Cyfrowi tubylcy, iGen i ich świat
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-S-05-00-000005 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Cyfrowi tubylcy, iGen i ich świat |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane społeczne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Literatura uzupełniająca: | Grabiwoda B., E-konsumenci jutra. Pokolenie Z i technologie mobilne, Wydawnictwo Nieoczywiste, Łódź 2019 Lis M., Edukacja filmowa – element alfabetyzacji audiowizualnej, „Katecheta: dwumiesięcznik poświęcony zagadnieniom nauczania religii” (2016) nr 2, s. 127–133 Maushart S., E-migranci. Pół roku bez Internetu, telefonu i telewizji, Kraków 2014 Niemczyk A., Seweryn R., Klimek K., Przedstawiciele pokolenia Z jako uczestnicy ruchu turystycznego. Potrzeby – motywacje – zachowania, Warszawa 2019 Postman N., Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 2004 |
Skrócony opis: |
Podejmowana podczas zajęć tematyka ma służyć wprowadzeniu do rozumienia nowych technologii medialnych w kontekście historycznym, medialnym i humanistycznym, ich znaczenia i konsekwencji dla funkcjonowania najmłodszego pokolenia ich użytkowników, tzw. iGen (iGeneration). |
Pełny opis: |
Podczas zajęć będą podejmowane m.in. następujące zagadnienia: Media i ich związek z edukacją (pismo, druk, nowe media); fenomen nowych technologii; indywidualne i społeczne konsekwencje stosowania nowych technologii; możliwości i ograniczenia stosowania nowych technologii w szkole; cechy pokolenia iGen. |
Literatura: |
Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Gliwice 2013 Spitzer M., Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie?, Słupsk 2016 Spitzer M., Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci?, Słupsk 2013 Twenge J.M., iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardzie tolerancyjne, mniej szczęśliwe – i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości (i co to oznacza dla nas wszystkich), Sopot 2019 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student rozpoznaje rolę środków komunikacji społecznej we współczesnym świecie, widząc ich znaczenie także w obszarze życia społecznego. Student ma wiedzę dotyczącą oddziaływania maediów na różnych płaszczyznach: poczynając od oddziaływania indywidualnego aż po oddziaływanie na skalę społeczną, przekładającą się na wpływ w odniesieniu do cywilizacji i kultury. UMIEJĘTNOŚCI Potrafi wskazać mechanizmy oddziaływania mediów, pozyskując zarówno informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, jak i poddając własnej analizie treści medialne. Potrafi posługiwać się mediami audiowizualnymi i nowymi mediami jako tekstami kultury, dokonując samodzielnie analizy ich znaczeń, także dla potrzeb własnej pracy badawczej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Potrafi wykorzystywać treści audiowizualne dla przekazywania wiedzy o kulturowych (medialnych) obrazach rzeczywistości społecznej i politycznej, przyczyniając się do wzrostu kompetencji medialnych w społeczeństwie. Zachowuje krytycyzm wobec treści medialnych oraz sposobów ich przekazu, dostrzegając znaczenie wiedzy teoretycznej i badań nad mediami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, aktywność na zajęciach (dyskusja). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Lis | |
Prowadzący grup: | Marek Lis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Lis | |
Prowadzący grup: | Marek Lis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Dyscyplina: | nauki o kulturze i religii |
|
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
|
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.