The language of new media
General data
Course ID: | 1.S2.DC.14 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | The language of new media |
Name in Polish: | Język nowych mediów |
Organizational unit: | Faculty of Philology |
Course groups: |
(in Polish) Studia stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) II stopnia |
Field of study: | (in Polish) Digital Cultures |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) 1 |
Education profile: | (in Polish) ogólnoakademicki |
Type of course: | obligatory courses |
Supplementary literature: | (in Polish) C. Skowronek B., Język w filmie. Ujęcie mediolingwistyczne, Kraków 2020 |
Student workload: | (in Polish) A. Godziny kontaktowe: 55h/ 2 ECTS Udział w zajęciach: 30h Realizacja projektu w placówce, raportowanie z realizacji projektu, prezentacja wniosków: 25h B. Praca własna studenta: 55h/ 2 ECTS Przygotowanie do zajęć: 25h Przygotowanie do zaliczenia: 30h |
Short description: |
(in Polish) Treści przedmiotu mają na celu pogłębioną analizę i zrozumienie funkcjonowania nowych mediów, a w szczególności języka, który jest dla nich charakterystyczny. |
Full description: |
(in Polish) Treści przedmiotu mają na celu pogłębioną analizę i zrozumienie funkcjonowania nowych mediów, a w szczególności języka, który jest dla nich charakterystyczny. Studenci poznają na nim także wybrane strategie komunikacyjne stosowane w tekstach medialnych oraz zgłębią temat relacji: nowe media-kultura. Zakres tematów: 1. Nowe media – definicja, charakterystyka. 2. Język czy języki mediów? Wprowadzenie do zagadnienia. 3. Współczesne trendy językowe – slang, język sieci i ich wpływ na język pisany. 4. Język środowisk growych. 5. Język obrazów (memy). 6. Netykieta językowa w internecie (trolle, plonki) 7. Język perswazji (reklama). 8. Język nowych mediów a kultura. |
Bibliography: |
(in Polish) A1. wykorzystywana podczas zajęć Manovivh L. Język nowych mediów, przeł. P. Cypryjański, Warszawa 2006. Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013. (dostęp online: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0217/140328-wm-jezyk-mediow.pdf) A2. studiowana samodzielnie przez studenta Manovivh L. Język nowych mediów, przeł. P. Cypryjański, Warszawa 2006. Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013. (dostęp online: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0217/140328-wm-jezyk-mediow.pdf) |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: student zna i rozumie 1. teorie oraz zaawansowaną metodologię i terminologię z zakresu nauki o języku oraz języku w mediach (k_W02) Umiejętności: student potrafi 2. w sposób spójny i precyzyjny wypowiadać się na różne zagadnienia dotyczące problematyki przedmiotu (k_U04) 3. samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz wykorzystywać te informacje w życiu zawodowym, kulturalnym oraz społecznym (k_U02) Kompetencje społeczne: student jest gotów do 4. krytycznej oceny i rozwiązywania problemów wynikających z realizacji zadań zawodowych takich jak tworzenie tekstów, tworzenie tekstów do/w mediach czy wspomaganie językowe w przestrzeni cyfrowej (k_K02) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1,2); Zadania cząstkowe (efekty 3,4). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%). |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Migoń-Sasuła, Urszula Sawicka | |
Group instructors: | Urszula Sawicka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
(in Polish) Literatura uzupełniająca: | (in Polish) Skowronek, Język w filmie. Ujęcie mediolingwistyczne, Kraków 2020. Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013. (dostęp online: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0217/140328-wm-jezyk-mediow.pdf) Skowronek, Język w filmie. Ujęcie mediolingwistyczne, Kraków 2020. Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013. (dostęp online: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0217/140328-wm-jezyk-mediow.pdf) Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013. (dostęp online: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0217/140328-wm-jezyk-mediow.pdf) |
|
Short description: |
(in Polish) Treści przedmiotu mają na celu pogłębioną analizę i zrozumienie funkcjonowania nowych mediów, a w szczególności języka, który jest dla nich charakterystyczny. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści przedmiotu mają na celu pogłębioną analizę i zrozumienie funkcjonowania nowych mediów, a w szczególności języka, który jest dla nich charakterystyczny. Studenci poznają na nim także wybrane strategie komunikacyjne stosowane w tekstach medialnych oraz analizują funkcjonowanie i sposób przekazu treści przez konkretne teksty medialne. Pogłębiają także badanie relacji: nowe media-kultura, nowe media-człowiek. Zakres tematów: 1. Zajęcia wprowadzające. 2. Lev Manovich – język nowych mediów – wprowadzenie teoretyczne. Lev Manovivh, Język nowych mediów, przeł. P. Cypryański, Warszawa 2006. Tu część: Język interfejsów kulturowych. 3. Język memów. Marta Wójcicka, Pandemiczne memey internetowe – pamiętnik z czasów zarazy, [w:] 4. Gra wideo w dyskursie medialnym. Krzysztof Kaszlewski, Profilowanie pojęcia ,,gra video” w medialnych gatunkach informacyjnych 5. Net art jako akt komunikacji. O niemej dyskusji człowieka ze sztuką Internetu 6. Język wizualny – emotikony, gify, infografiki… Martyna Szczepaniak. Wydrukować Messengera. Sposób przedstawiania informacji w Messengarze na podstaiwe powieści ,,Pigułka wolności” Piotra Czerwińskiego 7. Monika Sikorska, Zwierzęta w sieci. Nieludzkie symulakry w internetowej hiperrzeczywistości 8. Język internetu i jego wpływ na sposób mówienia odbiorców. Bernadeta Respondek-Szamburska, Oddziaływanie nowych mediów na zachowania językowe uczniów, ,,Studia Pragmalingwistyczne” 2010, nr 2. (dostęp online) Zajęcia 9-15: prezentacje zaliczeniowe. |
|
Bibliography: |
(in Polish) A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć A1. wykorzystywana podczas zajęć Manovivh L. Język nowych mediów, przeł. P. Cypryjański, Warszawa 2006) A2. studiowana samodzielnie przez studenta Język a media. (Re)wolucja języka i komunikacji we współczesnych mediach w dobie pandemii, red. A. Walecka-Eynduch, B. Skowronek, Kraków 2022. Manovivh L. Język nowych mediów, przeł. P. Cypryjański, Warszawa 2006. B. Literatura uzupełniająca C. Skowronek, Język w filmie. Ujęcie mediolingwistyczne, Kraków 2020. Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013. (dostęp online: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0217/140328-wm-jezyk-mediow.pdf) Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013. (dostęp online: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0217/140328-wm-jezyk-mediow.pdf) |
Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)
Time span: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Urszula Sawicka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Opole.