Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ciało w kulturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-S-02-02-000047
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ciało w kulturze
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
Kursy zmienne ogólnouczelniane społeczne
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Arcimowicz K., Płeć pierwsza, druga i trzecia. Alternatywne modele gender w kulturach pozaeuropejskich, w: Ucieleśnienia II. Płeć między ciałem i tekstem, red. J. Bator, A. Wieczorkiewicz, Wydawnictwo IFiS PAN Warszawa 2008. s. 69-88.

Bieńkowska-Ptasznik M., Uwięzienie w obcym ciele- ciało- tożsamość w doświadczeniu osób transseksualnych, w: Ucieleśnienia II. Płeć między ciałem i tekstem, red. J. Bator, A. Wieczorkiewicz, Wydawnictwo IFiS PAN Warszawa 2008. s. 247-262.

Ciało anormalne. Historia i antropologia kulturowa ułomności J. J Courtine, w: Historia ciała cz. III Różne spojrzenia red. JJ. Courtine, Gdańsk 2014, s. 187-239.

Kowalska B. Kontrola kobiecej cielesności. Uwagi o muzułmańskiej zasłonie i fundamentaliźmie;

Melosik Z... Tożsamość, ciało i władza. Teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne, Wydawnictwo Edytor, Poznań–Toruń 1996.

Mizielińska J., Płeć ciało seksualność, Kraków 2006.

Foucault M., Historia seksualności. t. 1-3, Gdańsk 2010; 2005.

Socjologia ciała, zdrowie, choroba i starzenie się (Socjologiczne teorie zdrowia i choroby, Zdrowie a starość, Zakończenie- przyszłość starości) w: Socjologia A. Giddens, PWN, Warszawa 2005. s.181-191.

Wizualizacja ciała. Ciało sztuki wizualne, Y. Michuad w: Historia ciała cz. III Różne spojrzenia red. JJ. Courtine, s. 391-403 cz. 13.

Nakład pracy studenta:

15 godzin – uczestnictwo w zajęciach

15 godzin – przygotowanie pracy zaliczeniowej

15 godzin – samodzielne studiowanie literatury

5 godzin – udział w konsultacjach

Skrócony opis:

Opis przedmiotu/zakres tematyczny:

Ciało i jego kulturowe znacznie.

Odniesienie się do ciała współczesnego człowieka.

Sposoby jego dyscyplinowania.

Środki masowego przekazu i ich znaczenie w kształtowaniu wizerunku idealnego ciała.

Ciało w sztuce i w życiu codziennym.

Pełny opis:

Treści programowe:

Ciało a seksualność, fizykalność przedstawienia w sztuce (rzeźba, malarstwo, film) Ciało na które lubimy patrzeć Idealne ciała. Ciało jako produkt. Uroki i reżimy piękna. Płeć a piękno ciała sposoby jego dyscyplinowania Płeć a gender. Kobieta w oczach mężczyzn. Ciało a władza. Obraz mężczyzny. Ciało a emocjonalność Gorsety kobiecości, protezy męskości, w historii i współczesności Ciało a zdrowie. Technologia cielesności przeszczepy i proteizacja. Medialne wizerunki ciała sportowego Ciało w twórczości. Ciało w sztukach wizualnych, performatywnych i mediach. Uwięzieni w obcym ciele. Deformacja ciała w sztuce i życiu codziennym. Ciało nieludzkie. Ciało jako materiał i środek artystyczny. Ciało starzejące się i w chorobie.

Literatura:

Bem Lipsitz S., Męskość, kobiecość: o różnicach wynikających z płci, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2000.

Melosik Z., Tożsamość, ciało i władza, Poznań-Toruń: Edytor 1996.

Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk: GWP 2005.

Płeć i rodzaj w edukacji, red. M. Chomczyńska-Rubacha, Łódź: WSHE 2004.

Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności rozdział 4, Ja to ja: o samotności, wspólnocie i konfliktach płci w rodzinie i poza nią, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 2004.

Brannon L., Psychologia rodzaju. Kobiety i mężczyźni podobni czy różni, Gdańsk: GWP 2002.

Mandal E., Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytet Śląski 2000.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

- Student posiada wiedzę związaną z cielesnym wymiarem ludzkiej egzystencji i funkcjonowania w społeczeństwie.

- Zna sposoby wykorzystania ciała na gruncie sztuki i współczesnej

technologii.

- Ma wiedzę na temat przemian w społecznym sposobie postrzegania i konstruowania ciała.

UMIEJĘTNOŚCI

- Student potrafi analizować oraz interpretować teksty i przedstawienia kulturowe ciała i cielesności.

- Potrafi wyjaśnić społeczno-kulturowe przyczyny powstawania różnorodnych obrazów ciała i stosowanych praktyk z ciałem.

- Potrafi omówić miejsce i funkcje ciała w życiu

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- Student jest świadomy różnorodnego spojrzenia na ciało.

- Jest uwrażliwiony. na kulturowo-społeczne przyczyny i konsekwencje określenia i zastosowania ciała w świecie Zachodnim.

- Ma świadomość znaczenia problematyki ciała dla wyjaśniania własnych zachowań i zachowań innych ludzi.

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć: metody problemowe (inscenizacja, gry dydaktyczne, gry symulacyjne, dyskusja, burza mózgów), metody projektowe, praca w grupach, metody aktywizujące.

Zaliczenie z oceną: aktywny udział w zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www6 (2024-03-22)