Documentation of works of art
General data
Course ID: | 0202.8-KSDO |
Erasmus code / ISCED: |
03.1
|
Course title: | Documentation of works of art |
Name in Polish: | Dokumentacja dzieł sztuki |
Organizational unit: | Faculty of Art |
Course groups: | |
Course homepage: | http://sztuka.uni.opole.pl/pracownia-fotografii/ |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) PRK: 7/7 studia drugiego stopnia |
Field of study: | (in Polish) Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) III |
Education profile: | (in Polish) Ogólnoakademicki |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Student workload: | (in Polish) Liczba punktów ECTS: 3 / 75h A. Godziny kontaktowe: 50h/ 2 ECTS Udział w zajęciach: 30h Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego: - uudział w przeglądzie śródsemestralnym: 5 h - udział w przeglądzie końcoworocznym: 15h B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS Przygotowanie do zajęć: 15 h Przygotowanie do zaliczenia: 10 h |
Short description: |
(in Polish) W ramach przedmiotu studenci zapoznają się ze specyficznym środowiskiem pracy w atelier fotograficznym, techniką oraz technologią cyfrowej rejestracji obrazu pod kątem dokumentacji dzieł sztuki. Opanowują sposoby poprawnej dokumentacji prac artystycznych: płaskich, przestrzennych, transparentnych, ceramicznych, metalowych, drewnianych itp. – ze szczególnym uwzględnieniem zasad oświetlenia gwarantującego obiektywność zapisu. W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z adiustacją zdygitalizowanego obrazu fotograficznego w profesjonalnych programach graficznych przeznaczonych do pracy grafiką rastrową. |
Full description: |
(in Polish) Omówienie tematów obowiązujących w semestrze: Prezentacja i omówienie wybranych dokumentacyjnych realizacji fotograficznych Problematyka pracy w atelier Budowa i zasada działania profesjonalnego oświetlenia studyjnego Oświetlenie planu zdjęciowego Kreacja przestrzeni za pomocą oświetlenia studyjnego (projektowanie oświetlenia) Dobór charakteru oświetlenia w kontekście dokumentowanego przedmiotu Wprowadzenie do kompozycji przestrzennej i płaskiej Zapis obrazu fotograficznego (cyfrowy format RAW) Podstawowe środki ekspresji w fotografii (świadomość kadru, głębia ostrości, czasy ekspozycji, obiektywność – subiektywność zapisu fotograficznego) Tonalność obrazu fotograficznego Fakturalność obrazu fotograficznego Selektywność kompozycji w fotografii dokumentacyjnej (punkt widzenia, perspektywa, kadrowanie obrazu) Adiustacja obrazu fotograficznego (techniki zaawansowane) Problematyka kalibracji oraz wierności reprodukcji |
Bibliography: |
(in Polish) W. Dederko, Światło i cień w fotografii, PWF 2008 M. Freeman, Fotografia studyjna, WNT, 1993 M. Freeman, Światło i oświetlenie w fotografii cyfrowej, National Geografic, 2006 Long, Fotografia cyfrowa, Helion, 2006 E. Schuy, Fotografia produktowa Czasopisma specjalistyczne i branżowe, strony internetowe poświęcone zagadnieniom dokumentacji dzieł sztuki |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: Student posiada poszerzoną wiedzę na temat obsługi aparatu cyfrowego. Zna system pracy w atelier fotograficznym ze szczególnym uwzględnieniem obsługi profesjonalnego sprzętu studyjnego (lampy światła błyskowego, niezbędne akcesoria). Rozumie zasady poprawnej dokumentacji dzieł sztuki (zarówno płaskich jak i przestrzennych). Zna właściwe relacje pomiędzy reprodukowanym oryginałem a jego fizyczną reprezentacją. Umiejętności: Student świadomie wykorzystuje technologiczne możliwości aparatu cyfrowego w kontekście dokumentacji dzieł w środowisku pełnej kontroli oświetlenia. Potrafi dobrać właściwe parametry ekspozycji, kierunki i natężenie światła, świadomie stosuje akcesoria modelujące światło. Posługuje się technologią dostępną w atelier dla osiągnięcia optymalnych rezultatów. Zna charakterystykę cyfrowego zapisu oraz sposoby jego adiustacji. Posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu korekty obrazu fotograficznego, pozwalającą na unikanie błędów o charakterze destrukcyjnym. Potrafi poprawnie posługiwać się możliwościami ciemni cyfrowej (wywoływanie plików RAW). Kompetencje społeczne: Student rozumie zasady pracy zespołowej, zna podział kompetencji wynikający z charakteru zadań, potrafi wyjść z propozycją rozwiązania danego problemu. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) forma: egzamin realizacja zadań semestralnych Podstawowe kryteria 50% - aktywność w trakcie zajęć 50% - przegląd końcowy |
Copyright by University of Opole.