Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emisja głosu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MN-CEU-D2-03-EG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Emisja głosu
Jednostka: Centrum Edukacji Ustawicznej
Grupy: Plan zajęć II roku Biologia II stopnia, stacjonarne, semestr 03 (2023/2024-Z)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

II

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

3

Literatura uzupełniająca:

K. Gawęda, J. Łazewski, Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995.


E. Niebudek-Bogusz (red.), Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu. Poradnik dla nauczycieli, Łódź 2011.

Nakład pracy studenta:

udział w wykładzie 15 H - 0,5 ECTS

udział w ćwiczeniach 15 H - 0,5 ECTS

przygotowanie do zajęć 25 h 1ECTS

Założenia:

Kształcenie umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej.


Poszerzenie możliwości głosowych, świadomości ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi.


Dostarczenie wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu.

Skrócony opis:

Ćwiczenia odpowiedniej postawy ciała.

Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu.

Praca nad techniką mowy.

Pełny opis:

Przedstawienie budowy oraz działania aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w zawodowej pracy głosem.

Rola oddechu w prawidłowym wytwarzaniu dźwięków mowy.

Ćwiczenia oddechowe: oddech przeponowo - żebrowy, podparcie oddechowe, wydłużenie i wyrównanie frazy wydechowej.

Ćwiczenia fonacyjne: miękki atak dźwięku.

Ćwiczenia artykulacyjne.

Rola rezonatorów w emisji głosu.

Praca z tekstem.

Głos jako narzędzie pracy nauczyciela.

Choroby głosu.

Profilaktyka schorzeń narządów mowy.

Literatura:

J. D. Bednarek, Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2002.

B. Ciecierska-Zajdel, Trening głosu, Warszawa 2012.

K. Linklater, Uwolnij swój głos, Kraków 2012.

M. Przybysz-Piwko (red.) Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W 1 – zna i rozumie zagadnienia dotyczące rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, w tym ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę obejmującą etapy rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i społecznego oraz podstawowe i specyficzne potrzeby człowieka w kontekście wychowania i kształcenia obejmującego współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia);

W 2 – zna i rozumie koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz metody wczesnego wspomagania rozwoju, rehabilitacji, terapii stosowanych w pracy z osobami z niepełnosprawnością i nieprzystosowanych społecznie, w tym wiedzę w zakresie metodyki nauczania i wychowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolach i szkołach podstawowych oraz w placówkach pozaoświatowych, z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;

W 3 – posiada wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach, w tym zna system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego oraz organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym, w tym posiada wiedzę obejmującą problematykę modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami

Umiejętności:

U 1 – potrafi innowacyjnie wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych poprzez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowych nawyków posługiwania się narządem mowy, w tym w zakresie efektywnego korzystania z głosu (higieny i emisji głosu) oraz komunikowania się w sposób spełniających wymagania norm językowych;

U 2 – potrafi opracować i przeprowadzić program wczesnego wspomagania rozwoju oraz rewalidacji indywidualnej, zajęcia korekcyjno-kompensujące, arteterapeutyczne i inne w sposób adekwatny do potrzeb i możliwości ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zarówno przy wykorzystaniu dostępnych materiałów i środków, jak też z wykorzystaniem autorskich innowacji pedagogicznych;

U 3 – potrafi współpracować z rodziną i specjalistami w zakresie organizacji działań na rzecz rozwoju i podwyższania potencjału rozwojowego osób z niepełnosprawnością i nieprzystosowaniem społecznym.

Kompetencje:

K 1 – jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki specjalnej;

K 2 – odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych, działa na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły i placówki;

K 3 – jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych, przy czym charakteryzuje się poszanowaniem kultury języka

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną. Na ocenę końcową składają się następujące komponenty: aktywność na zajęciach, poziom wykonywanych ćwiczeń emisyjnych oraz poziom wiedzy i umiejętności pod koniec realizacji treści przedmiotowych. Komponenty te sprawdzają wszystkie zamierzone efekty uczenia się

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Piasecka, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Katarzyna Piasecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-1 (2025-04-18)