University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Kurs uzupełniający I

General data

Course ID: 02.06-S-KU-1
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Kurs uzupełniający I
Organizational unit: Institute of Pedagogical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Study level:

(in Polish) Studia pierwszego stopnia

Field of study:

(in Polish) Socjologia

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) II

Education profile:

(in Polish) Studia stacjonarne

Type of course:

(in Polish) uzupełniające
obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Supplementary literature:

(in Polish) CBOS. (2019). Rodzina - jej znaczenie i rozumienie.

https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_022_19.PDF

CBOS. (2020). Modele życia małżeńskiego Polaków.

https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_157_20.PDF

Komisja Europejska. (2020). Strategia na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020–2025.

Komisja Europejska. (2016). Strategic Engagement for Gender Equality 2016-2019.

DOI: 10.2838/722771


W trakcie trwania kursu istotne będą także teksty kultury w postaci materiałów wideo oraz innych treści zamieszczanych w mediach społecznościowych.

Student workload:

(in Polish) Liczba punktów ECTS wynosi 2, co przekłada się na ok. 60h pracy osoby studiującej.

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie osób studiujących z tematyką związaną z różnorodnością tożsamościową, zarówno na poziomie procesów społecznych jednostkowych, jak i społecznych. Omówienie aspektów dotyczących różnorodności pojmowania pojęcia płci, granic, intymności, cielesności i rodziny ma na celu uwrażliwienie osób studiujących na większą otwartość na nowe idee, gotowość do podejmowania dyskusji i zmiany opinii na podstawie dostępnych danych i argumentów, a także powinno wywołać zrozumienie wobec potrzeby rozpatrywania zagadnień naukowych z różnych punktów widzenia. Ponadto analiza zjawisk ciałopozytywności i obecnych postaw wobec feminizmu pomoże w usprawnieniu interpretowania i wyjaśniania występowania problemów społecznych.

Full description: (in Polish)

KURS: Ciało, płeć i seksualność

Treści programowe:

1.Różnorodność tożsamościowa

2.Konstrukt płci jako zjawiska biologiccznego, społecznego i kulturowego

3.Granica - czym jest i jak ją rozumieć?

4.Intymność i cielesność

5.Rodzina tradycyjna w Polsce

6.Współczesne przejawy i pojmowanie feminizmu

7.Czym jest ciałopozytywność i co w niej kontrowersyjnego?

8. Strategia na rzecz równouprawnienia płci w odniesieniu do stereotypizacji i dyskryminacji

Bibliography: (in Polish)

Jakubowska, H. (2009). Socjologia ciała.

Kostrzewska, D. (2020) Działalność ruchów kobiecych w sieci – cyfrowe oblicze polskiego feminizmu. Przegląd Krytyczny, 2020/2(1), s. 109-120.

DOI: 10.14746/pk.2020.2.1.07

Odrowąż-Coates, A. (2015). Gender Crisis in Poland, Catholic Ideology and the Media. Sociology Mind, 5, s. 27-34.

DOI: 10.4236/sm.2015.51004.

Wójcik, K. (2021). Redefinicja postrzegania ciała w dyskursie medialnym — ciałopozytywność i ciałoneutralność. Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne, 38.

DOI: 10.19195/1733-5779.38.24

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

W wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca posiada wiedzę dotyczącą:

Procesów społecznych, w skali mikro i makro, ich wzajemnych oddziaływań w odniesieniu do ludzkiej płciowości i cielesności. (K_W08)

Podstawowych relacji na poziomie człowiek-społeczeństwo: w jaki sposób czynniki społeczne i strukturalne oddziałują na indywidualne zachowania i formowanie się tożsamości (w tym płciowej i seksualnej) jednostki oraz jak działania jednostek oddziałują na struktury społeczne. (K_W09)

Umiejętności

W wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca powinna potrafić/mieć umiejętności dotyczące:

Interpretowania i wyjaśniania zjawisk społecznych (nierówności społecznych dot. płci i seksualności), posługując się wyobraźnią socjologiczną, zasadami analizy socjologicznej i odwołując się do osobistego doświadczenia. (K_U14)

Kompetencje społeczne

W wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca ma/wykazuje:

Otwartość na nowe idee, gotowość do podejmowania dyskusji i zmiany opinii na podstawie dostępnych danych i argumentów. (K_K03)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Aktywność na zajęciach - 30% oceny końcowej

2. Średnia ocen z prac zaliczeniowych - 70% oceny końcowej

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www5-1 (2024-04-02)