(in Polish) Wykład monograficzny (do wyboru)
General data
Course ID: | 02.06-S-WMON |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wykład monograficzny (do wyboru) |
Organizational unit: | Institute of Pedagogical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective monographs |
Supplementary literature: | (in Polish) - Pierre Bourdieu i Jean-Claude Passeron. Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa 2006 - Basil Bernstein. Odtwarzanie kultury. Warszawa 1990 |
Short description: |
(in Polish) Zapoznanie studentów z aparatem pojęciowym oraz ważniejszymi koncepcjami i teoriami z zakresu socjologii edukacji, a także z faktycznymi i możliwymi zastosowaniami niektórych koncepcji teoretycznych oraz wyników badań empirycznych w praktyce edukacyjnej i w polityce społecznej. Nabycie przez studentów umiejętności stosowania kategorii analitycznych właściwych socjologii edukacji do interpretacji i oceny zjawisk i procesów zachodzących w systemie edukacyjnym. Celem zajęć jest wdrożenie studentów do diagnozowania, interpretacji i oceny zjawisk i procesów zachodzących w systemie edukacji z punktu widzenia szerszych uwarunkowań społecznych |
Full description: |
(in Polish) 1. Socjologia edukacji jako szczególna perspektywa badań i refleksji nad kształceniem. Podstawowe pojęcia używane w socjologicznej analizie systemu edukacyjnego 2. Rozwój kształcenia i skolaryzacji – aspekt historyczny oraz porównania międzykulturowe 3. Funkcje edukacji i procesy edukacyjne. Stymulatory systemu edukacyjnego; poziomy kształcenia i polityka edukacyjna. 4. Edukacyjne szanse i upośledzenia. Zbiorowości upośledzone i dyskryminowane: próby osiągnięcia równości szans edukacyjnych 5. Niektóre teorie skolaryzacji (Bernstein, Bowles i Gintis, Illich). Edukacja i reprodukcja kulturowa (Bourdieu, Willis) 6. Edukacja a nierówności społeczne i procesy stratyfikacyjne 7. Szkoła (placówka edukacyjna) jako organizacja. Formalne statusy i role w placówce edukacyjnej 8. Uczniowie i studenci (oczekiwania i przyjmowanie roli; niepowodzenia edukacyjne i odejścia z systemu; struktury nieformalne; rola środowisk społecznych) 9. System nieformalny i „ukryty program” 10. System edukacyjny i środowisko: relacje symbiotyczne i ich zakłócenia 11. Alternatywne ruchy edukacyjne i tendencje reformatorskie. Projektowanie i planowanie zmian systemowych |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa: - Anna Sawisz. Szkoła a system społeczny. Warszawa 1989 - Piotr Mikiewicz. Socjologia edukacji: teorie, koncepcje, pojęcia. Warszawa 2016 - Mirosław J. Szymański. Studia i szkice z socjologii edukacji. Warszawa 2015 - - Tomasz Gmerek. Edukacja i nierówności społeczne. Kraków 2011 - Marek Kwiek. Uniwersytet w dobie przemian. Warszawa 2015 - Wolność, równość, uniwersytet. Cezary Kościelniak, Jarosław Makowski (red.), Warszawa 2011 Ćwiczeniowa: - Halina Mielicka. Socjologia wychowania. Wybór tekstów. Kielce 2000 - Roland Meighan. Socjologia edukacji. Toruń 1993 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: - posiada podstawową wiedzę na temat genezy i funkcjonowania instytucji edukacyjnych; - posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii wyjaśniających procesy społeczne w sferze edukacji; - posiada podstawową wiedzę o regulacjach i prawach organizujących struktury edukacyjne; - posiada podstawową wiedzę o procesach formowania się i przekształcania instytucji, struktur i systemów społecznych różnych systemach edukacyjnych; - posiada wiedzę na temat ukrytego wymiaru edukacji; - posiada wiedzę na temat głównych obszarów formowania się nierówności w edukacji i poprzez edukację; Umiejętności: - potrafi prawidłowo identyfikować i interpretować zjawiska i procesy w systemie edukacyjnym z wykorzystaniem wiedzy socjologicznej; - rozpoznaje zamierzone/ niezamierzone, natychmiastowe/ skumulowane, bezpośrednie/pośrednie efekty działań podmiotów społecznych funkcjonujących w obszarze edukacji, - ma świadomość ukrytych zasobów, barier strukturalnych i kulturowych wyznaczających szanse podmiotów w systemie edukacyjnym, - dostrzega zmienność struktur i instytucji edukacyjnych, a także uniwersalność pewnych procesów w wymiarze międzykulturowym. Kompetencje społeczne: - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; - systematycznie uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności oraz potrafi je wykorzystać w relacjach grupowych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Prezentacje i esej na uzgodniony temat z obowiązkowymi odniesieniami do omawianych zagadnień i zalecanej literatury |
Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)
Time span: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Teresa Sołdra-Gwiżdż | |
Group instructors: | Teresa Sołdra-Gwiżdż | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Copyright by University of Opole.