Bóg w literaturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-O-05-00-000001 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bóg w literaturze |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Tematem konwersatorium ma być kwestia Boga i Jego obraz w literaturze pięknej. Chodzi o analizowanie religijnego wymiaru literatury i ukazanie dialogu teologii z literaturą. W ramach zajęć będą omawiane wybrane przykłady, głównie z literatury niemieckojęzycznej (także z uwzględnieniem śląskich autorów), stąd byłoby wskazane, aby uczestnicy kursu posiadali przynajmniej podstawową znajomość języka niemieckiego. Liczba godzin zajęć dydaktycznych przypadających na kurs: 15 godzin Forma zajęć: konwersatorium Nakład pracy studenta/liczba godzin pracy własnej studenta: 10 godzin |
Pełny opis: |
Metody dydaktyczne: wykład, analiza tekstów, dyskusja. Treści programowe: W trakcie konwersatorium ma być przeanalizowane i pokazane, jak wybitni autorzy podchodzą do m.in. takich zagadnień, jak: (nie)poznawalność Boga, poszukiwanie Go, Jego bliskość (Boża Opatrzność), trudności w wierze w Boga, wymowa i znaczenie głównych świąt chrześcijańskich (Boże Narodzenie, Wielkanoc). |
Literatura: |
1/ W. Frühwald, Das Gedächtnis der Frömmigkeit, Frankfurt am Main-Leipzig 2008 2/ G. Kaiser, Christus im Spiegel der Dichtung, Freiburg im Breisgau 1997 3/ P. K. Kurz, Gott in der modernen Literatur, Münster-Hamburg-London 2003 4/ K.-J. Kuschel, Im Spiegel der Dichter. Mensch, Gott und Jesus in der Literatur des 20. Jahrhunderts, Düsseldorf 1997 5/ G. Langenhorst, Gedichte zur Gottesfrage, München 2003 6/ K. Vellguth (red.), „Gott sei Dank bin ich Atheist“. Gott als Thema in der Literatur des 20. Jahrhunderts, Lahr 2001 7/ M. Worbs, "Und meine Seele spannte weit ihre Flügel aus". Ein religiöses Porträt von Joseph von Eichendorff, Opole 1996 Literatura uzupełniająca: 1/ W. Gössmann, Kulturchristentum. Religion und Literatur in der Geistesgeschichte, Kevelaer 2002 2/ J. Szymik, W poszukiwaniu teologicznej głębi literatury, Katowice 1994 3/ M. Worbs, Die Romantik und die Religion – eine ambivalente Beziehung, w: G.B. Szewczyk / G. Jelitto-Piechulik (red.), Die Romantik in heutiger Sicht. Studien und Aufsätze, Dresden 2017, s. 149-159. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA – student ma pogłębioną wiedzę na temat interdyscyplinarnej relacji literaturoznawstwo-teologia oraz szerszy zasób wiadomości odnośnie do religijnych motywów występujących w literaturze pięknej; Student rozpoznaje rolę literatury pięknej i teologii we współczesnym świecie, widząc ich znaczenie w obszarze życia kulturowego i społecznego. UMIEJĘTNOŚCI – student posiada umiejętność interpretowania tekstów literackich i integrowania wiedzy filologicznej z teologiczną. Potrafi posługiwać się tekstami literackimi, dokonując samodzielnie analizy ich znaczeń, także dla potrzeb własnej pracy badawczej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, a także uczestniczy w życiu kulturalnym. Zachowuje krytycyzm wobec treści literackich oraz sposobów ich przekazu, dostrzegając znaczenie wiedzy teoretycznej, a zwłaszcza badań nad literaturą i badań w zakresie teologii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: aktywny udział w dyskusjach podczas zajęć oraz ustne kolokwium końcowe, podsumowujące całość. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.