Uniwersytet Opolski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka 2.3.06.D5.02-INPPWP
Semestr letni 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka 2.3.06.D5.02-INPPWP
Zajęcia Semestr letni 2020/2021 (2020/21-L) (zakończony)
Wykład (WYK), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Alicja Kalus
Literatura:

Liberska H., Trempała J. (2020). Psychologia wychowania. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Naukowe PWN

Brzezińska, A. (2000). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej (s. 227-257). Gdańsk: GWP

Kalus. A (2014). Rodzina adopcyjna. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN, (ss. 333-350).

Plopa M. (2005). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Elbląg: IMPULS

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2002). Psychologia wychowawcza, t. 1, 2.

Lektura obowiązkowa studiowana samodzielnie:

1. Zdankiewicz-Ścigała E., Herda N., Odachowska E. (2018). Dziecko wobec śmierci. Jak dzieci opisują doświadczanie utraty bliskiej osoby. Psychologia Wychowawcza, 13/2018, 25–38.

2. Dryll E. (2012). Rodzinne środowisko wychowawcze w ujęciu psychologii narracyjnej. Psychologia Wychowawcza, 2012, 1, 7-23.

3. Straś-Romanowska M. (2012). Refleksje o wychowaniu w perspektywie personalistycznej. Psychologia Wychowawcza, 1–2/2012, s. 119–130

4. Poraj G. (2014). Agresja i przemoc w rodzinie. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN, (ss. 483-504).

5. Marat E. 92014). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN (ss. 437-456).

Uzupełniająca:

Keirse, M. (2005). Smutek dziecka. Jak pomóc dziecku przeżyć stratę i żałobę?

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2002). Psychologia wychowawcza, t. 1, 2.

Dryll E., (2001). Interakcja wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN,

Dryll E. (2003). Interakcja wychowawcza w relacji matka-dziecko. W: A. Jurkowski (red). Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej.

Liberska H. (2014). Rozwój rodziny i rozwój w rodzinie. W: I. Janicka, H. 10. Liberska (red.). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN, (ss. 224-235).

Zakres tematów:

1. Przedmiot i zadania psychologii wychowawczej

2. Metody oddziaływań wychowawczych.

3. Transmisja międzypokoleniowa w procesie wychowania.

4. Błędy wychowawcze

5. Potrzeby psychiczne i proces socjalizacji dziecka a proces wychowania

6. Jakość relacji emocjonalnych w rodzinie a wychowanie dziecka

7. Trudności wychowawcze

8. Psychoprofilaktyka: cele, struktura, formy i metody realizacji wybranych programów profilaktycznych.

Metody dydaktyczne:

wykłady

• elementy wykładu konwersatoryjnego

• pytania problemowe

• elementy dyskusji – odniesienie treści wykładu do praktyki

Metody i kryteria oceniania:

Test - platforma MOODLE lub Microsoft Teams po uzgodnieniu ze studentami.

Test zawiera pytania zamknięte. Jednokrotnego wyboru

Ocena dostateczna - od 60% poprawnych odpowiedzi

Ocena dobra - od 80% poprawnych odpowiedzi

Ocena bardzo dobra - od 90% poprawnych odpowiedzi

Test zawiera treści prezentowane na wykładzie i zawarte w lekturze obowiązkowej.

Uwagi:

I PED SPEC 5L

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.