Ale co? Ryzykowne zachowania młodzieży: teorie i badania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-S-02-02-000022 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ale co? Ryzykowne zachowania młodzieży: teorie i badania |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Kursy zmienne ogólnouczelniane społeczne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | A. Dzielska, A. Kowalewska, Zachowania ryzykowne młodzieży – współczesne podejścia do problemu, w: Studia BAS, nr 2(38), 2014. Zdrowa Ja. Zachowania ryzykowne, oprac. A. Dzielska, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2017. Wybrane raporty z badań realizowanych przez KBPN, WHO oraz jednostki samorządu terytorialnego. |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu omówione zostaną podstawowe założenia teoretyczne oraz metodologiczne związane z prowadzeniem badań społecznych nad zachowaniami problemowymi młodzieży |
Pełny opis: |
Celem kursu jest wyposażenie studentów wiedzę z zakresu teoretycznych i metodologicznych podstaw badań nad zachowaniami problemowymi młodzieży. Studenci zdobędą umiejętność definiowania podstawowych pojęć oraz analizowania zjawiska zachowań problemowych z różnych perspektyw. W wyniku prowadzonych dyskusji studenci rozwiną swoje kompetencje społeczne: wrażliwość i wyobraźnia socjologiczna, krytyczne myślenie i społeczną odpowiedzialność. Treści programowe 1. Między zachowaniem ryzykownym a zachowaniem problemowym: kwestie definicyjne 2. Zachowania problemowe – ujęcie interakcyjne 3. Koncepcja postaw rodzicielskich jako czynników determinujących zachowania problemowe 4. Koncepcja resilience 5. Model ekologiczny 6. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka 7. Katalogi zachowań problemowych 8. Badanie ESPAD: historia, założenia, wnioski 9. Metody i techniki badań wykorzystywane w badaniach nad zachowaniami problemowymi młodzieży |
Literatura: |
A. Borucka, K. Ostaszewski, Koncepcja resilience. Kluczowe pojęcia i wybrane zagadnienia, Med Wieku Rozwoj. 2008 Apr–Jun; 12(2 Pt 1): 587–597, dostęp online: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2777715/ K. Ostaszewski, A. Rustecka-Krawczyk, M. Wójcik, Czynniki chroniące i czynniki ryzyka związane z zachowaniami problemowymi warszawskich gimnazjalistów, Warszawa 2008. Raport Młodzież 2018, red. M. Grabowska, M. Gwiazda, CBOS. KBPN, Warszawa 2019. J. Sierosławski, Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną, Europejski Program Badań Ankietowych w Szkołach, ESPAD, Warszawa 2015. Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC, red. J. Mazur, A. Małkowska-Szkutnik, Warszawa 2018. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Studenci i studentki potrafią zdefiniować pojęcie zachowań problemowych. Studenci i studentki potrafią dokonać analizy zachowań problemowych z wykorzystaniem podstawowych teorii i koncepcji z zakresu nauk społecznych. Studenci i studentki potrafią wskazać i omówić podstawowe metody badawcze wykorzystywane w badaniach nad zachowaniami problemowymi młodzieży. UMIEJĘTNOŚCI Studenci i studentki posiadają umiejętność interpretowania określonych zachowań problemowych oraz wyjaśniania zależności pomiędzy nimi. KOMPETENCJE Studenci i studentki zdają sobie sprawę z konieczności rozpatrywania zachowań problemowych z różnych perspektyw. Studenci i studentki w sposób odpowiedzialny podchodzą do podejmowania metodologicznych i teoretycznych decyzji związanych z prowadzeniem badań nad zachowaniami problemowymi młodzieży. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę, podstawą zaliczenia kursu jest obecność, przygotowywanie się do zajęć poprzez zapoznanie się z lekturami oraz merytoryczny udział w dyskusji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.