Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dylematy początkującego nauczyciela i wychowawcy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-Z-S-02-02-000029
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dylematy początkującego nauczyciela i wychowawcy
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane społeczne
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia niestacjonarne)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Literatura uzupełniająca:

Cieśla P., Karcz-Taranowicz E., Wiendlocha M., Wyjątkowość zapisana w przeszłości - wizerunek wyjątkowego nauczyciela we wspomnieniach, [w:] Monografia. Wyzwania edukacyjne w kontekście cywilizacyjnych zmian - ujęcie holistyczne, F. Andruszkiewicz, O. Chyżna (red.), Wydawnictwo i Drukarnia Świętego Krzyża w Opolu, Opole 2018.

Karcz-Taranowicz E., Nauczyciel i świat jego wartości, [w:] Obszary i przestrzenie edukacji. Meandry – konteksty - dylematy. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Zenonowi Jasińskiemu, E. Karcz-Taranowicz (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2016.

Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne , Warszawa 2008.

Kałuszyński M, Nauczyciel i uczeń: problemy etyczne wychowania i nauczania, „Atla 2”, Wrocław 2002.

Akty prawne:

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19 z późń. zm.)

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450)

Skrócony opis:

W ramach kursu ogólnouczelnianego student nabywa wiedzę o nauczycielu, jego misji i specyfice zawodowej, w tym o działaniach pedagogicznych oraz moralno-etycznych dylematach, zarówno osobistych, jak i zawodowych. Ponadto kształtuje umiejętności z zakresu rozumienia różnorodnych społeczno-kulturowych kontekstów współczesnej roli nauczycielskiej.

Pełny opis:

W ramach kursu ogólnouczelnianego studenci zostaną zapoznani z: refleksjami czołowych polskich pedeutologów na temat powinności nauczycielskich; czynnikami kształtującymi pozycję społeczno-zawodową współczesnego nauczyciela; aspektami warunkującymi proces: adaptacji, rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczyciela; uwarunkowaniami budowania autorytetu współczesnego nauczyciela; wizerunkiem aksjologicznym nauczyciela i cechami osobowości nauczyciela, warunkującymi sukces pedagogiczny; teoretycznymi ujęciami osoby nauczyciela i jego kompetencjami; standardem kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela; wybranymi elementami Ustawy – Karta Nauczyciela; etyką w zawodzie i moralnymi postawami nauczycieli oraz analizą wybranych dylematów początkujących nauczycieli, opiekunów i wychowawców.

Literatura:

Day C., Od teorii do praktyki: rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2008.

Duraj-Nowakowa K., Pedeutologia: konteksty, dylematy, implikacje, Kraków 2016.

Homplewicz J., Etyka pedagogiczna: podręcznik dla wychowawców, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000

Ziółkowski P., Pedeutologia. Zarys problematyki, Bydgoszcz 2016.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna podstawowe teorie dotyczące przygotowania, funkcjonowania i rozwoju zawodowego nauczyciela. K_W09 (P6S_WG)

Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, funkcjonujących w profesji nauczycielskiej. K_W19 (P6S_WG, P6S_WK)

Umiejętności:

Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, związanymi z działalnością nauczyciela, w celu jej analizy, interpretacji i projektowania działań usprawniających wypełnianie roli zawodowej. K_U03 (P6S_UO)

Kompetencje społeczne:

Student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z współczesnym funkcjonowaniem początkujących nauczycieli, poszukując ich rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki. K_K05 (P6S_KR, P6S_KO)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie kursu ogólnouczelnianego na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć lub napisania pracy pisemnej/przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej analizy wybranego dylematu początkującego nauczyciela lub wychowawcy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www5-1 (2024-04-02)