Wsparcie rozwoju dziecka niepełnosprawnego [5.2.2.0.2.220]
Semestr letni 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wsparcie rozwoju dziecka niepełnosprawnego [5.2.2.0.2.220] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020/21-L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Leszek Waga |
Zakres tematów: |
1. Pedagogika specjalna jako subdyscyplina pedagogiczna (zmiany w nazwie pedagogiki specjalnej, cele pedagogiki specjalnej, działy pedagogiki specjalnej). 2. Problematyka rodziny w pedagogice specjalnej. 3. Pojęcie niepełnosprawności (sprawność i niepełnosprawność w życiu człowieka, sprawność a niepowtarzalność człowieka i oczekiwania społeczne). 4. Czynniki warunkujące sprawność, typologie niepełnosprawności. 5. Modele podejść do zagadnień niepełnosprawności (raport „Integracji”, perspektywa pracy socjalnej, perspektywa przemian historycznych i paradygmatycznych pedagogiki specjalnej). 6. Główne idee w podejściu do zagadnień niepełnosprawności. 7. Przeżywanie własnej niepełnosprawności. 8. Społeczna percepcja niepełnosprawności w świetle wybranych badań. 9. Proces wspierania osoby z niepełnosprawnością (określenie wsparcia społecznego, formy i funkcje wsparcia społecznego, podmioty wsparcia społecznego). 10. Rehabilitacja – rewalidacja – resocjalizacja. 11. Pojęcie dziecka z niepełnosprawnością. 12. Rodzina dziecka z niepełnosprawnością: modele analiz funkcjonowania rodziny dziecka z niepełnosprawnością. 13. Przeżycia emocjonalne rodziców po zdiagnozowaniu niepełnosprawności ich dziecka. 14. Wychowanie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie: specyfika funkcji rodziny w sytuacji niepełnosprawności. 15. Postawy rodziców wychowujących dzieci z niepełnosprawnością wobec środowisk pozarodzinnych. 16. Dziecko w obliczu wyzwań związanych z własną niepełnosprawnością. 17. Wsparcie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. 18. Wsparcie dzieci z autyzmem. 19. Podstawy wsparcia dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną. 20. Wsparcie dzieci niewidzących i niedowidzących. 21. Wsparcie dzieci niesłyszących i słabosłyszących. 22. Wsparcie dzieci z niepełnosprawnością ruchową. 23. Wsparcie dzieci przewlekle chorych. 24. Wsparcie dzieci z zaburzeniami somatycznymi. 25. Wsparcie dzieci z zaburzeniami mowy. 26. Wsparcie dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. 27. Wsparcie dzieci chorych na padaczkę. 28. Wsparcie dziecka z zaburzeniami w zachowaniu i zaburzeniami emocjonalnymi. 29. System kształcenia osób z niepełnosprawnością w Polsce. |
Metody dydaktyczne: |
– wykład problemowy, – wykład z prezentacją multimedialną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: egzamin. Formy zaliczenia: kolokwium z pytaniami otwartymi (w przypadku możliwości przeprowadzenia egzaminu stacjonarnego) albo wypowiedź ustna (w przypadku konieczności przeprowadzenia egzaminu zdalnego) Podstawowe kryteria: – wiedza prezentowana na egzaminie obejmująca treści wykładów – 50%, – wiedza prezentowana na egzaminie obejmująca treść lektur – 50%. |
Uwagi: |
NOR, stacjonarne II stopnia, semestr 04, moduł: asystent rodziny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.