Dylematy początkującego nauczyciela i wychowawcy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-Z-S-02-02-000029 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dylematy początkującego nauczyciela i wychowawcy |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane społeczne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia niestacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Literatura uzupełniająca: | Cieśla P., Karcz-Taranowicz E., Wiendlocha M., Wyjątkowość zapisana w przeszłości - wizerunek wyjątkowego nauczyciela we wspomnieniach, [w:] Monografia. Wyzwania edukacyjne w kontekście cywilizacyjnych zmian - ujęcie holistyczne, F. Andruszkiewicz, O. Chyżna (red.), Wydawnictwo i Drukarnia Świętego Krzyża w Opolu, Opole 2018. Karcz-Taranowicz E., Nauczyciel i świat jego wartości, [w:] Obszary i przestrzenie edukacji. Meandry – konteksty - dylematy. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Zenonowi Jasińskiemu, E. Karcz-Taranowicz (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2016. Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne , Warszawa 2008. Kałuszyński M, Nauczyciel i uczeń: problemy etyczne wychowania i nauczania, „Atla 2”, Wrocław 2002. Akty prawne: Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19 z późń. zm.) Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450) |
Skrócony opis: |
W ramach kursu ogólnouczelnianego student nabywa wiedzę o nauczycielu, jego misji i specyfice zawodowej, w tym o działaniach pedagogicznych oraz moralno-etycznych dylematach, zarówno osobistych, jak i zawodowych. Ponadto kształtuje umiejętności z zakresu rozumienia różnorodnych społeczno-kulturowych kontekstów współczesnej roli nauczycielskiej. |
Pełny opis: |
W ramach kursu ogólnouczelnianego studenci zostaną zapoznani z: refleksjami czołowych polskich pedeutologów na temat powinności nauczycielskich; czynnikami kształtującymi pozycję społeczno-zawodową współczesnego nauczyciela; aspektami warunkującymi proces: adaptacji, rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczyciela; uwarunkowaniami budowania autorytetu współczesnego nauczyciela; wizerunkiem aksjologicznym nauczyciela i cechami osobowości nauczyciela, warunkującymi sukces pedagogiczny; teoretycznymi ujęciami osoby nauczyciela i jego kompetencjami; standardem kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela; wybranymi elementami Ustawy – Karta Nauczyciela; etyką w zawodzie i moralnymi postawami nauczycieli oraz analizą wybranych dylematów początkujących nauczycieli, opiekunów i wychowawców. |
Literatura: |
Day C., Od teorii do praktyki: rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2008. Duraj-Nowakowa K., Pedeutologia: konteksty, dylematy, implikacje, Kraków 2016. Homplewicz J., Etyka pedagogiczna: podręcznik dla wychowawców, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000 Ziółkowski P., Pedeutologia. Zarys problematyki, Bydgoszcz 2016. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna podstawowe teorie dotyczące przygotowania, funkcjonowania i rozwoju zawodowego nauczyciela. K_W09 (P6S_WG) Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, funkcjonujących w profesji nauczycielskiej. K_W19 (P6S_WG, P6S_WK) Umiejętności: Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, związanymi z działalnością nauczyciela, w celu jej analizy, interpretacji i projektowania działań usprawniających wypełnianie roli zawodowej. K_U03 (P6S_UO) Kompetencje społeczne: Student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z współczesnym funkcjonowaniem początkujących nauczycieli, poszukując ich rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki. K_K05 (P6S_KR, P6S_KO) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie kursu ogólnouczelnianego na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć lub napisania pracy pisemnej/przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej analizy wybranego dylematu początkującego nauczyciela lub wychowawcy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.