Biomedyczne i psychopedagogiczne podstawy rozwoju i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-Z-O-02-02-000020 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne i psychopedagogiczne podstawy rozwoju i wychowania |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne Plan zajęć V rok Prawo niestacjonarne semestr letni 2021/2022 Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia niestacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Opis przedmiotu/zakres tematyczny: Biomedyczne i psychospołeczne aspekty funkcjonowania człowieka w różnych fazach życia, w tym: prenatalny i perinatalny okres w życiu rodziny, okres niemowlęcy i poniemowlęcy, wiek przedszkolny, wiek szkolny i okres dojrzewania, dorosłość. Omówione zostaną także potrzeby i możliwości edukacyjne dzieci i młodzieży, zaburzenia i nieprawidłowości rozwojowe oraz palące problemy współczesności (aktualne zagrożenia dla funkcjonowania człowieka w różnych fazach życia) |
Pełny opis: |
Treści programowe: perinatalny okres w życiu rodziny, okres niemowlęcy i poniemowlęcy, wiek przedszkolny, wiek szkolny i okres dojrzewania, dorosłość. Potrzeby i możliwości edukacyjne dzieci i młodzieży. Zaburzenia i nieprawidłowości rozwojowe. Palące problemy współczesności |
Literatura: |
1. A. Malinowski, Auksologia, Uni. Zielonogórski, Zielona Góra 2007 2. H. Bee, Psychologia rozwoju człowieka, Poznań 2004 3. J.S. Turner, D.B. Helms, Rozwój człowieka, Warszawa 1999 4. Encyklopedia rodzice i dzieci, Bielsko-Biała 2002 5. N. Wolański, Rozwój biologiczny człowieka, Warszawa 2005 6. A. Malinowsli, Auksologia, Zielona Góra 2007 7. B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny, Kraków 2010 8. A. Maciarz, Trudne dzieciństwo i rodzicielstwo, Warszawa 2009 9. Z. Łoś, Pięćdziesiąt lat badań nad przywiązaniem u ludzi i zwierząt, [w:] B. Bartosz, J. Klebaniuk (red.) Wokół jakości życia. Studia psychologiczne, Warszawa 2006, s. 9-25. 10. L. Eliot, Co tam się dzieje? Media Rodzina, Poznań 2010. 11. H. Olechnowicz, Dziecko własnym terapeutą, PWN, Warszawa 2007. 12. E. Lichtenberg-Kokoszka (red.), Wybrane biomedyczne i psychospołeczne aspekty funkcjonowania człowieka dorosłego, Impuls, Kraków 2019. 13. E. Lichtenberg-Kokoszka, R. Susło (red.): Jakość życia współczesnego człowieka, Impuls, Kraków 2019. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W 1 – student zna elementarną terminologię używaną w biomedyce, rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych W 2 – ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw W 3 – ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym W 4 - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach W 5 - ma elementarną wiedzę o wybranych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach W 6 – zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów W 7 –ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących Umiejętności U 1 – potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej U 2 – potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju człowieka oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań U 3 – potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) U 4 – potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu Kompetencje społeczne K 1 – ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia K 2 – jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie K 3 – wykazuje postawę warunkowej akceptacji zachowania podopiecznego przy bezwarunkowej akceptacji jego osoby K 4 - odpowiedzialnie wspiera rozwój podopiecznego zgodnie z jego potrzebami i sytuacją życiową |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: obecność na zajęciach. Aktywny, indywidualny lub grupowy udział w projekcie realizowanym w ramach zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Emilia Lichtenberg-Kokoszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.