(in Polish) Kurs uzupełniający I
General data
Course ID: | 02.06-S-KU-1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Kurs uzupełniający I |
Organizational unit: | Institute of Pedagogical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Study level: | (in Polish) Studia pierwszego stopnia |
Field of study: | (in Polish) Socjologia |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) II |
Education profile: | (in Polish) Studia stacjonarne |
Type of course: | (in Polish) uzupełniające |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Supplementary literature: | (in Polish) CBOS. (2019). Rodzina - jej znaczenie i rozumienie. https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_022_19.PDF CBOS. (2020). Modele życia małżeńskiego Polaków. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_157_20.PDF Komisja Europejska. (2020). Strategia na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020–2025. Komisja Europejska. (2016). Strategic Engagement for Gender Equality 2016-2019. DOI: 10.2838/722771 W trakcie trwania kursu istotne będą także teksty kultury w postaci materiałów wideo oraz innych treści zamieszczanych w mediach społecznościowych. |
Student workload: | (in Polish) Liczba punktów ECTS wynosi 2, co przekłada się na ok. 60h pracy osoby studiującej. |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie osób studiujących z tematyką związaną z różnorodnością tożsamościową, zarówno na poziomie procesów społecznych jednostkowych, jak i społecznych. Omówienie aspektów dotyczących różnorodności pojmowania pojęcia płci, granic, intymności, cielesności i rodziny ma na celu uwrażliwienie osób studiujących na większą otwartość na nowe idee, gotowość do podejmowania dyskusji i zmiany opinii na podstawie dostępnych danych i argumentów, a także powinno wywołać zrozumienie wobec potrzeby rozpatrywania zagadnień naukowych z różnych punktów widzenia. Ponadto analiza zjawisk ciałopozytywności i obecnych postaw wobec feminizmu pomoże w usprawnieniu interpretowania i wyjaśniania występowania problemów społecznych. |
Full description: |
(in Polish) KURS: Ciało, płeć i seksualność Treści programowe: 1.Różnorodność tożsamościowa 2.Konstrukt płci jako zjawiska biologiccznego, społecznego i kulturowego 3.Granica - czym jest i jak ją rozumieć? 4.Intymność i cielesność 5.Rodzina tradycyjna w Polsce 6.Współczesne przejawy i pojmowanie feminizmu 7.Czym jest ciałopozytywność i co w niej kontrowersyjnego? 8. Strategia na rzecz równouprawnienia płci w odniesieniu do stereotypizacji i dyskryminacji |
Bibliography: |
(in Polish) Jakubowska, H. (2009). Socjologia ciała. Kostrzewska, D. (2020) Działalność ruchów kobiecych w sieci – cyfrowe oblicze polskiego feminizmu. Przegląd Krytyczny, 2020/2(1), s. 109-120. DOI: 10.14746/pk.2020.2.1.07 Odrowąż-Coates, A. (2015). Gender Crisis in Poland, Catholic Ideology and the Media. Sociology Mind, 5, s. 27-34. DOI: 10.4236/sm.2015.51004. Wójcik, K. (2021). Redefinicja postrzegania ciała w dyskursie medialnym — ciałopozytywność i ciałoneutralność. Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne, 38. DOI: 10.19195/1733-5779.38.24 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza W wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca posiada wiedzę dotyczącą: Procesów społecznych, w skali mikro i makro, ich wzajemnych oddziaływań w odniesieniu do ludzkiej płciowości i cielesności. (K_W08) Podstawowych relacji na poziomie człowiek-społeczeństwo: w jaki sposób czynniki społeczne i strukturalne oddziałują na indywidualne zachowania i formowanie się tożsamości (w tym płciowej i seksualnej) jednostki oraz jak działania jednostek oddziałują na struktury społeczne. (K_W09) Umiejętności W wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca powinna potrafić/mieć umiejętności dotyczące: Interpretowania i wyjaśniania zjawisk społecznych (nierówności społecznych dot. płci i seksualności), posługując się wyobraźnią socjologiczną, zasadami analizy socjologicznej i odwołując się do osobistego doświadczenia. (K_U14) Kompetencje społeczne W wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca ma/wykazuje: Otwartość na nowe idee, gotowość do podejmowania dyskusji i zmiany opinii na podstawie dostępnych danych i argumentów. (K_K03) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Aktywność na zajęciach - 30% oceny końcowej 2. Średnia ocen z prac zaliczeniowych - 70% oceny końcowej |
Copyright by University of Opole.