Praktyka metodologiczna i statystyczna [2.5-METBAD-PR-Z]
Semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyka metodologiczna i statystyczna [2.5-METBAD-PR-Z] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020/21-Z]
(zakończony)
Laboratorium [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Rafał Gerymski |
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7348cea09f264001a4bb3bce0ba4e55a%40thread.tacv2/conversations?groupId=c8454bf6-742e-4ac1-8b28-949d604c554a&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5 |
Literatura: |
Francuz P. i Mackiewicz R. (2006). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL Field, A. (2017). Discovering statistics using IBM SPSS statistics: North American edition. London: Sage. |
Zakres tematów: |
Problematyka laboratoria: 1. Interfejs programu Statistica, zakładanie bazy danych, rodzaje zmiennych i skal pomiarowych . Prezentacja innych alternatywnych programów statystycznych (PSPP/ SPSS; R). 2. Jak wykonać podstawowe operacje na zmiennych ( rangowanie obserwacji, selekcja przypadków, podział na podgrupy, operacje algebraiczne na zmiennych, rekodowanie zmiennych) 3 . Jak wyliczyć statystyki opisowe i przeprowadzić wizualizację danych (średnia arytmetyczna, mediana, moda, kwartyle, skośność, kurioza, wariancja, odchylenie standardowe, minimum, maksimum, rozstęp, częstości, tworzenie podstawowych wykresów (histogram, wykres kołowy i słupkowy, eksportowanie wykresów i zapis w formie JPG) 5. Test t studenta - interpretacja i zastosowanie (test t dla jednej próby; test t dla prób niezależnych, test t dla prób zależnych), założenia testów, obliczanie wyników, interpretacja, wizualizacja różnic). 6. Testy nieparametryczne - zastosowania i interpretacja (test Manna- Whitneya, test Wilcoxona). 7. Jak wyliczyć korelacje - interpretacja i wykorzystanie w badaniach (R-Pearsona, Ro – Spearmana, tau-b – Kendalla, V-Cramara, Phi, W – Kendalla). 8. Jak wyliczyć wskaźnik X² , interpretacja i wykorzystanie w badaniach . |
Metody dydaktyczne: |
wykłady multimedialne ćwiczenia praktyczne zadania domowe |
Metody i kryteria oceniania: |
test praktyczny – wykonanie zadań przy pomocy programu statystycznego - czyli test sprawdzający praktyczne wykorzystanie wiedzy/ kompetencji oraz umiejętności) + zadania domowe (komplet zadań domowych upoważnia do podwyższenia oceny o 0,5) ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady: • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów |
Uwagi: |
II psychologia zaoczna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.