Wychowawczy wymiar „Ćwiczeń duchowych” św. Ignacego Loyoli [5-DR.F.19/20L.13]
Semestr letni 2019/2020
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wychowawczy wymiar „Ćwiczeń duchowych” św. Ignacego Loyoli [5-DR.F.19/20L.13] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019/20-L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co druga środa (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 6 Budynek dydaktyczny Wydział Teologiczny Drzymały 1A jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 4 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 5 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Leszek Waga | ||||||||||||||||||
Literatura: |
AUGUSTYN J., Adamie, gdzie jesteś? Rozważania rekolekcyjne oparte na pierwszym tygodniu Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli, Kraków: Wydawnictwo M, 1996. AUGUSTYN J., Daj mi pić. Rozważania rekolekcyjne oparte na drugim tygodniu Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli, Kraków: Wydawnictwo M, 1996. AUGUSTYN J., Jak szukać i znajdować wolę Bożą?, Kraków: Wydawnictwo M, 1998. AUGUSTYN J., Kwadrans szczerości. Wprowadzenie do modlitwy codziennego rachunku sumienia, Kraków: Wydawnictwo M, 1998. AUGUSTYN J., W Jego ranach. Rozważania rekolekcyjne oparte na trzecim tygodniu Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli, Kraków: Wydawnictwo M, 1996. AUGUSTYN J., Widzieliśmy Pana. Rozważania rekolekcyjne oparte na czwartym tygodniu Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli, Kraków – Ząbki: Wydawnictwo M – Apostolicum, 1996. BEDNARZ M., Miłość roztropna, Kraków: Wydawnictwo WAM, Księża Jezuici, 1999. CÁMARA L. G. DA, Memoriale czyli Diariusz o św. Ignacym Loyoli 1555, tłum. M. Bednarz, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2008. GRYZŁO W. (RED.), Przyjdźcie do Mnie. Ćwiczenia duchowe w życiu codziennym. Tydzień drugi, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2001. GRYZŁO W. (RED.), Umiłowałem Cię. Ćwiczenia duchowe w życiu codziennym. Tydzień pierwszy, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2001. GRYZŁO W. (RED.), W cierpieniu i chwale. Ćwiczenia duchowe w życiu codziennym. Tydzień trzeci i czwarty, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2001. GRZEBIEŃ L. (RED.), Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy 1564–1995, Kraków: Wydział Filozoficzny Towarzystwa Jezusowego, Instytut Kultury Religijnej, Wydawnictwo WAM, 1996. IGNACY LOYOLA, Autobiografia czyli Opowieść Pielgrzyma, Kraków: Wydawnictwo WAM, Księża Jezuici, 1994. IGNACY LOYOLA, ŚW., Ćwiczenia duchowne, tłum. J. Ożóg, Kraków: Wydawnictwo WAM – Księża Jezuici, 2013. IGNACY LOYOLA, ŚW., Listy wybrane, tłum. K. Jachimska-Małkiewicz, R. Skórka, S. Filipowicz, Kraków: Wydawnictwo WAM – Księża Jezuici, 2017. IGNACY LOYOLA, ŚW., Pisma wybrane. Komentarze I, oprac. M. Bednarz, S. Filipowicz, R. Skórka, Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 1968. IGNACY LOYOLA, ŚW., Pisma wybrane. Komentarze II, oprac. M. Bednarz, A. Bober, R. Skórka, Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 1968. IGNACY LOYOLA, ASCHENBRENNER G. A. I IN., Co zabrać ze sobą? Refleksje, wskazówki i uwagi pomocne w odprawieniu i kontynuacji Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli, Kraków: Wydawnictwo WAM, 1994. ECHÁNIZ I., Męka i chwała. Żywa historia jezuitów, tłum. B. Steczek, Kraków: Wydawnictwo WAM – Księża Jezuici, 2014. IVENS M., Przewodnik po Ćwiczeniach duchowych, tłum. G. Piłkowska, Kraków: Wydawnictwo WAM – Księża Jezuici, 2013. Konstytucje Towarzystwa Jezusowego wraz z przypisami Kongregacji Generalnej XXXIV oraz Normy Uzupełniające zatwierdzone przez tę samą Kongregację, B. Steczek, J. Kołacz (red.), Kraków – Warszawa: Polskie Prowincje Towarzystwa Jezusowego – Wydawnictwo WAM, 2006. KOTYŁA N., Wyzwolić ducha. Człowiek współczesny a Ćwiczenia Duchowe Św. Ignacego Loyoli. Próba konfrontacji człowieka doby sekularyzacji z Ćwiczeniami Duchowymi św. Ignacego Loyoli, Kraków: Wydawnictwo WAM, Księża Jezuici, 1998. KRÓLIKOWSKA A. (RED.), Pedagogika ignacjańska: historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, 2010. KRÓLIKOWSKI W., Dynamika Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli, Kraków: Wydawnictwo WAM, Księża Jezuici, 1998. KRÓLIKOWSKI W. (RED.), Jak lepiej się modlić. Wokół Addycji do Ćwiczeń duchowych św. Ignacego Loyoli, Kraków: Wydawnictwo WAM, Księża Jezuici, 2018. MAREK Z., Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej, Seria: Biblioteka Pedagogiki Ignacjańskiej, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, 2017. O’MALLEY J. W., Pierwsi jezuici, tłum. P. Samerek, W. Buś, K. T. Giedrojć, S. Obirek, Kraków: Wydawnictwo WAM – Księża Jezuici, 1999. PASIERBEK W. (RED.), Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu. Ignatian pedagogy for the challenges of humanism today, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum. Wydawnictwo WAM, 2008. Podstawy edukacji ignacjańskiej, tłum. B. Steczek, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, 2006. TCHORZEWSKI A. M. DE, Wstęp do teorii wychowania, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, 2018. YANNOU H., Jezuici i towarzystwo, tłum. B. Dyduła, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2010. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
I. Pedagogia i pedagogika inspirowane życiem i doświadczeniem św. Ignacego z Loyoli: 1. Pojęcia pedagogii i pedagogiki: uwaga wstępna; 2. Pedagogia i pedagogika ignacjańska; 3. Pedagogika ignacjańska w kontekście powiązań interdyscyplinarnych pedagogiki i teologii (a. pedagogika chrześcijańska; b. pedagogika katolicka; c. pedagogika religii). II. Życie św. Ignacego z Loyoli. III. Geneza i struktura Ćwiczeń Duchowych św. Ignacego z Loyoli: 1. Geneza Ćwiczeń Duchowych; 2. Źródła Ćwiczeń Duchownych (a. Pisma Ludolfa z Saksonii; b. Złota Legenda Jakuba de Voragine [1228/1230 – 1298]; c. O naśladowaniu Jezusa Tomasza a Kempis [ok. 1380 – 1471]; d. Ejercitatorio de la vida espiritual [Montserrat 1500] Garciasa Ximenesa de Cisnerosa [1455-1510]; e. Devotio moderna); 3. (Prze)znaczenie Ćwiczeń Duchowych; 4. Aprobata Ćwiczeń Duchowych przez Kościół; 5. Struktura Ćwiczeń Duchowych. IV. Lektura Ćwiczeń duchowych św. Ignacego z Loyoli – wprowadzenie: 1. Wiedza i intuicja w lekturze Ćwiczeń duchowych (a. wiązanie aktywności poznawczej w ścisłej łączności ze sferą afektywną, emocjonalną; b. wnikliwość poznawcza jako brak powierzchowności; c. zdolność budowania i utrzymywania relacji międzyludzkich jako pochodna umiejętności poznawczych); 2. Tekst Ćwiczeń duchowych; 3. Wcześniejsza znajomość tekstu Ćwiczeń [przez rekolektanta]; 4. Kwestia powtarzania Ćwiczeń duchowych; 5. Kwestia warstwowego odczytania tekstu; 6. Cel Ćwiczeń duchowych. V. Metoda Ćwiczeń duchowych św. Ignacego z Loyoli: 1. Metoda Ćwiczeń duchowych jako rezultat doświadczeń św. Ignacego z Loyoli; 2. Metoda Ćwiczeń duchowych w świetle klasycznych dróg życia wewnętrznego; 3. Metoda Ćwiczeń duchowych w świetle współczesnych metod wychowania; 4. Strategie wychowania do wartości; 5. Szczegółowe metody Ćwiczeń duchowych; 6. Pedagogia indywidualnego prowadzenia; 7. Integralność człowieka w ignacjańskiej metodzie Ćwiczeń; 8. Charakterystyczne cechy metody Ćwiczeń; 9. Rezultat (owoc) Ćwiczeń duchowych. VI. Wychowawczy wymiar medytacji ignacjańskiej: 1. Istota modlitwy medytacyjnej; 2. Struktura medytacji ignacjańskiej (a. Modlitwa przygotowawcza; b. Wprowadzenie pierwsze; c. Wprowadzenie drugie; d. Rozmyślanie właściwe; e. Rozmowa; f. Addycje [uwagi dodatkowe]: - przed zaśnięciem, - po przebudzeniu, - w miejscu przed rozważaniem, - bezpośrednio po rozważaniu); 3. Medytacja ignacjańska jako element wychowania. VII. Wychowawczy wymiar rachunku sumienia proponowanego w Ćwiczeniach duchowych św. Ignacego z Loyoli: 1. Rodzaje rachunków sumienia; 2. Sposób odprawiania rachunku sumienia ogólnego; 3. Rachunek sumienia szczegółowy i codzienny. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne Rodzaje: – wykład problemowy, – analiza tekstów z dyskusją. Sposób realizacji: – wideokonferencja (MS Teams); – równoczesny przekaz autorskich materiałów dydaktycznych (MS Teams; dysk.uni.opole.pl; uniwersytecka poczta internetowa). Metody i kryteria oceniania Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną. Formy zaliczenia: – kolokwium – test wyboru; – wykonanie pracy zaliczeniowej (analiza krytyczna w odniesieniu do treści zaprezentowanych materiałów oraz lektur). Podstawowe kryteria: – ocena wiedzy prezentowanej na kolokwium – 50%, – ocena pracy zaliczeniowej – 50%. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Teologia DR - konwersatorium tematyczne Metody dydaktyczne oraz metody i kryteria oceniania zostały w trakcie semestru wyjątkowo zmienione i dostosowane do przeprowadzenia zajęć w okresie pandemii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.