Trening konstruowania testów i kwestionariuszy [2.5-TRKWEST]
Semestr letni 2021/2022
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Trening konstruowania testów i kwestionariuszy [2.5-TRKWEST] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/2022 [2021/22-L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 26 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Jakub Filipkowski |
Literatura: |
Brzeziński (red.) (2005). Trafność i rzetelność testów psychologicznych : wybór tekstów. Gdańsk: GWP. Brzezińska A., Brzeziński J. (2004). Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psycho-logicznych. Wybór tekstów, s.232 – 306. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Ciechanowicz A. (1990). Kulturowa adaptacja testów. (s.9 – 47 i 185 – 202). Warszawa: PTP. Hornowska E., Paluchowski W. J. (2004). Kulturowa adaptacja testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psy-chologicznych. Wybór tekstów, s.151 – 191.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice / ; przekł. Elżbieta Hornowska (2007). Gdańsk: GWP. |
Zakres tematów: |
1. Natura testów psychologicznych i ich stosowanie; 2. Podstawowe procedury konstruowania testów psychologicznych; 3. Analiza pozycji testowych; 4. Szacowanie rzetelności pomiaru testowego; 5. Określanie obszaru zastosowania testu; 6. Nadawanie znaczenia wynikom testowym; 7. Praktyczne aspekty badań testowych (korzystanie z podręczników testowych); + co najmniej cztery zajęcia odbędą się w pracowni komputerowej w celu przećwiczenia omawianych zagadnień |
Metody dydaktyczne: |
Praca na komputerach; Wykład; Dyskusja; Zadania w grupach; |
Metody i kryteria oceniania: |
Student aby zaliczyć przedmiot musi: zaliczyć kolokwium (bez oceny); przygotować narzędzie psychologiczne i sporządzić raport opisujący poszczególne procesy: 1. Wstęp teoretyczny (30%) 2. Eliminacja pytań i analiza rzetelności (10%) 3. Eksploracyjna analiza czynnikowa (student ocenia potencjalne rozwiązania czynnikowe na podstawie wszystkich kryteriów) (10%) 4. Normy (10%) 5. Trafność kryterialna (10%) 6. Analiza mocy dyskryminacyjnej dla całej skali lub ewentualnie podskal (10%) 7. Przygotowanie narzędzia (20%) • ocena dostateczna: jeśli student uzyska 50% punktów +1 • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów |
Uwagi: |
II psychologia dzienna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.