Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bestia - Dewiacje w perspektywie czarnej pedagogiki i toksycznego wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-Z-S-02-02-000005
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Bestia - Dewiacje w perspektywie czarnej pedagogiki i toksycznego wychowania
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane społeczne
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia niestacjonarne)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Wielokrotni mordercy, tyrani, terroryści, psychopaci, socjopaci i sadyści również byli wychowani a także mogą wychowywać własne lub/i cudze dzieci. W ramach zajęć będziemy rozważać uwarunkowania procesów brutalizacji wychowania i syndromu bestii. Tematyka zajęć zorganizowana jest wokół problemu dewiacji społecznej jako faktu społecznego uwarunkowanego wychowaniem i socjalizacją. Poruszone zostaną zagadnienia: rodzicielstwo psychopatów, socjopatów, presji wychowawczej, różnych wymiarów przemocy, molestowania w tym molestowania moralnego, nienawiści, gniewu, przemocy chłodnej i reaktywnej oraz sadyzmu.

Pełny opis:

Wielokrotni mordercy, tyrani, terroryści, psychopaci, socjopaci i sadyści również byli wychowani a także mogą wychowywać własne lub/i cudze dzieci. W ramach zajęć będziemy rozważać uwarunkowania procesów brutalizacji wychowania i syndromu bestii. Tematyka zajęć zorganizowana jest wokół problemu dewiacji społecznej jako faktu społecznego uwarunkowanego wychowaniem i socjalizacją. Poruszone zostaną zagadnienia: rodzicielstwo psychopatów, socjopatów, presji wychowawczej, różnych wymiarów przemocy, molestowania w tym molestowania moralnego, nienawiści, gniewu, przemocy chłodnej i reaktywnej oraz sadyzmu.

Treści programowe:

- 1. Agresja i przemoc w perspektywie wychowania

- 2. Gniew, wrogość i nienawiści rodzica wobec dziecka

- 3. Cierpienie i trauma wychowania

- 4. Sadyzm rodziców

- 5. Dramat udanego dziecka czyli patolinteligencja

- 6. Autorytaryzm rodzica i wychowanie do tyranii

- 7. Nadrodzicielstwo i wychowanie do niesamodzielności

Literatura:

A. Miller, Mury milczenia. Cena wyparcia urazów z dzieciństwa.

A. Miller, Zniewolone dzieciństwo. Ukryte źródła tyranii.

A. Miller, Dramat udanego dziecka

A. Miller, Twoje ocalone życie

A. Miller, Pamięć wyzwolona jak przerwać łańcuch toksycznego dziedzictwa

S. Forward, Toksyczni rodzice

S. Forward, Toksyczne dzieciństwo

C. Gibson Lindsay Dorosłe dzieci niedojrzałych emocjonalnie rodziców

A. Schwartz, Złożony zespół stresu pourazowego, Jak odzyskać integralność psychiczną i kontrolę nad emocjami. Zeszyt ćwiczeń

M. Sunderland, Odwrócona relacja. Kiedy problemy rodziców zabierają dzieciństwo

Efekty uczenia się:

W1- Posiada wiedzę o kluczowych problemach i kwestiach społecznych w perspektywie interdyscyplinarnej.

W2 - Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpoznawania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu.

U1 -Potrafi w podstawowym zakresie dokonać diagnozy sytuacji, zjawiska i procesy będące przedmiotem zainteresowania pracy socjalnej w wymiarze indywidualnym, grupowym i w szerszych układach społecznych

K 1 - W działaniu społecznym właściwie określa priorytety służące osiąganiu wysokiej jego skuteczności i planowej realizacji określanych przez siebie lub innych zadań.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie wykonania prezentacji na zadany temat

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www6-1 (2024-03-12)