórcy i twórczynie krojów, wytwórnie fontów (type foundries), narzędzia do rozpoznawania fontów i aplikacje wspomagające decyzje typograficzne |
Literatura: |
Bringhurst, Robert. Elementarz stylu w typografii. Kraków: d2d.pl, 2018. Galvez Pizarro, Francisco. Stwórz i złóż. Wprowadzenie do typografii. Tł. Alika Świderska. Kraków: d2d.pl, 2019. Hochuli, Jost. Detal w typografii: litery, światła międzyliterowe, wyrazy, odstępy międzywyrazowe, wiersze, interlinia, łamy. Tł. Agnieszka Buk. Kraków: d2d.pl, 2018. Houston, Keith. Ciemne typki: sekretne życie znaków typograficznych. Tł. Magdalena Komorowska. Kraków: Karakter, 2020. Noordzij, Gerrit. Kreska: teoria pisma. Tł. Magdalena Komorowska. Kraków: d2d.pl, 2014. Referowski, Włodzimierz i Jerzy Jabłoński. Liternictwo. Warszawa: Polskie Wydawnictwa Gospodarcze, 1960. Willberg, Hans Peter, i Friedrich Forssman. Pierwsza pomoc w typografii: poradnik używania pisma. Tł. Marek Szalsza. T Biblioteka Typografii. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2011. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kurs realizowany zdalnie na platformie MS Teams (pierwsza połowa semestru, kod zespołu zostanie rozesłany do uczestników w lutym). Zaliczenie na podstawie obecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.