Language theory
General data
Course ID: | 1.S2.L.PP.1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Language theory |
Name in Polish: | Teoria języka |
Organizational unit: | Faculty of Philology |
Course groups: |
(in Polish) Studia stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) studia II stopnia |
Field of study: | (in Polish) Logopedia |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) 1 |
Education profile: | (in Polish) praktyczny |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Supplementary literature: | (in Polish) Furdal A., Językoznawstwo otwarte, Wrocław 2000 Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, wyd. 3, Warszawa 2001, Lachur Cz., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004. Łuczyński E., Maćkiewicz J., Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk 1999. Pelc J., Wstęp do semiotyki, Warszawa 1981. Przybylska R., Wstęp do nauki o języku, Kraków 2003. Stalmaszczyk P. (red.), Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, Warszawa 2008. |
Student workload: | (in Polish) A. Godziny kontaktowe: 25h/ 1 ECTS Udział w zajęciach: 15h Udział w zaliczeniu, realizacja projektu w placówce, raportowanie z realizacji projektu, prezentacja wniosków: 10h B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS Przygotowanie do zajęć: 15h Przygotowanie do kolokwium: 5h Przygotowanie prezentacji: 5h |
Prerequisites: | (in Polish) Zakres tematów: 1. Językoznawstwo jako dyscyplina naukowa. Związki językoznawstwa z innymi naukami. 2. Semiotyczne podstawy języka i językoznawstwa – język jako system znaków. 3. Językoznawstwo opisowe – budowa języka. 4. Początki refleksji lingwistycznej. Językoznawstwo historyczno-porównawcze. 5. Lingwistyczne paradygmaty badawcze: strukturalizm, generatywizm, kognitywizm. 6. Językoznawstwo zewnętrzne (socjolingwistyka, psycholingwistyka, pragmalingwistyka, lingwistyka kulturowa i międzykulturowa). 7. Współczesne metody i orientacje w badaniach lingwistycznych (stylistyka tekstu i dyskursu, lingwistyczna analiza dyskursu, krytyczna analiza dyskursu, lingwistyka korpusowa, genologia lingwistyczna, mediolingwistyka). 8. Lingwistyka stosowana |
Short description: |
(in Polish) Pogłębienie wiedzy o paradygmatach, koncepcjach, metodologiach i metodach badawczych językoznawstwa. |
Full description: |
(in Polish) Spojrzenie na język jako przedmiot badań lingwistycznych, który może być badany na różne sposoby. Zapoznanie z historią badań nad językiem, głównymi koncepcjami i kierunkami badań lingwistycznych; usystematyzowanie wiedzy o językoznawstwie jako nauce, relacjach z innymi dyscyplinami naukowymi; pokazanie języka w różnych kontekstach: psychologicznym, społecznym, kulturowym, komunikacyjnym; poszerzenie zasobu ogólnej terminologii językoznawczej. Zajęcia mają pogłębić świadomość znaczenia wiedzy teoretycznej z zakresu językoznawstwa do rozwiązywania problemów logopedycznych i wyposażyć studentów w narzędzia teoretyczne i aparat pojęciowo-terminologiczny przydatny do opisu i analizy zjawisk językowych i komunikacyjnych. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć A1. wykorzystywana podczas zajęć Anusiewicz J., Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław 1995. Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998. Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1994. Grębowiec J., Mówić i działać. Wykłady z pragmatyki językowej, Wrocław 2013. Grucza F., Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia, Warszawa 2007. Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2008 Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2005. Milewski S., Językoznawstwo, Warszawa 2005. Tabakowska E., Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: student zna i rozumie 1. wybrane teorie, paradygmaty i metodologie lingwistyczne (K_W02); 2. podstawy teoretyczne współczesnych subdyscyplin językoznawczych (K_W02); 3. terminologię z zakresu językoznawstwa ogólnego (K_W02). Umiejętności: student potrafi 4. stosować odpowiedni aparat pojęciowy i ogólną terminologię językoznawczą do opisu zjawisk językowych (K_U01); 5. wykorzystać posiadaną ogólną wiedzę językoznawczą do analizy problemów logopedycznych (K_U01); Kompetencje społeczne: student jest gotów do 6. uznawania znaczenia teoretycznej wiedzy językoznawczej w rozwiązywaniu problemów logopedycznych (K_K03). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) prezentacja (efekty 1,2,3,4); kolokwium zaliczeniowe (efekty 1,2,3) aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4,5,6). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie oceny za prezentację (20%), kolokwium (40%) i aktywności na zajęciach (40%). Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, prezentacja, dyskusja |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Marzena Makuchowska, Justyna Migoń-Sasuła | |
Group instructors: | Marzena Makuchowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Opole.