Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowawczy wymiar „Ćwiczeń duchowych” św. Ignacego Loyoli [5-DR.F.19/20L.13] Semestr letni 2019/2020
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wychowawczy wymiar „Ćwiczeń duchowych” św. Ignacego Loyoli [5-DR.F.19/20L.13]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019/20-L] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga środa (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 6
Budynek dydaktyczny Wydział Teologiczny Drzymały 1A jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 4
Limit miejsc: 5
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Leszek Waga
Literatura:

AUGUSTYN J., Adamie, gdzie jesteś? Rozważania rekolekcyjne oparte na pierwszym tygodniu Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli, Kraków: Wydawnictwo M, 1996.

AUGUSTYN J., Daj mi pić. Rozważania rekolekcyjne oparte na drugim tygodniu Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli, Kraków: Wydawnictwo M, 1996.

AUGUSTYN J., Jak szukać i znajdować wolę Bożą?, Kraków: Wydawnictwo M, 1998.

AUGUSTYN J., Kwadrans szczerości. Wprowadzenie do modlitwy codziennego rachunku sumienia, Kraków: Wydawnictwo M, 1998.

AUGUSTYN J., W Jego ranach. Rozważania rekolekcyjne oparte na trzecim tygodniu Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli, Kraków: Wydawnictwo M, 1996.

AUGUSTYN J., Widzieliśmy Pana. Rozważania rekolekcyjne oparte na czwartym tygodniu Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli, Kraków – Ząbki: Wydawnictwo M – Apostolicum, 1996.

BEDNARZ M., Miłość roztropna, Kraków: Wydawnictwo WAM, Księża Jezuici, 1999.

CÁMARA L. G. DA, Memoriale czyli Diariusz o św. Ignacym Loyoli 1555, tłum. M. Bednarz, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2008.

GRYZŁO W. (RED.), Przyjdźcie do Mnie. Ćwiczenia duchowe w życiu codziennym. Tydzień drugi, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2001.

GRYZŁO W. (RED.), Umiłowałem Cię. Ćwiczenia duchowe w życiu codziennym. Tydzień pierwszy, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2001.

GRYZŁO W. (RED.), W cierpieniu i chwale. Ćwiczenia duchowe w życiu codziennym. Tydzień trzeci i czwarty, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2001.

GRZEBIEŃ L. (RED.), Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy 1564–1995, Kraków: Wydział Filozoficzny Towarzystwa Jezusowego, Instytut Kultury Religijnej, Wydawnictwo WAM, 1996.

IGNACY LOYOLA, Autobiografia czyli Opowieść Pielgrzyma, Kraków: Wydawnictwo WAM, Księża Jezuici, 1994.

IGNACY LOYOLA, ŚW., Ćwiczenia duchowne, tłum. J. Ożóg, Kraków: Wydawnictwo WAM – Księża Jezuici, 2013.

IGNACY LOYOLA, ŚW., Listy wybrane, tłum. K. Jachimska-Małkiewicz, R. Skórka, S. Filipowicz, Kraków: Wydawnictwo WAM – Księża Jezuici, 2017.

IGNACY LOYOLA, ŚW., Pisma wybrane. Komentarze I, oprac. M. Bednarz, S. Filipowicz, R. Skórka, Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 1968.

IGNACY LOYOLA, ŚW., Pisma wybrane. Komentarze II, oprac. M. Bednarz, A. Bober, R. Skórka, Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 1968.

IGNACY LOYOLA, ASCHENBRENNER G. A. I IN., Co zabrać ze sobą? Refleksje, wskazówki i uwagi pomocne w odprawieniu i kontynuacji Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli, Kraków: Wydawnictwo WAM, 1994.

ECHÁNIZ I., Męka i chwała. Żywa historia jezuitów, tłum. B. Steczek, Kraków: Wydawnictwo WAM – Księża Jezuici, 2014.

IVENS M., Przewodnik po Ćwiczeniach duchowych, tłum. G. Piłkowska, Kraków: Wydawnictwo WAM – Księża Jezuici, 2013.

Konstytucje Towarzystwa Jezusowego wraz z przypisami Kongregacji Generalnej XXXIV oraz Normy Uzupełniające zatwierdzone przez tę samą Kongregację, B. Steczek, J. Kołacz (red.), Kraków – Warszawa: Polskie Prowincje Towarzystwa Jezusowego – Wydawnictwo WAM, 2006.

KOTYŁA N., Wyzwolić ducha. Człowiek współczesny a Ćwiczenia Duchowe Św. Ignacego Loyoli. Próba konfrontacji człowieka doby sekularyzacji z Ćwiczeniami Duchowymi św. Ignacego Loyoli, Kraków: Wydawnictwo WAM, Księża Jezuici, 1998.

KRÓLIKOWSKA A. (RED.), Pedagogika ignacjańska: historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, 2010.

KRÓLIKOWSKI W., Dynamika Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli, Kraków: Wydawnictwo WAM, Księża Jezuici, 1998.

KRÓLIKOWSKI W. (RED.), Jak lepiej się modlić. Wokół Addycji do Ćwiczeń duchowych św. Ignacego Loyoli, Kraków: Wydawnictwo WAM, Księża Jezuici, 2018.

MAREK Z., Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej, Seria: Biblioteka Pedagogiki Ignacjańskiej, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, 2017.

O’MALLEY J. W., Pierwsi jezuici, tłum. P. Samerek, W. Buś, K. T. Giedrojć, S. Obirek, Kraków: Wydawnictwo WAM – Księża Jezuici, 1999.

PASIERBEK W. (RED.), Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu. Ignatian pedagogy for the challenges of humanism today, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum. Wydawnictwo WAM, 2008.

Podstawy edukacji ignacjańskiej, tłum. B. Steczek, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, 2006.

TCHORZEWSKI A. M. DE, Wstęp do teorii wychowania, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, 2018.

YANNOU H., Jezuici i towarzystwo, tłum. B. Dyduła, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2010.

Zakres tematów:

I. Pedagogia i pedagogika inspirowane życiem i doświadczeniem św. Ignacego z Loyoli:

1. Pojęcia pedagogii i pedagogiki: uwaga wstępna;

2. Pedagogia i pedagogika ignacjańska;

3. Pedagogika ignacjańska w kontekście powiązań interdyscyplinarnych pedagogiki i teologii (a. pedagogika chrześcijańska; b. pedagogika katolicka; c. pedagogika religii).

II. Życie św. Ignacego z Loyoli.

III. Geneza i struktura Ćwiczeń Duchowych św. Ignacego z Loyoli:

1. Geneza Ćwiczeń Duchowych;

2. Źródła Ćwiczeń Duchownych

(a. Pisma Ludolfa z Saksonii; b. Złota Legenda Jakuba de Voragine [1228/1230 – 1298]; c. O naśladowaniu Jezusa Tomasza a Kempis [ok. 1380 – 1471]; d. Ejercitatorio de la vida espiritual [Montserrat 1500] Garciasa Ximenesa de Cisnerosa [1455-1510]; e. Devotio moderna);

3. (Prze)znaczenie Ćwiczeń Duchowych;

4. Aprobata Ćwiczeń Duchowych przez Kościół;

5. Struktura Ćwiczeń Duchowych.

IV. Lektura Ćwiczeń duchowych św. Ignacego z Loyoli – wprowadzenie:

1. Wiedza i intuicja w lekturze Ćwiczeń duchowych

(a. wiązanie aktywności poznawczej w ścisłej łączności ze sferą afektywną, emocjonalną; b. wnikliwość poznawcza jako brak powierzchowności; c. zdolność budowania i utrzymywania relacji międzyludzkich jako pochodna umiejętności poznawczych);

2. Tekst Ćwiczeń duchowych;

3. Wcześniejsza znajomość tekstu Ćwiczeń [przez rekolektanta];

4. Kwestia powtarzania Ćwiczeń duchowych;

5. Kwestia warstwowego odczytania tekstu;

6. Cel Ćwiczeń duchowych.

V. Metoda Ćwiczeń duchowych św. Ignacego z Loyoli:

1. Metoda Ćwiczeń duchowych jako rezultat doświadczeń św. Ignacego z Loyoli;

2. Metoda Ćwiczeń duchowych w świetle klasycznych dróg życia wewnętrznego;

3. Metoda Ćwiczeń duchowych w świetle współczesnych metod wychowania;

4. Strategie wychowania do wartości;

5. Szczegółowe metody Ćwiczeń duchowych;

6. Pedagogia indywidualnego prowadzenia;

7. Integralność człowieka w ignacjańskiej metodzie Ćwiczeń;

8. Charakterystyczne cechy metody Ćwiczeń;

9. Rezultat (owoc) Ćwiczeń duchowych.

VI. Wychowawczy wymiar medytacji ignacjańskiej:

1. Istota modlitwy medytacyjnej;

2. Struktura medytacji ignacjańskiej

(a. Modlitwa przygotowawcza; b. Wprowadzenie pierwsze; c. Wprowadzenie drugie; d. Rozmyślanie właściwe; e. Rozmowa; f. Addycje [uwagi dodatkowe]: - przed zaśnięciem, - po przebudzeniu, - w miejscu przed rozważaniem, - bezpośrednio po rozważaniu);

3. Medytacja ignacjańska jako element wychowania.

VII. Wychowawczy wymiar rachunku sumienia proponowanego w Ćwiczeniach duchowych św. Ignacego z Loyoli:

1. Rodzaje rachunków sumienia;

2. Sposób odprawiania rachunku sumienia ogólnego;

3. Rachunek sumienia szczegółowy i codzienny.

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne

Rodzaje:

– wykład problemowy,

– analiza tekstów z dyskusją.

Sposób realizacji:

– wideokonferencja (MS Teams);

– równoczesny przekaz autorskich materiałów dydaktycznych (MS Teams; dysk.uni.opole.pl; uniwersytecka poczta internetowa).

Metody i kryteria oceniania

Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną.

Formy zaliczenia:

– kolokwium – test wyboru;

– wykonanie pracy zaliczeniowej (analiza krytyczna w odniesieniu do treści zaprezentowanych materiałów oraz lektur).

Podstawowe kryteria:

– ocena wiedzy prezentowanej na kolokwium – 50%,

– ocena pracy zaliczeniowej – 50%.

Uwagi:

Teologia DR - konwersatorium tematyczne

Metody dydaktyczne oraz metody i kryteria oceniania zostały w trakcie semestru wyjątkowo zmienione i dostosowane do przeprowadzenia zajęć w okresie pandemii.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www5 (2024-03-22)