Diagnoza psychologiczna człowieka dorosłego [2.5-DIAGDOR-L-Z]
Semestr zimowy 2019/2020
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza psychologiczna człowieka dorosłego [2.5-DIAGDOR-L-Z] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019/20-Z]
(zakończony)
Laboratorium [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Angelika Kleszczewska-Albińska |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć Paluchowski, W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia – standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. Stemplewska-Żakowicz, K. i Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny (tomy 1-3). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Paluchowski, W. J. (2001). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Filipiak, M., Paluchowski, W., Zalewski, B. i Tarnowska, M. (2015). Diagnoza psychologiczna: kompetencje i standardy. Wy-brane zagadnienia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Podręczniki wybranych testów psychologicznych, omawianych w trakcie zajęć B. Literatura uzupełniająca Anastasi, A. i Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w rozmowie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. |
Zakres tematów: |
1. Proces diagnostyczny i jego poszczególne etapy 2. Pomiar i testy w psychologii 3. Kompetencje niezbędne do przeprowadzenia diagnozy psychologicznej 4. Umiejętności praktyczne i kompetencje interpersonalne 5. Wykorzystanie testów psychologicznych w diagnozie psychologicznej 6. Wywiad i obserwacja kliniczna 7. Praktyka diagnostyczna a etyka 8. Ocena ogólnego przystosowania/ nieprzystosowania – RISB Test Zdań Niedokończonych Rottera – prezentacja narzędzia 9. Ocena ogólnego stanu psychicznego jednostki – GHQ Ocena Zdrowia Psychicznego – prezentacja narzędzia 10. Kontrolowanie emocji i jego rola w życiu codziennym – CECS Skala Kontroli Emocji – prezentacja narzędzia 11. Poczucie sensu życia i jego wpływ na funkcjonowanie – KPŻ Kwestionariusz Postaw Życiowych – prezentacja narzędzia 12. Pomiar inteligencji emocjonalnej – INTE Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej – prezentacja narzędzia 13. Pomiar kompetencji społecznych – KKS – Kwestionariusz Kompetencji Społecznych – prezentacja narzędzia 14. Stres i radzenie sobie ze stresem – CISS Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych – prezentacja narzędzia; KPS Kwestionariusz Poczucia Stresu – prezentacja narzędzia 15. Nadzieja w życiu człowieka – BHI-12 Kwestionariusz Nadziei Podstawowej – prezentacja narzędzia 16. Kompleksowa ocena osobowości – MMPI Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości – prezentacja narzędzia |
Metody dydaktyczne: |
• elementy wykładu • praca w grupach • analiza przypadków • dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru za: - zaliczenie kolokwium opartego o materiał prezentowany w trakcie zajęć - przedstawienie na forum grupy prezentacji z zakresu wybranego testu psychologicznego - przeprowadzenie i opisanie w formie raportu badania osoby dorosłej wskazanymi narzędziami wykorzystywanymi do diagnozy osoby dorosłej (SES, CISS, INTE, Test Niedokończonych Zdań Rottera) • Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów • Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów • Dobry – student uzyskał powyżej 80% punktów • Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów • Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów |
Uwagi: |
IV psychologia zaoczna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.