Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ale co? Ryzykowne zachowania młodzieży: teorie i badania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-S-02-02-000022
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ale co? Ryzykowne zachowania młodzieży: teorie i badania
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
Kursy zmienne ogólnouczelniane społeczne
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Literatura uzupełniająca:

A. Dzielska, A. Kowalewska, Zachowania ryzykowne młodzieży – współczesne podejścia do problemu, w: Studia BAS, nr 2(38), 2014.

Zdrowa Ja. Zachowania ryzykowne, oprac. A. Dzielska, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2017.

Wybrane raporty z badań realizowanych przez KBPN, WHO oraz jednostki samorządu terytorialnego.

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu omówione zostaną podstawowe założenia teoretyczne oraz metodologiczne związane z prowadzeniem badań społecznych nad zachowaniami problemowymi młodzieży

Pełny opis:

Celem kursu jest wyposażenie studentów wiedzę z zakresu teoretycznych i metodologicznych podstaw badań nad zachowaniami problemowymi młodzieży. Studenci zdobędą umiejętność definiowania podstawowych pojęć oraz analizowania zjawiska zachowań problemowych z różnych perspektyw. W wyniku prowadzonych dyskusji studenci rozwiną swoje kompetencje społeczne: wrażliwość i wyobraźnia socjologiczna, krytyczne myślenie i społeczną odpowiedzialność.

Treści programowe

1. Między zachowaniem ryzykownym a zachowaniem problemowym: kwestie definicyjne

2. Zachowania problemowe – ujęcie interakcyjne

3. Koncepcja postaw rodzicielskich jako czynników determinujących zachowania problemowe

4. Koncepcja resilience

5. Model ekologiczny

6. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka

7. Katalogi zachowań problemowych

8. Badanie ESPAD: historia, założenia, wnioski

9. Metody i techniki badań wykorzystywane w badaniach nad zachowaniami problemowymi młodzieży

Literatura:

A. Borucka, K. Ostaszewski, Koncepcja resilience. Kluczowe pojęcia i wybrane zagadnienia, Med Wieku Rozwoj. 2008 Apr–Jun; 12(2 Pt 1): 587–597, dostęp online: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2777715/

K. Ostaszewski, A. Rustecka-Krawczyk, M. Wójcik, Czynniki chroniące i czynniki ryzyka związane z zachowaniami problemowymi warszawskich gimnazjalistów, Warszawa 2008.

Raport Młodzież 2018, red. M. Grabowska, M. Gwiazda, CBOS. KBPN, Warszawa 2019.

J. Sierosławski, Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną, Europejski Program Badań Ankietowych w Szkołach, ESPAD, Warszawa 2015.

Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC, red. J. Mazur, A. Małkowska-Szkutnik, Warszawa 2018.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Studenci i studentki potrafią zdefiniować pojęcie zachowań problemowych.

Studenci i studentki potrafią dokonać analizy zachowań problemowych z wykorzystaniem podstawowych teorii i koncepcji z zakresu nauk społecznych.

Studenci i studentki potrafią wskazać i omówić podstawowe metody badawcze wykorzystywane w badaniach nad zachowaniami problemowymi młodzieży.

UMIEJĘTNOŚCI

Studenci i studentki posiadają umiejętność interpretowania określonych zachowań problemowych oraz wyjaśniania zależności pomiędzy nimi.

KOMPETENCJE

Studenci i studentki zdają sobie sprawę z konieczności rozpatrywania zachowań problemowych z różnych perspektyw.

Studenci i studentki w sposób odpowiedzialny podchodzą do podejmowania metodologicznych i teoretycznych decyzji związanych z prowadzeniem badań nad zachowaniami problemowymi młodzieży.

Metody i kryteria oceniania:

Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:

zaliczenie na ocenę, podstawą zaliczenia kursu jest obecność, przygotowywanie się do zajęć poprzez zapoznanie się z lekturami oraz merytoryczny udział w dyskusji.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)