Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wsparcie rozwoju dziecka niepełnosprawnego [5.2.2.0.2.220] Semestr letni 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wsparcie rozwoju dziecka niepełnosprawnego [5.2.2.0.2.220]
Zajęcia: Semestr letni 2020/2021 [2020/21-L] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 9
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Leszek Waga
Zakres tematów:

1. Pedagogika specjalna jako subdyscyplina pedagogiczna (zmiany w nazwie pedagogiki specjalnej, cele pedagogiki specjalnej, działy pedagogiki specjalnej).

2. Problematyka rodziny w pedagogice specjalnej.

3. Pojęcie niepełnosprawności (sprawność i niepełnosprawność w życiu człowieka, sprawność a niepowtarzalność człowieka i oczekiwania społeczne).

4. Czynniki warunkujące sprawność, typologie niepełnosprawności.

5. Modele podejść do zagadnień niepełnosprawności (raport „Integracji”, perspektywa pracy socjalnej, perspektywa przemian historycznych i paradygmatycznych pedagogiki specjalnej).

6. Główne idee w podejściu do zagadnień niepełnosprawności.

7. Przeżywanie własnej niepełnosprawności.

8. Społeczna percepcja niepełnosprawności w świetle wybranych badań.

9. Proces wspierania osoby z niepełnosprawnością (określenie wsparcia społecznego, formy i funkcje wsparcia społecznego, podmioty wsparcia społecznego).

10. Rehabilitacja – rewalidacja – resocjalizacja.

11. Pojęcie dziecka z niepełnosprawnością.

12. Rodzina dziecka z niepełnosprawnością: modele analiz funkcjonowania rodziny dziecka z niepełnosprawnością.

13. Przeżycia emocjonalne rodziców po zdiagnozowaniu niepełnosprawności ich dziecka.

14. Wychowanie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie: specyfika funkcji rodziny w sytuacji niepełnosprawności.

15. Postawy rodziców wychowujących dzieci z niepełnosprawnością wobec środowisk pozarodzinnych.

16. Dziecko w obliczu wyzwań związanych z własną niepełnosprawnością.

17. Wsparcie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.

18. Wsparcie dzieci z autyzmem.

19. Podstawy wsparcia dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną.

20. Wsparcie dzieci niewidzących i niedowidzących.

21. Wsparcie dzieci niesłyszących i słabosłyszących.

22. Wsparcie dzieci z niepełnosprawnością ruchową.

23. Wsparcie dzieci przewlekle chorych.

24. Wsparcie dzieci z zaburzeniami somatycznymi.

25. Wsparcie dzieci z zaburzeniami mowy.

26. Wsparcie dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną.

27. Wsparcie dzieci chorych na padaczkę.

28. Wsparcie dziecka z zaburzeniami w zachowaniu i zaburzeniami emocjonalnymi.

29. System kształcenia osób z niepełnosprawnością w Polsce.

Metody dydaktyczne:

– wykład problemowy,

– wykład z prezentacją multimedialną.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia:

egzamin.

Formy zaliczenia:

kolokwium z pytaniami otwartymi (w przypadku możliwości przeprowadzenia egzaminu stacjonarnego) albo wypowiedź ustna (w przypadku konieczności przeprowadzenia egzaminu zdalnego)

Podstawowe kryteria:

– wiedza prezentowana na egzaminie obejmująca treści wykładów – 50%,

– wiedza prezentowana na egzaminie obejmująca treść lektur – 50%.

Uwagi:

NOR, stacjonarne II stopnia, semestr 04, moduł: asystent rodziny

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www6-1 (2024-04-02)