Filozofia żydowska i arabska [5.5.1.1.02]
Semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Filozofia żydowska i arabska [5.5.1.1.02] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020/21-Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co druga środa (nieparzyste), 11:30 - 12:15
sala 21 Budynek dydaktyczny Wydział Teologiczny Drzymały 1A jaki jest adres?
co druga środa (parzyste), 14:00 - 14:45
sala 21 Budynek dydaktyczny Wydział Teologiczny Drzymały 1A jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Kazimierz Wolsza |
Strona domowa grupy: | http://wt.uni.opole.pl/plany-studiow-ks/ |
Literatura: |
Literatura podstawowa: ADAMSON Peter, TAYLOR Richard C., Historia filozofii arabskiej, tł. K. Pachniak, A. Wąs, Kraków 2015. COPLESTON Frederic, Historia filozofii, t. II: Od Augustyna do Szkota, tł. S. Zalewski, Warszawa 2000, s. 219-248. CORBIN Henry, Historia filozofii muzułmańskiej, tł. K. Pachniak, Warszawa 2005. CRUZ HERNÁNDEZ Miguel, KUKSEWICZ Zdzisław, Islamu filozofia, w: Andrzej MARY¬NIAR-CZYK i in. (red.), Powszechna encyklopedia filozofii, t. V, Lublin 2004, s. 20-41. FRANK Daniel H., Historia filozofii żydowskiej, tł. P. Sajdek, Kraków 2009. KUKSEWICZ Zdzisław, Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia bizantyjska, krajów zakaukaskich, słowiańska, arabska i żydowska, Warszawa 1982. KUKSEWICZ Zdzisław, Żydowska filozofia średniowieczna, w: Andrzej MARYNIARCZYK i in. (red.), Powszechna encyklopedia filozofii, t. IX, Lublin 2009, s. 987-993. OCHMAN Jerzy, Historia filozofii żydowskiej, t. I-III, Kraków 1992-2000. PACHNIAK Katarzyna, Nauka i kultura muzułmańska i jej wpływ na średniowieczną Europę, Warszawa 2010. SIMON Heinrich, SIMON Marie, Filozofia żydowska, tł. T.G. Pszczółkowski, Warszawa 1990. RASHED Roshdi, MORELON Regis (red.), Historia nauki arabskiej, t. I-III, tł. J. Danecki, J. Kozłowska, E. Orłowska, K. Pachniak, Warszawa 2000-2005. WIELGUS Stanisław, Z obszarów średniowiecznej myśli islamskiej, żydowskiej i chrześcijańskiej, Płock 2002. Literatura uzupełniająca: PACHNIAK Katarzyna, Nauka i kultura muzułmańska i jej wpływ na średniowieczną Europę, Warszawa 2010. SIMON Heinrich, SIMON Marie, Filozofia żydowska, tł. T.G. Pszczółkowski, Warszawa 1990. RASHED Roshdi, MORELON Regis (red.), Historia nauki arabskiej, t. I-III, tł. J. Danecki, J. Kozłowska, E. Orłowska, K. Pachniak, Warszawa 2000-2005. WIELGUS Stanisław, Z obszarów średniowiecznej myśli islamskiej, żydowskiej i chrześcijańskiej, Płock 2002. |
Zakres tematów: |
Wykaz omówionych tematów: (1) Wprowadzenie terminologiczne (filozofia żydowska, filozofia judaistyczna, filozofia arabska, filozofia islamu) (2) Starożytna filozofia żydowska: (a) Biblia jako źródło refleksji filozoficznej; (b) hellenistyczna filozofia żydowska; (c) Talmud jako źródło refleksji filozoficznej. (3) Średniowieczna filozofia żydowska i arabska: (a) muzułmański kontekst społeczny i kulturowy; (b) filozofia żydowska w średniowieczu (początki; od Izaaka Izraelego do Abrahama ibh Dauda; Mojżesz Majmonides; od Majmonidesa do końca średniowiecza); (c) filozofia arabska w średniowieczu (początki systematycznej filozofii islamu; wielcy neoplatonicy: Al-Farabi, Awicenna; Al-Ghazali i następcy; filozofia w arabskiej Hiszpanii: Awerroes, Ibn-Arabi; wpływ myśli arabskiej na europejskiej średniowiecze). (4) Czasy nowożytne i współczesne: (a) istota nowożytnej filozofii żydowskiej (od filozofii judaizmu do filozofii uprawianej przez Żydów); (b) nowe konteksty współczesnej filozofii żydowskiej (nacjonalizm, syjonizm, Auschwitz); (c) myśl arabska od Awerroesa do czasów współczesnych (myśl sunnicka, metafizyka sufizmu, myśl szyicka); (d) główne idee współczesnej myśli islamskiej (modernizm, tradycjonalizm, islamizm). |
Metody dydaktyczne: |
1. W nauczaniu stacjonarnym: - wykład z prezentacjami mulimedialnymi. 2. W nauczaniu zdalnym: - wykład prowadzony na platformie MS Teams, - materiały dla studentów zamieszczane na stronie zespołu oraz na stronie: dysk.uni.opole.pl |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą udzielenia zaliczenia jest test z całości materiału wyłożonego oraz zadanego przez prowadzącego. Skala ocen: 16 p. = 5 15 p. = 4,5 13-14 p. = 4,0 10-12 p. = 3,5 9 p. = 3,0 Poniżej 9. = 2. |
Uwagi: |
Turystyka i Kultura Śródziemnomorska, mgr, sem. 01 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.