Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bóg w literaturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-O-05-00-000001
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Bóg w literaturze
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Tematem konwersatorium ma być kwestia Boga i Jego obraz w literaturze pięknej. Chodzi o analizowanie religijnego wymiaru literatury i ukazanie dialogu teologii z literaturą. W ramach zajęć będą omawiane wybrane przykłady, głównie z literatury niemieckojęzycznej (także z uwzględnieniem śląskich autorów), stąd byłoby wskazane, aby uczestnicy kursu posiadali przynajmniej podstawową znajomość języka niemieckiego.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych przypadających na kurs: 15 godzin

Forma zajęć: konwersatorium

Nakład pracy studenta/liczba godzin pracy własnej studenta: 10 godzin

Pełny opis:

Metody dydaktyczne: wykład, analiza tekstów, dyskusja.

Treści programowe: W trakcie konwersatorium ma być przeanalizowane i pokazane, jak wybitni autorzy podchodzą do m.in. takich zagadnień, jak: (nie)poznawalność Boga, poszukiwanie Go, Jego bliskość (Boża Opatrzność), trudności w wierze w Boga, wymowa i znaczenie głównych świąt chrześcijańskich (Boże Narodzenie, Wielkanoc).

Literatura:

1/ W. Frühwald, Das Gedächtnis der Frömmigkeit, Frankfurt am Main-Leipzig 2008

2/ G. Kaiser, Christus im Spiegel der Dichtung, Freiburg im Breisgau 1997

3/ P. K. Kurz, Gott in der modernen Literatur, Münster-Hamburg-London 2003

4/ K.-J. Kuschel, Im Spiegel der Dichter. Mensch, Gott und Jesus in der Literatur des 20. Jahrhunderts, Düsseldorf 1997

5/ G. Langenhorst, Gedichte zur Gottesfrage, München 2003

6/ K. Vellguth (red.), „Gott sei Dank bin ich Atheist“. Gott als Thema in der Literatur des 20. Jahrhunderts, Lahr 2001

7/ M. Worbs, "Und meine Seele spannte weit ihre Flügel aus". Ein religiöses Porträt von Joseph von Eichendorff, Opole 1996

Literatura uzupełniająca:

1/ W. Gössmann, Kulturchristentum. Religion und Literatur in der Geistesgeschichte, Kevelaer 2002

2/ J. Szymik, W poszukiwaniu teologicznej głębi literatury, Katowice 1994

3/ M. Worbs, Die Romantik und die Religion – eine ambivalente Beziehung, w: G.B. Szewczyk / G. Jelitto-Piechulik (red.), Die Romantik in heutiger Sicht. Studien und Aufsätze, Dresden 2017, s. 149-159.

Efekty uczenia się:

WIEDZA – student ma pogłębioną wiedzę na temat interdyscyplinarnej relacji literaturoznawstwo-teologia oraz szerszy zasób wiadomości odnośnie do religijnych motywów występujących w literaturze pięknej;

Student rozpoznaje rolę literatury pięknej i teologii we współczesnym świecie, widząc ich znaczenie w obszarze życia kulturowego i społecznego.

UMIEJĘTNOŚCI – student posiada umiejętność interpretowania tekstów literackich i integrowania wiedzy filologicznej z teologiczną.

Potrafi posługiwać się tekstami literackimi, dokonując samodzielnie analizy ich znaczeń, także dla potrzeb własnej pracy badawczej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, a także uczestniczy w życiu kulturalnym.

Zachowuje krytycyzm wobec treści literackich oraz sposobów ich przekazu, dostrzegając znaczenie wiedzy teoretycznej, a zwłaszcza badań nad literaturą i badań w zakresie teologii.

Metody i kryteria oceniania:

Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: aktywny udział w dyskusjach podczas zajęć oraz ustne kolokwium końcowe, podsumowujące całość.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)