(in Polish) Subkultury i postsubkultury
General data
Course ID: | 1.S2.GS1.KMK.3 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Subkultury i postsubkultury |
Organizational unit: | Faculty of Philology |
Course groups: |
(in Polish) Studia stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) drugi |
Field of study: | (in Polish) Game Studies |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Supplementary literature: | (in Polish) - J. Kwaśnik, Charakterystyka subkultury hackerów jako kluczowego elementu cyberprzestępczości https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/50581/kwasnik_charakterystyka_subkultury_hackerow_jako_kluczowego_elementu_cyberprzestepczosci_2010.pdf?sequence=1&isAllowed=y - M. Pęczak, Subkultury w PRL. Opór, kreacja, imitacja. Warszawa 2013. - B. Prejs, Subkultury młodzieżowe, Katowice 2005. - Jędrzejewski M., Git ludzie. Skini. Sataniści. Krysznaici, Warszawa 1993. - Jędrzejko M., Życie według „fali”. Istota i charakter żołnierskiej subkultury, Warszawa 2002. - S. Przybyliński, Podkultura więzienna. Wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków 2005. - J. Rychła, Ucieczka, bunt, twórczość. Subkultura hip-hopowa w poszukiwaniu autentycznego stylu życia, Kraków 2005. - N. Słowak, Menele. Subkultura o tożsamości dewiacyjnej, Kraków 2009. - C. Climati, Ekstremalne zabawy młodych. Moda, hobby i pragnienie przekraczania wszelkich granic, tłum. K. Kozak, Kielce 2007. - W. Wrzesień, Subkulturowe i postsubkulturowe powroty a relacje międzypokoleniowe w rodzinie, https://www.researchgate.net/publication/328766149_Subkulturowe_i_postsubkulturowe_powroty_a_relacje_miedzypokoleniowe_w_rodzinie |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu jest: 1. wykształcenie umiejętności obserwacji zjawisk funkcjonujących we współczesnej kulturze, 2. zapoznanie z funkcjonowaniem zróżnicowanych subkultur. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1. Analiza i systematyzacja pojęć (subkultura, kontestacja, kontrkultura, kultura alternatywna, postsubkultura, nowoplemienność) 2. Rozwój historyczny subkultur (lata 1950-1980, 1980-1990, od 1990 - ) 3. Afiliacja religijna subkultur 4. Subkultury grup zawodowych 5. Subkultury grup wiekowych 6. Subkultury z perspektywy środowiska przebywania 7. Subkultury z perspektywy wybranych środowisk twórczych 9 . Subkultury medialne i internetowe |
Bibliography: |
(in Polish) - K. Adamowicz, Od subkultury do postsubkultury. „Estetyka i Krytyka” 2013, nr 2; https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6301/Adamowicz_Klaudia.pdf?sequence=1&isAllowed=y - D. Muggleton, Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenie stylu, tłum. A. Sadza, Krakóww 2004. - B. Fatyga, Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Warszawa 1999. - M. Maffesoli, Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, Warszawa 2019. - T. Bąk, Współczesne uwarunkowania kreacji subkultur młodzieżowych, Warszawa 2008. - Filipiak M., Od subkultury do kultury alternatywnej. Wprowadzenie do subkultur młodzieżowych, Lublin 1999. - Jawłowska A., Kontrkultura, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, pod red. A. Kłoskowskiej, Wrocław 1991. - W. Wrzesień, Europejscy Poszukiwacze. Impresje na temat współczesnego pokolenia polskiej młodzieży, Warszawa 2009. - E. Kołodziejek, Człowiek i świat w języku subkultur, Szczecin 2005. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Absolwent w pogłębionym stopniu: - ma wiedzę szczegółową z zakresu subkultur, także dotyczące ich metody i teorie kulturoznawcze wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu kulturoznawstwa (k-W-1), - zna fundamentalne dylematy współczesnego kulturoznawstwa w zakresie jego badania i zastosowania do rozwiązywania problemów społecznych (k-W-5). Absolwent potrafi: - formułować i analizować problemy badawcze dotyczące subkultur, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania, syntetyzować różne idee i punkty widzenia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu kulturoznawstwa (z możliwością uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych) (k-U-2), - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie (k-U-8). Absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy kulturoznawczej, o subkulturach w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (k-K-1) - uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (k-K-4). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne Ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, dyskusja, praca w grupach, prezentacja B. Formy zaliczenia 1. Zaliczenie ustne 2. Wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie prezentacji Kryteria oceniania: 1. Aktywność na zajęciach (50%) 2. Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej (50%) |
Copyright by University of Opole.