Ciało w kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-S-02-02-000047 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ciało w kulturze |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Kursy zmienne ogólnouczelniane społeczne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Arcimowicz K., Płeć pierwsza, druga i trzecia. Alternatywne modele gender w kulturach pozaeuropejskich, w: Ucieleśnienia II. Płeć między ciałem i tekstem, red. J. Bator, A. Wieczorkiewicz, Wydawnictwo IFiS PAN Warszawa 2008. s. 69-88. Bieńkowska-Ptasznik M., Uwięzienie w obcym ciele- ciało- tożsamość w doświadczeniu osób transseksualnych, w: Ucieleśnienia II. Płeć między ciałem i tekstem, red. J. Bator, A. Wieczorkiewicz, Wydawnictwo IFiS PAN Warszawa 2008. s. 247-262. Ciało anormalne. Historia i antropologia kulturowa ułomności J. J Courtine, w: Historia ciała cz. III Różne spojrzenia red. JJ. Courtine, Gdańsk 2014, s. 187-239. Kowalska B. Kontrola kobiecej cielesności. Uwagi o muzułmańskiej zasłonie i fundamentaliźmie; Melosik Z... Tożsamość, ciało i władza. Teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne, Wydawnictwo Edytor, Poznań–Toruń 1996. Mizielińska J., Płeć ciało seksualność, Kraków 2006. Foucault M., Historia seksualności. t. 1-3, Gdańsk 2010; 2005. Socjologia ciała, zdrowie, choroba i starzenie się (Socjologiczne teorie zdrowia i choroby, Zdrowie a starość, Zakończenie- przyszłość starości) w: Socjologia A. Giddens, PWN, Warszawa 2005. s.181-191. Wizualizacja ciała. Ciało sztuki wizualne, Y. Michuad w: Historia ciała cz. III Różne spojrzenia red. JJ. Courtine, s. 391-403 cz. 13. |
Nakład pracy studenta: | 15 godzin – uczestnictwo w zajęciach 15 godzin – przygotowanie pracy zaliczeniowej 15 godzin – samodzielne studiowanie literatury 5 godzin – udział w konsultacjach |
Skrócony opis: |
Opis przedmiotu/zakres tematyczny: Ciało i jego kulturowe znacznie. Odniesienie się do ciała współczesnego człowieka. Sposoby jego dyscyplinowania. Środki masowego przekazu i ich znaczenie w kształtowaniu wizerunku idealnego ciała. Ciało w sztuce i w życiu codziennym. |
Pełny opis: |
Treści programowe: Ciało a seksualność, fizykalność przedstawienia w sztuce (rzeźba, malarstwo, film) Ciało na które lubimy patrzeć Idealne ciała. Ciało jako produkt. Uroki i reżimy piękna. Płeć a piękno ciała sposoby jego dyscyplinowania Płeć a gender. Kobieta w oczach mężczyzn. Ciało a władza. Obraz mężczyzny. Ciało a emocjonalność Gorsety kobiecości, protezy męskości, w historii i współczesności Ciało a zdrowie. Technologia cielesności przeszczepy i proteizacja. Medialne wizerunki ciała sportowego Ciało w twórczości. Ciało w sztukach wizualnych, performatywnych i mediach. Uwięzieni w obcym ciele. Deformacja ciała w sztuce i życiu codziennym. Ciało nieludzkie. Ciało jako materiał i środek artystyczny. Ciało starzejące się i w chorobie. |
Literatura: |
Bem Lipsitz S., Męskość, kobiecość: o różnicach wynikających z płci, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2000. Melosik Z., Tożsamość, ciało i władza, Poznań-Toruń: Edytor 1996. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk: GWP 2005. Płeć i rodzaj w edukacji, red. M. Chomczyńska-Rubacha, Łódź: WSHE 2004. Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności rozdział 4, Ja to ja: o samotności, wspólnocie i konfliktach płci w rodzinie i poza nią, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 2004. Brannon L., Psychologia rodzaju. Kobiety i mężczyźni podobni czy różni, Gdańsk: GWP 2002. Mandal E., Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytet Śląski 2000. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - Student posiada wiedzę związaną z cielesnym wymiarem ludzkiej egzystencji i funkcjonowania w społeczeństwie. - Zna sposoby wykorzystania ciała na gruncie sztuki i współczesnej technologii. - Ma wiedzę na temat przemian w społecznym sposobie postrzegania i konstruowania ciała. UMIEJĘTNOŚCI - Student potrafi analizować oraz interpretować teksty i przedstawienia kulturowe ciała i cielesności. - Potrafi wyjaśnić społeczno-kulturowe przyczyny powstawania różnorodnych obrazów ciała i stosowanych praktyk z ciałem. - Potrafi omówić miejsce i funkcje ciała w życiu KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Student jest świadomy różnorodnego spojrzenia na ciało. - Jest uwrażliwiony. na kulturowo-społeczne przyczyny i konsekwencje określenia i zastosowania ciała w świecie Zachodnim. - Ma świadomość znaczenia problematyki ciała dla wyjaśniania własnych zachowań i zachowań innych ludzi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć: metody problemowe (inscenizacja, gry dydaktyczne, gry symulacyjne, dyskusja, burza mózgów), metody projektowe, praca w grupach, metody aktywizujące. Zaliczenie z oceną: aktywny udział w zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.