University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Etyka / Filozofia / Ekonomia

General data

Course ID: 0201-DR-48
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Etyka / Filozofia / Ekonomia
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
(in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Problematyka wykładu dotyczy kwestii podmiotowości. Omówione zostaną starożytne techniki obchodzenia się ze Sobą, nowożytne koncepcje panowania nad namiętnościami, a także współczesne ujęcia podmiotu na gruncie narracyjnej koncepcji tożsamości.

Full description: (in Polish)

1. Kultura troski o siebie a nowożytna kultura obchodzenia się ze sobą – zagadnienia wstępne.

2. Znaczenie „Sobą” w kulturze troski o Siebie

3. Platońskie rządzenie rozumu a Kartezjańskie panowanie nad namiętnościami

4. Punktowa podmiotowość Johna Locke’a - świadomość jako podstawa tożsamości osobowej.

5. Rozumienie i czasowość jako kategorie opisujące ludzkie istnienie w koncepcji Martina Heideggera

6. Teoretyczne podstawy narracyjnej koncepcji tożsamości – strukturalne ujęcie tekstów kulturowych

7. Dialektyka zdarzenia i znaczenia w koncepcji dyskursu Paula Ricoeura

8. Presymentyczna głębia ludzkiego doświadczenia – wzajemne relacje między symbolem a metaforą.

9. Komplementarność wyjaśniania i rozumienia jako metod poznania w hermeneutyce Paula Ricoeura.

10. Filozofia i hermeneutyka.

Bibliography: (in Polish)

M. Foucault, Hermeneutyka podmiotu, przeł. M. Herer, Warszawa 2012.

Platon, Państwo, przeł. W. Witwicki, Kęty 2003.

Ch. Taylor, Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przeł. M. Gruszczyński, O. Latek, A. Lipszyc, A. Michalska, A. Rostkowska, M. Rychter, Ł. Sommer, Warszawa 2012.

Kartezjusz, Namiętności duszy, przeł. L. Chmaj, Warszawa 1986.

P. Ricoeur, Język, tekst, interpretacja, przeł. P. Graf, K. Rosner, Warszawa 1989.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Doktorant/ka ma pogłębioną wiedzę o metodach badawczych nauk humanistycznych mających zastosowanie w filozofii (K_W03).

ma zaawansowaną wiedzę interdyscyplinarną będącą wynikiem integrowania perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin (K_W05).

Umiejętności

Doktorant/ka potrafi zastosować specjalistyczną terminologię i wiedzę teoretyczną w procesie gromadzenia informacji w celu sformułowania i realizacji zadania badawczego (K_U02),

umie poprawnie skomponować dłuższą wypowiedź pisemną i ustną o przejrzystej strukturze, w której przedstawia jasną i precyzyjną argumentację (K_U06).

Kompetencje społeczne (postawy)

Doktorant/ka ma zrozumienie potrzeby systematycznego podnoszenia swej wiedzy, rozwijania kreatywnej postawy i doskonalenia nabytych umiejętności dostosowując je do przemian społecznych oraz technologicznych (K_K02).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Praca pisemna, poprawność merytoryczna 70%, poprawność językowa 30%

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)