University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Przedmiot do wyboru 2: Obraz kobiety na przestrzeni dziejów

General data

Course ID: 1.S2.GS1.KMK.11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Przedmiot do wyboru 2: Obraz kobiety na przestrzeni dziejów
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Study level:

(in Polish) studia drugiego stopnia

Field of study:

(in Polish) Game Studies

Supplementary literature:

(in Polish) Malinowska M., Sytuacja kobiety w siedemnastowiecznej Francji i Polsce, Warszawa 2008; Żołądź-Strzelczyk D., Jamrożek W., Studia z dziejów edukacji kobiet na ziemiach polskich, Poznań 2001; Kobieta i rodzina w średniowieczu i na progu czasów nowożytnych, pod red. Z.H. Nowaka, A. Radzimińskiego, Toruń 1998.

Student workload:

(in Polish) A. Godziny kontaktowe: 45h/ 1,5 ECTS

Udział w zajęciach: 30h

Udział w konsultacjach: 15h


B. Praca własna studenta: 15h/ 0,5 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 10h

Przygotowanie do zaliczenia: 5h


Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest omówienie roli kobiety w społeczeństwie od czasów starożytnych do współczesnych.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest prześledzenie jak przez wieki kształtował się kulturowy wizerunek kobiety i w jaki sposób wpłynął na sposób postrzegania kobiet. Omówienie sytuacji kobiet przed pojawieniem się ruchów emancypacyjnych. Zwrócenie szczególnej uwagi na proces formowanie się wizerunku kobiety nowoczesnej (po I wojnie światowej) – w społeczeństwie, życiu codziennym, a także w sferze mody.

Bibliography: (in Polish)

Bogucka M., Białogłowa w dawnej Polsce, Warszawa 1998; Bogucka M., Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2005; Charewiczowa Ł., Kobieta w dawnej Polsce, Poznań 2002; Menage G, Historia kobiet filozofek, Białystok 2015.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: absolwent zna i rozumie

1. dzieje kobiet w cywilizacjach, kulturach i społeczeństwach rozmaitych okresów historycznych (k-W-1).

Umiejętności: absolwent potrafi

2. scharakteryzować status kobiet w rozmaitych okresach historycznych i różnych regionach (k-U-1).

3. wskazać i przeanalizować procesy, które doprowadziły do poprawienia się sytuacji kobiet w poszczególnych kulturach (k-U-2).

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

4. krytycznej oceny znaczenia roli kobiet w kształtowaniu i rozwoju historycznych oraz współczesnych społeczeństw (k-K-1).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (50%) i pracy zaliczeniowej (50%).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)