Komunikacja interpersonalna [2.5-KOMUN-Z]
Semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Komunikacja interpersonalna [2.5-KOMUN-Z] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019/20-Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 33 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anna Bronowicka |
Literatura: |
Literatura wykorzystywane podczas zajęć: Berne E. (1987). W co grają ludzie? Warszawa: PWN. McKay M., Davis M., Faning P. (2001). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk:GWP. Król-Fijewska M. (1991). Trening asertywności. Warszawa. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP. Literatura studiowana samodzielnie przez studenta: Leathers D. G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Miotko-Mrozowska M. (2009) Komunikacja interpersonalna w internecie. Bydgoszcz:Wydawnictwo Uniwersyteckie. Pease A. (1992). Język ciała. Kraków: Gemini. Sikorski W. (2011) Niewerbalna komunikacja interpersonalna. Doskonalenie przez trening. Warszawa: Difin. Stewart J. (2002). Mosty zamiast murów. Warszawa: PWN. |
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest analiza procesu porozumiewania się z innymi ludźmi z perspektywy dorobku współczesnej psychologii. W pierwszej części zajęć ćwiczeniowych student poznaje główne teorie i pojęcia z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz rozwija swoje umiejętności w zakresie podstawowych oraz bardziej zaawansowanych technik komunikacyjnych. W drugiej części zajęć poznaje podstawowe problemy komunikacji interpersonalnej w sytuacji konfliktu oraz nabywa umiejętności w zakresie głównych narzędzi konstruktywnego radzenia sobie z trudnymi sytuacjami interpersonalnymi (rozwijanie postawy asertywnej oraz negocjacje skupione na meritum). I. Umiejętności podstawowe Bariery komunikacji interpersonalnej Słuchanie Odsłanianie się: otwartość i zaufanie w komunikacji interpersonalnej Ekspresja swoich myśli, uczuć i potrzeb II. Umiejętności na poziomie zaawansowanym Język ciała III. Komunikacja w sytuacjach konfliktowych Trening postawy asertywnej Strategie kierowania konfliktem Negocjacje skupione na problemie |
Metody dydaktyczne: |
miniwykłady, filmy, dyskusja, ćwiczenia w małych grupach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test wyboru - kolkwium. Aby zdać test (ocena dostateczna) należy odpowiedzieć poprawnie na 50% pytań + 1. Podstawowe kryteria: • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów Formy i kryteria zaliczeń: Warunkiem zaliczenia jest 1. obecność na zajęciach 2. Pisemne kolokwium zaliczeniowe |
Uwagi: |
I psychologia zaoczna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.