University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Subkultury i postsubkultury

General data

Course ID: 1.S2.GS1.KMK.3
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Subkultury i postsubkultury
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Study level:

(in Polish) drugi

Field of study:

(in Polish) Game Studies

Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Online
Self-reading

Supplementary literature:

(in Polish) - J. Kwaśnik, Charakterystyka subkultury hackerów jako kluczowego elementu cyberprzestępczości

https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/50581/kwasnik_charakterystyka_subkultury_hackerow_jako_kluczowego_elementu_cyberprzestepczosci_2010.pdf?sequence=1&isAllowed=y

- M. Pęczak, Subkultury w PRL. Opór, kreacja, imitacja. Warszawa 2013.

- B. Prejs, Subkultury młodzieżowe, Katowice 2005.

- Jędrzejewski M., Git ludzie. Skini. Sataniści. Krysznaici, Warszawa 1993.

- Jędrzejko M., Życie według „fali”. Istota i charakter żołnierskiej subkultury, Warszawa 2002.

- S. Przybyliński, Podkultura więzienna. Wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków 2005.

- J. Rychła, Ucieczka, bunt, twórczość. Subkultura hip-hopowa w poszukiwaniu autentycznego stylu życia, Kraków 2005.

- N. Słowak, Menele. Subkultura o tożsamości dewiacyjnej, Kraków 2009.

- C. Climati, Ekstremalne zabawy młodych. Moda, hobby i pragnienie przekraczania wszelkich granic, tłum. K. Kozak, Kielce 2007.

- W. Wrzesień, Subkulturowe i postsubkulturowe powroty a relacje międzypokoleniowe w rodzinie,

https://www.researchgate.net/publication/328766149_Subkulturowe_i_postsubkulturowe_powroty_a_relacje_miedzypokoleniowe_w_rodzinie


Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu jest:

1. wykształcenie umiejętności obserwacji zjawisk funkcjonujących we współczesnej kulturze,

2. zapoznanie z funkcjonowaniem zróżnicowanych subkultur.

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

1. Analiza i systematyzacja pojęć (subkultura, kontestacja, kontrkultura, kultura alternatywna, postsubkultura, nowoplemienność)

2. Rozwój historyczny subkultur (lata 1950-1980, 1980-1990, od 1990 - )

3. Afiliacja religijna subkultur

4. Subkultury grup zawodowych

5. Subkultury grup wiekowych

6. Subkultury z perspektywy środowiska przebywania

7. Subkultury z perspektywy wybranych środowisk twórczych

9 . Subkultury medialne i internetowe

Bibliography: (in Polish)

- K. Adamowicz, Od subkultury do postsubkultury. „Estetyka i Krytyka” 2013, nr 2; https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6301/Adamowicz_Klaudia.pdf?sequence=1&isAllowed=y

- D. Muggleton, Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenie stylu, tłum. A. Sadza, Krakóww 2004.

- B. Fatyga, Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Warszawa 1999.

- M. Maffesoli, Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, Warszawa 2019.

- T. Bąk, Współczesne uwarunkowania kreacji subkultur młodzieżowych, Warszawa 2008.

- Filipiak M., Od subkultury do kultury alternatywnej. Wprowadzenie do subkultur młodzieżowych, Lublin 1999.

- Jawłowska A., Kontrkultura, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, pod red. A. Kłoskowskiej, Wrocław 1991.

- W. Wrzesień, Europejscy Poszukiwacze. Impresje na temat współczesnego pokolenia polskiej młodzieży, Warszawa 2009.

- E. Kołodziejek, Człowiek i świat w języku subkultur, Szczecin 2005.

Learning outcomes: (in Polish)

Absolwent w pogłębionym stopniu:

- ma wiedzę szczegółową z zakresu subkultur, także dotyczące ich metody i teorie kulturoznawcze wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu kulturoznawstwa (k-W-1),

- zna fundamentalne dylematy współczesnego kulturoznawstwa w zakresie jego badania i zastosowania do rozwiązywania problemów społecznych (k-W-5).

Absolwent potrafi:

- formułować i analizować problemy badawcze dotyczące subkultur, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania, syntetyzować różne idee i punkty widzenia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu kulturoznawstwa (z możliwością uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych) (k-U-2),

- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie (k-U-8).

Absolwent jest gotów do:

- krytycznej oceny odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy kulturoznawczej, o subkulturach w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (k-K-1)

- uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (k-K-4).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne

Ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, dyskusja, praca w grupach, prezentacja

B. Formy zaliczenia

1. Zaliczenie ustne

2. Wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie prezentacji

Kryteria oceniania:

1. Aktywność na zajęciach (50%)

2. Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej (50%)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www5-1 (2024-04-02)