Tropiciele mitów - czyli praktyczne zastosowania wiedzy metodologicznej w codziennym życiu psychologa [2.5-FAK186-Z2]
Semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Tropiciele mitów - czyli praktyczne zastosowania wiedzy metodologicznej w codziennym życiu psychologa [2.5-FAK186-Z2] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019/20-Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | 17 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Angelika Kleszczewska-Albińska |
Literatura: |
Lilienfeld, S.O., Lynn, S.J., Ruscio, J. i Beyerstein, B.L. (2011). 50 wielkich mitów psychologii popularnej. Warszawa: Wydaw-nictwo CiS. Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. i Zechmeister, J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnic-two Psychologiczne Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia. Pomiędzy nauką a szarlatanerią. Taszów: Moderator Witkowski, T. (2013). Zakazana psychologia. Nauka kultu cargo i jej owoce. Warszawa: Wydawnictwo CiS |
Zakres tematów: |
TEMAT 1: Psychologia jako nauka vs Psychologia i mądrość ludowa Dlaczego psychologia jest nauką empiryczną? Podstawowe założenia badań empirycznych Dlaczego mądrość ludowa nie zawsze idzie w parze z wynikami badań empirycznych? TEMAT 2: Falsyfikowalność teorii a mądrości w prasie codziennej i nie tylko Dlaczego niektóre teorie teoriami nie są O badaniach korelacyjnych przebranych w szaty przyczynowości TEMAT 3: To takie teoretyzowanie Dobór losowy, badania wywodzące się z teorii i badania aplikacyjne TROPIENIE PSYCHOMITÓW TEMAT 1: Lucy – przeciętny człowiek wykorzystuje 10% mózgu Jaką część mózgu naprawdę wykorzystujemy? Uczenie się przez sen Czy możliwe jest przyswajanie dużych (lub małych) porcji wiedzy przez sen? TEMAT 2: Jak wychować super inteligentne dziecko? Słuchanie muzyki Mozarta stymuluje rozwój inteligencji u niemowląt Siła sugestii pokonuje raka Czy nasze nastawienie może dopomóc nam w pokonaniu choroby nowotworowej? |
Metody dydaktyczne: |
• wykład z prezentacją multimedialną • wykład problemowy • wykład konwersatoryjny • praca w grupach • analiza przypadków |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium z wiedzy zaprezentowanej w trakcie zajęć i uzupełnionej wiadomościami z literatury uzupełniającej • Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów • Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów • Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów • Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów • Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów |
Uwagi: |
V psychologia zaoczna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.