Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MN-CEU-D2-03-EG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Centrum Edukacji Ustawicznej |
Grupy: |
Plan zajęć II roku Biologia II stopnia, stacjonarne, semestr 03 (2023/2024-Z) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | II |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 3 |
Literatura uzupełniająca: | K. Gawęda, J. Łazewski, Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995. E. Niebudek-Bogusz (red.), Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu. Poradnik dla nauczycieli, Łódź 2011. |
Nakład pracy studenta: | udział w wykładzie 15 H - 0,5 ECTS udział w ćwiczeniach 15 H - 0,5 ECTS przygotowanie do zajęć 25 h 1ECTS |
Założenia: | Kształcenie umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Poszerzenie możliwości głosowych, świadomości ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi. Dostarczenie wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu. |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia odpowiedniej postawy ciała. Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu. Praca nad techniką mowy. |
Pełny opis: |
Przedstawienie budowy oraz działania aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w zawodowej pracy głosem. Rola oddechu w prawidłowym wytwarzaniu dźwięków mowy. Ćwiczenia oddechowe: oddech przeponowo - żebrowy, podparcie oddechowe, wydłużenie i wyrównanie frazy wydechowej. Ćwiczenia fonacyjne: miękki atak dźwięku. Ćwiczenia artykulacyjne. Rola rezonatorów w emisji głosu. Praca z tekstem. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela. Choroby głosu. Profilaktyka schorzeń narządów mowy. |
Literatura: |
J. D. Bednarek, Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2002. B. Ciecierska-Zajdel, Trening głosu, Warszawa 2012. K. Linklater, Uwolnij swój głos, Kraków 2012. M. Przybysz-Piwko (red.) Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W 1 – zna i rozumie zagadnienia dotyczące rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, w tym ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę obejmującą etapy rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i społecznego oraz podstawowe i specyficzne potrzeby człowieka w kontekście wychowania i kształcenia obejmującego współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia); W 2 – zna i rozumie koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz metody wczesnego wspomagania rozwoju, rehabilitacji, terapii stosowanych w pracy z osobami z niepełnosprawnością i nieprzystosowanych społecznie, w tym wiedzę w zakresie metodyki nauczania i wychowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolach i szkołach podstawowych oraz w placówkach pozaoświatowych, z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa i higieny pracy; W 3 – posiada wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach, w tym zna system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego oraz organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym, w tym posiada wiedzę obejmującą problematykę modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami Umiejętności: U 1 – potrafi innowacyjnie wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych poprzez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowych nawyków posługiwania się narządem mowy, w tym w zakresie efektywnego korzystania z głosu (higieny i emisji głosu) oraz komunikowania się w sposób spełniających wymagania norm językowych; U 2 – potrafi opracować i przeprowadzić program wczesnego wspomagania rozwoju oraz rewalidacji indywidualnej, zajęcia korekcyjno-kompensujące, arteterapeutyczne i inne w sposób adekwatny do potrzeb i możliwości ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zarówno przy wykorzystaniu dostępnych materiałów i środków, jak też z wykorzystaniem autorskich innowacji pedagogicznych; U 3 – potrafi współpracować z rodziną i specjalistami w zakresie organizacji działań na rzecz rozwoju i podwyższania potencjału rozwojowego osób z niepełnosprawnością i nieprzystosowaniem społecznym. Kompetencje: K 1 – jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki specjalnej; K 2 – odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych, działa na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły i placówki; K 3 – jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych, przy czym charakteryzuje się poszanowaniem kultury języka |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną. Na ocenę końcową składają się następujące komponenty: aktywność na zajęciach, poziom wykonywanych ćwiczeń emisyjnych oraz poziom wiedzy i umiejętności pod koniec realizacji treści przedmiotowych. Komponenty te sprawdzają wszystkie zamierzone efekty uczenia się |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Piasecka, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Piasecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.