Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 02 (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Teologiczny)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024/25-L - Semestr letni 2024/2025 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|---|
2024/25-L | |||||
05.T.NJ.02.05 |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu Prezentacja klasycznych i współczesnych filozoficznych koncepcji Boga oraz argumentacji za jego istnieniem. Analiza krytyka głównych sposobów przeprowadzania argumentacji apriorycznej i aposteriorycznej. Omówienie roli rozumu i doświadczenia w prowadzeniu dyskursów o Bogu. Problematyka zła i rozważanie strategii dyskursów teodycealnych w dziejach myśli filozoficznej. |
|
|||
05.T.NJ.02.08 |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem tego przedmiotu jest prezentacja podstawowej chronologii wydarzeń biblijnych w relacji do dziejów narodów ościennych starożytnego Bliskiego Wschodu oraz analiza tekstów biblijnych i pozabiblijnych, które są kluczowe dla zrozumienia specyfiki sytuacji Izraela na poszczególnych etapach historii. Treść programowa tego przedmiotu obejmuje dzieje Izraela od patriarchów do czasów perskich (rok 333 przed Chr.), a następnie dzieje ludu wybranego od końca dominacji perskiej (rok 333 przed Chr.) do zakończenia powstania Bar Kochby (135 po Chr.), ze szczególnym uwzględnieniem tła kulturowego judaizmu I wieku przed i po Chr. |
|
|||
05.T.NJ.02.01 |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zapoznanie z poglądami najważniejszych filozofów epoki nowożytnej i współczesności (od renesansu do czasów najnowszych), omówienie tła duchowego poszczególnych okresów, analiza kluczowych kontrowersji filozoficznych w nowożytnych i współczesnych dziejach myśli zachodniej. W zajęciach zwraca się uwagę na relację filozofii nowożytnej i współczesnej do teologii i światopoglądu chrześcijańskiego, a także do rodzących się i rozwijających nauk przyrodniczych. |
|
|||
05.T.NJ.02.01.C |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatoria z historii filozofii nowożytnej i współczesnej są zharmonizowane z wykładem. Podstawową metodą jest lektura wybranych tekstów autorów z tego okresu lub o autorach tego okresu, poprzedzona wprowadzeniem, uzupełniana komentarzem i zakończona postawieniem problemowych pytań studentom. Pytania zachęcają do ponownej, samodzielnej analizy tekstu. W oparciu o pytania przeprowadzane są kolokwia ze znajomości tekstów i poruszanych w nich zagadnień. W zajęciach zwraca się uwagę na relację filozofii nowożytnej i współczesnej do teologii i światopoglądu chrześcijańskiego, a także do rodzących się i rozwijających nauk przyrodniczych. |
|
|||
05.T.NJ.02.06 |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Prezentacja samorealizacji Kościoła i jego dziejowej misji zbawczej w aspekcie procesu inkulturacji. |
|
|||
05.T.NJ.02.06.C |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Prezentacja samorealizacji Kościoła i jego dziejowej misji zbawczej w aspekcie procesu inkulturacji. |
|
|||
05.T.NJ.02.07 |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia mają za zadanie wprowadzić w praktyczną umiejętności odczytywania i tłumaczenia zdań łacińskich. Omówienie zagadnień z działu fleksji z gramatyki języka łacińskiego. Kontynuacja zajęć ćwiczeniowych. |
|
|||
05.T.NJ.02.04 |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład z metafizyki na studiach teologicznych ma dwa cele: (1) przegląd najważniejszych problemów metafizycznych dyskutowanych w historii filozofii wraz z ukazaniem współczesnych interpretacji; (2) poznanie języka metafizyki, szczególnie tych pojęć, które zostały wykorzystane w teologii, zwłaszcza w definicjach dogmatycznych. |
|
|||
05.T.NJ.02.04.C |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium ma na celu zapoznanie z problematyką metafizyczną oraz uwzględnieniem jej światopoglądowej roli. Student powinien poznać elementy terminologii metafizycznej (ze szczególnym uwzględnieniem terminologii używanej w teologii) i sprawnie się nią posługiwać. Ukazane zostaną także elementy metafizyki w teologii (np. w orzeczeniach dogmatycznych). Wybrane ćwiczenia dotyczą także metod stosowanych w metafizyce. |
|
|||
05.T.NJ.02.09 |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedstawienie pedagogiki ogólnej jako nauki o wychowaniu oraz rozwoju systemów pedagogicznych w poszczególnych epokach; poszerzenie wiedzy z podstawowych teorii i nurtów współczesnej pedagogiki; wprowadzenie w problematykę szkoły – kształcenia – nauczyciela oraz aktualne problemy oświaty (por. Pedagogika ogólna). |
|
|||
05.T.NJ.02.09.C |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium tematyczne przedstawiające najważniejszych pedagogów (dydaktyków) oraz współczesne kierunki i nurty pedagogiczne. |
|
|||
05.T.NJ.02.10 |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą w szkole lub placówce opiekuńczo-wychowawczej lub świetlicy socjoterapeutycznej oraz kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych kandydatów na nauczycieli poprzez: 1) zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której praktyka jest odbywana; 2) obserwowanie: a) aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, b) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi (w tym samym i w różnym wieku), c) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny; 3) współdziałanie z opiekunem praktyk w: a) sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa, b) poznawaniu uczniów, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, c) samodzielnym prowadzeniu działań opiekuńczo-wychowawczych wobec grup i poszczególnych jednostek. |
|
|||
05.T.NJ.02.03 |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład dotyczący norm i anomalii dotyczących wieku rozwojowego prowadzony równolegle z ćwiczeniami uzupełniającymi wiedzę. Celem przedmiotu jest przedstawienie zagadnień związanych z rozwojem psychicznym człowieka, zmianami zachodzącymi w psychice w ciągu całego jego życia oraz czynnikami, jakie warunkują owe zmiany. |
|
|||
05.T.NJ.02.03.C |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza w problematykę okresu rozwojowego oraz człowieka dorosłego. Prowadzony jest równolegle z wykładem z zakresu psychologii rozwojowej. |
|
|||
05.T.NJ.02.02 |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Teoria poznania to dziedzina filozofii, która bada naturę, źródła i granice ludzkiego poznania. W ramach interdyscyplinarnego podejścia, ten przedmiot integruje filozoficzne refleksje na temat percepcji, rozumienia, dedukcji oraz indukcji z aktualnymi osiągnięciami naukowymi, takimi jak neurobiologia, psychologia poznawcza czy informatyka kognitywna. Celem tego dialogu jest zgłębienie mechanizmów poznawczych, zrozumienie procesów myślenia i przetwarzania informacji, a także eksploracja sposobów, w jakie nauka może wspierać i uzupełniać filozoficzne analizy dotyczące natury ludzkiego poznania. Przedmiot ten zachęca do krytycznego myślenia, analizy oraz integracji różnorodnych perspektyw, w celu rozwinięcia pełniejszego zrozumienia procesów poznawczych i ich implikacji filozoficznych. |
|
|||