University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

The language of new media

General data

Course ID: 1.S2.DC.14
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The language of new media
Name in Polish: Język nowych mediów
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Study level:

(in Polish) II stopnia

Field of study:

(in Polish) Digital Cultures

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) 1

Education profile:

(in Polish) ogólnoakademicki

Type of course:

obligatory courses

Supplementary literature:

(in Polish) C. Skowronek B., Język w filmie. Ujęcie mediolingwistyczne, Kraków 2020

Student workload:

(in Polish) A. Godziny kontaktowe: 55h/ 2 ECTS

Udział w zajęciach: 30h

Realizacja projektu w placówce, raportowanie z realizacji projektu, prezentacja wniosków: 25h

B. Praca własna studenta: 55h/ 2 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 25h

Przygotowanie do zaliczenia: 30h

Short description: (in Polish)

Treści przedmiotu mają na celu pogłębioną analizę i zrozumienie funkcjonowania nowych mediów, a w szczególności języka, który jest dla nich charakterystyczny.

Full description: (in Polish)

Treści przedmiotu mają na celu pogłębioną analizę i zrozumienie funkcjonowania nowych mediów, a w szczególności języka, który jest dla nich charakterystyczny. Studenci poznają na nim także wybrane strategie komunikacyjne stosowane w tekstach medialnych oraz zgłębią temat relacji: nowe media-kultura.

Zakres tematów:

1. Nowe media – definicja, charakterystyka.

2. Język czy języki mediów? Wprowadzenie do zagadnienia.

3. Współczesne trendy językowe – slang, język sieci i ich wpływ na język pisany.

4. Język środowisk growych.

5. Język obrazów (memy).

6. Netykieta językowa w internecie (trolle, plonki)

7. Język perswazji (reklama).

8. Język nowych mediów a kultura.

Bibliography: (in Polish)

A1. wykorzystywana podczas zajęć

Manovivh L. Język nowych mediów, przeł. P. Cypryjański, Warszawa 2006.

Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013. (dostęp online: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0217/140328-wm-jezyk-mediow.pdf)

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

Manovivh L. Język nowych mediów, przeł. P. Cypryjański, Warszawa 2006.

Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013. (dostęp online: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0217/140328-wm-jezyk-mediow.pdf)

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: student zna i rozumie

1. teorie oraz zaawansowaną metodologię i terminologię z zakresu nauki o języku oraz języku w mediach (k_W02)

Umiejętności: student potrafi

2. w sposób spójny i precyzyjny wypowiadać się na różne zagadnienia dotyczące problematyki przedmiotu (k_U04)

3. samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz wykorzystywać te informacje w życiu zawodowym, kulturalnym oraz społecznym (k_U02)

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

4. krytycznej oceny i rozwiązywania problemów wynikających z realizacji zadań zawodowych takich jak tworzenie tekstów, tworzenie tekstów do/w mediach czy wspomaganie językowe w przestrzeni cyfrowej (k_K02)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Praca zaliczeniowa (efekty 1,2); Zadania cząstkowe (efekty 3,4).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Justyna Migoń-Sasuła, Urszula Sawicka
Group instructors: Urszula Sawicka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
(in Polish) Literatura uzupełniająca:

(in Polish) Skowronek, Język w filmie. Ujęcie mediolingwistyczne, Kraków 2020.

Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013. (dostęp online: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0217/140328-wm-jezyk-mediow.pdf)

Skowronek, Język w filmie. Ujęcie mediolingwistyczne, Kraków 2020.

Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013. (dostęp online: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0217/140328-wm-jezyk-mediow.pdf)

Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013. (dostęp online: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0217/140328-wm-jezyk-mediow.pdf)

Short description: (in Polish)

Treści przedmiotu mają na celu pogłębioną analizę i zrozumienie funkcjonowania nowych mediów, a w szczególności języka, który jest dla nich charakterystyczny.

Full description: (in Polish)

Treści przedmiotu mają na celu pogłębioną analizę i zrozumienie funkcjonowania nowych mediów, a w szczególności języka, który jest dla nich charakterystyczny. Studenci poznają na nim także wybrane strategie komunikacyjne stosowane w tekstach medialnych oraz analizują funkcjonowanie i sposób przekazu treści przez konkretne teksty medialne. Pogłębiają także badanie relacji: nowe media-kultura, nowe media-człowiek.

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające.

2. Lev Manovich – język nowych mediów – wprowadzenie teoretyczne.

Lev Manovivh, Język nowych mediów, przeł. P. Cypryański, Warszawa 2006. Tu część: Język interfejsów kulturowych.

3. Język memów.

Marta Wójcicka, Pandemiczne memey internetowe – pamiętnik z czasów zarazy, [w:]

4. Gra wideo w dyskursie medialnym.

Krzysztof Kaszlewski, Profilowanie pojęcia ,,gra video” w medialnych gatunkach informacyjnych

5. Net art jako akt komunikacji. O niemej dyskusji człowieka ze sztuką Internetu

6. Język wizualny – emotikony, gify, infografiki…

Martyna Szczepaniak. Wydrukować Messengera. Sposób przedstawiania informacji w Messengarze na podstaiwe powieści ,,Pigułka wolności” Piotra Czerwińskiego

7. Monika Sikorska, Zwierzęta w sieci. Nieludzkie symulakry w internetowej hiperrzeczywistości

8. Język internetu i jego wpływ na sposób mówienia odbiorców.

Bernadeta Respondek-Szamburska, Oddziaływanie nowych mediów na zachowania językowe uczniów, ,,Studia Pragmalingwistyczne” 2010, nr 2. (dostęp online)

Zajęcia 9-15: prezentacje zaliczeniowe.

Bibliography: (in Polish)

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

A1. wykorzystywana podczas zajęć

Manovivh L. Język nowych mediów, przeł. P. Cypryjański, Warszawa 2006)

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

Język a media. (Re)wolucja języka i komunikacji we współczesnych mediach w dobie pandemii, red. A. Walecka-Eynduch, B. Skowronek, Kraków 2022.

Manovivh L. Język nowych mediów, przeł. P. Cypryjański, Warszawa 2006.

B. Literatura uzupełniająca

C. Skowronek, Język w filmie. Ujęcie mediolingwistyczne, Kraków 2020.

Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013. (dostęp online: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0217/140328-wm-jezyk-mediow.pdf)

Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013. (dostęp online: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0217/140328-wm-jezyk-mediow.pdf)

Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)

Time span: 2024-03-01 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Urszula Sawicka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www5-1 (2024-04-02)