Organoznawstwo/Instrumentoznastwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.3.2.0.1.024 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organoznawstwo/Instrumentoznastwo |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | L. BURGEMEISTER, Der Orgelbau in Schlesien, Frankfurt am Main 1973; Służba ołtarza. Organista i organy, R. RAK (red.), Katowice 1985; M. BALZ, Orgeln in Deutschland, Stuttgart 2008; J. GOŁOS, Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa 1972; Organy na Śląsku, J. GEMBALSKI (red.), t. I-III, Katowice 1984-2004; Śląskie organy, G. POŹNIAK (red.), t. I-II, Sympozja 69. 81, Opole 2007-2011; A. SAPALSKI (oprac.), Przewodnik dla organistów. Wskazówki jak organy w dobrym stanie utrzymywać, reparacye i strojenie ich samemu uskuteczniać itd. Pogląd teoretyczno-praktyczny, , Kraków 1880 (reprint: Lublin 1985); E. SMULIKOWSKA, Prospekty organowe w dawnej Polsce, Wrocław 1989. R. GAJDA, Organy. Ich historia, budowa i pielęgnacja, Katowice 1934 (reprint: Katowice 2004). |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie się z budową organów. Pogłębienie znajomości historii budownictwa organowego i estetyki brzmieniowej na przestrzeni wieków. Rozwijanie zainteresowania budownictwem organowym na Śląsku. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Ogólna charakterystyka instrumentu. 2. Podstawowe elementy organów i podział organów. 3. Budowa piszczałek (wargowych i językowych). 4. Charakterystyka i podział głosów organowych. 5. Prospekty organowe. 6. Zadęcie w organach (miechy, kanały, dmuchawy ciśnienie). 7. Traktura organowa (rodzaje traktury i wiatrownic). 8. Estetyka brzmieniowa organów (dyspozycje organów). 9. Ogólna historia organów od starożytności po współczesność. 10. Historia budownictwa organowego na Śląsku. 11. Ochrona i konserwacja zabytkowych organów. |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: 1. wykorzystywana podczas zajęć J. CHWAŁEK, Budowa organów. Wprowadzenie do inwentaryzacji i dokumentacji zabytkowych organów w Polsce, Część I, Lublin 1971; J. RADZIEWICZ-WINNICKI, Architektura organów w Polsce. Geneza i rozwój formy, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”. Architektura, nr 875, z. 5, Gliwice 1986. M. URBAŃCZYK, Ochrona i konserwacja organów zabytkowych na tle rozwoju sztuki organmistrzowskiej, Katowice 2011. 2. studiowana samodzielnie przez studenta J. ERDMAN, Organy. Poradnik dla użytkowników, Warszawa 1989. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu akustyki muzycznej oraz instrumentologii, ze szczególnym uwzględnieniem organoznawstwa / MEA_W15 2. Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach dyscyplin właściwych dla muzykologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami nauk humanistycznych oraz nauk o sztuce / MEA_W06 3. Student zna i rozumie podstawowe elementy dzieła muzycznego oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł instrumentalnych, wokalnych oraz wokalno-instrumentalnych różnych epok / MEA_W08 Umiejętności: 1. Student posiada umiejętność rozpoznawania, rozróżniania i analizowania podstawowych zjawisk dźwiękowych; potrafi zastosować elementy wiedzy z zakresu akustyki muzycznej oraz instrumentologii (ze szczególnym uwzględnieniem organoznawstwa) w podejmowanych pracach badawczych / MEA_U08 2. Student posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i w wybranym języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu muzykologii historycznej i systematycznej, instrumentologii oraz krytyki muzycznej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem regionalnego dziedzictwa kulturowego / MEA_U14 3. Student potrafi wykorzystać umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie nauk muzykologicznych (muzykologii historycznej i systematycznej) / MEA_U02 Kompetencje społeczne: 1. Student ma świadomość tradycji i dziedzictwa kultury oraz świadomość odpowiedzialności za zachowanie europejskiego i polskiego dziedzictwa kulturowego w zakresie kultury muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju życia muzycznego na Śląsku / MEA_K05 2. Student przyjmuje odpowiedzialność za trafność przekazywanych informacji, jest uczciwy i rzetelny w pracy badawczej, reprezentuje wysoki poziom kultury akademickiej / MEA_K08 3. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności / MEA_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie studentów kierunku muzykologia odbywa się w oparciu o Wewnątrzkatedralny System Oceniania 1. Sposób zaliczenia - zaliczenie z oceną 2. Forma zaliczenia - zaliczenie ustne oraz opisanie wybranych organów 3. Podstawowe kryteria: 3.1. Znajomość zagadnień poruszanych w ramach zajęć – 60% 3.2. Napisanie pracy - opisanie wybranych organów – 40% |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.