Wykład monograficzny [2.5-W-MON-10]
Semestr letni 2019/2020
Wykład monograficzny,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wykład monograficzny [2.5-W-MON-10] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019/20-L]
(zakończony)
Wykład monograficzny [WYK-MON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 48 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Barbara Mróz |
Literatura: |
1. Gałkowska-Jakubik M. (2008). Mieć czy być? Weryfikacja empiryczna koncepcji Ericha Fromma. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. 2. Dąbrowski K. (1985). Zdrowie psychiczne ludzi przeciętnych, wybitnych, o ukształtowanej osobowości oraz problem psychopatii. W: K. Dąbrowski (red.) Zdrowie psychiczne. Warszawa: PWN. 3. Mróz A. (2008). Rozwój osobowy człowieka. Badania w kontekście teorii dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. 4. Mróz B. (2011). Poczucie jakości życia u pracowników wyższego szczebla: uwarunkowania osobowościowe i aksjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 5. Mróz B. (2015). 20 lat później – osobowość i hierarchia wartości wybitnych aktorów polskich. Badania podłużne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 6. Strzałecki A. (2003). Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. |
Zakres tematów: |
Temat wykładu: Psychologia osiągnięć i twórczości w kontekście egzystencjalnym. Zajęcia obejmują cztery krzyżujące się obszary zagadnień: psychologię egzystencjalną, osiągnięć i zdolności, psychologię twórczości, osobowość ludzi twórczych (w tym naukowców) oraz wartości ludzi twórczych. Wykład będzie poprowadzony w oparciu o wybrane zagadnienia koncepcji E. Fromma, V. Frankla i K. Dąbrowskiego, sytuujących działania twórcze człowieka w obrębie poczucia sensu i wartości życia i pracy. 1. W części pierwszej przedstawione zostaną zagadnienia odejmujące realizację potrzeb charakterystyczną u ludzi z określonymi zdolnościami i osiągnięciami zawodowymi, 2. Część druga będzie skupiała się na kryteriach twórczości (twórczość jako cecha wytworu – trafność, oryginalność, niezwykłość, konieczność, wartość estetyczna oraz twórczość jako cecha myślenia – płynność, giętkość, oryginalność). 3. W części trzeciej zostaną omówione takie problemy, jak osobowość twórcza i jej składniki w różnych grupach twórców (kompetencje, pozytywne relacje społeczne, autonomia, satysfakcja z pracy, wytrwałość w przeciwnościach, łatwa adaptacja, spontaniczność, śmiałość i giętkość poznawcza, wysokie poczucie sensu oraz jakości życia). 4. Część czwarta dotyczy natomiast sfery aksjologicznej charakterystycznej zarówno dla dzieł, jak i przejawiającej się u samych twórców. W podsumowaniu zajęć opisane zostaną współczesne nurty badawcze, które można zaobserwować w psychologii osiągnięć i twórczości oraz wymiar etyczny im towarzyszący. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład metodą konwersatoryjną |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z zaliczenia pisemnegoi: • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punk-tów • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów Obecność na zajęciach obowiązkowa. Jedna nieobecność nieusprawiedliwiona |
Uwagi: |
IV psychologia dzienna kliniczna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.