University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Language theory

General data

Course ID: 1.S2.L.PP.1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Language theory
Name in Polish: Teoria języka
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Study level:

(in Polish) studia II stopnia

Field of study:

(in Polish) Logopedia

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) 1

Education profile:

(in Polish) praktyczny

Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Supplementary literature:

(in Polish) Furdal A., Językoznawstwo otwarte, Wrocław 2000

Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, wyd. 3, Warszawa 2001,

Lachur Cz., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004.

Łuczyński E., Maćkiewicz J., Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk 1999.

Pelc J., Wstęp do semiotyki, Warszawa 1981.

Przybylska R., Wstęp do nauki o języku, Kraków 2003.

Stalmaszczyk P. (red.), Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, Warszawa 2008.

Student workload:

(in Polish) A. Godziny kontaktowe: 25h/ 1 ECTS

Udział w zajęciach: 15h

Udział w zaliczeniu, realizacja projektu w placówce, raportowanie z realizacji projektu, prezentacja wniosków: 10h

B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 15h

Przygotowanie do kolokwium: 5h

Przygotowanie prezentacji: 5h

Prerequisites:

(in Polish) Zakres tematów:

1. Językoznawstwo jako dyscyplina naukowa. Związki językoznawstwa z innymi naukami.

2. Semiotyczne podstawy języka i językoznawstwa – język jako system znaków.

3. Językoznawstwo opisowe – budowa języka.

4. Początki refleksji lingwistycznej. Językoznawstwo historyczno-porównawcze.

5. Lingwistyczne paradygmaty badawcze: strukturalizm, generatywizm, kognitywizm.

6. Językoznawstwo zewnętrzne (socjolingwistyka, psycholingwistyka, pragmalingwistyka, lingwistyka kulturowa i międzykulturowa).

7. Współczesne metody i orientacje w badaniach lingwistycznych (stylistyka tekstu i dyskursu, lingwistyczna analiza dyskursu, krytyczna analiza dyskursu, lingwistyka korpusowa, genologia lingwistyczna, mediolingwistyka).

8. Lingwistyka stosowana

Short description: (in Polish)

Pogłębienie wiedzy o paradygmatach, koncepcjach, metodologiach i metodach badawczych językoznawstwa.

Full description: (in Polish)

Spojrzenie na język jako przedmiot badań lingwistycznych, który może być badany na różne sposoby. Zapoznanie z historią badań nad językiem, głównymi koncepcjami i kierunkami badań lingwistycznych; usystematyzowanie wiedzy o językoznawstwie jako nauce, relacjach z innymi dyscyplinami naukowymi; pokazanie języka w różnych kontekstach: psychologicznym, społecznym, kulturowym, komunikacyjnym; poszerzenie zasobu ogólnej terminologii językoznawczej. Zajęcia mają pogłębić świadomość znaczenia wiedzy teoretycznej z zakresu językoznawstwa do rozwiązywania problemów logopedycznych i wyposażyć studentów w narzędzia teoretyczne i aparat pojęciowo-terminologiczny przydatny do opisu i analizy zjawisk językowych i komunikacyjnych.

Bibliography: (in Polish)

Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

A1. wykorzystywana podczas zajęć

Anusiewicz J., Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław 1995.

Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.

Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1994.

Grębowiec J., Mówić i działać. Wykłady z pragmatyki językowej, Wrocław 2013.

Grucza F., Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia, Warszawa 2007.

Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2008

Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2005.

Milewski S., Językoznawstwo, Warszawa 2005.

Tabakowska E., Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: student zna i rozumie

1. wybrane teorie, paradygmaty i metodologie lingwistyczne (K_W02);

2. podstawy teoretyczne współczesnych subdyscyplin językoznawczych (K_W02);

3. terminologię z zakresu językoznawstwa ogólnego (K_W02).

Umiejętności: student potrafi

4. stosować odpowiedni aparat pojęciowy i ogólną terminologię językoznawczą do opisu zjawisk językowych (K_U01);

5. wykorzystać posiadaną ogólną wiedzę językoznawczą do analizy problemów logopedycznych (K_U01);

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

6. uznawania znaczenia teoretycznej wiedzy językoznawczej w rozwiązywaniu problemów logopedycznych (K_K03).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

prezentacja (efekty 1,2,3,4);

kolokwium zaliczeniowe (efekty 1,2,3)

aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4,5,6).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie oceny za prezentację (20%), kolokwium (40%) i aktywności na zajęciach (40%).

Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, prezentacja, dyskusja

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: Marzena Makuchowska, Justyna Migoń-Sasuła
Group instructors: Marzena Makuchowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)